بازار آهن در انتظار هفته‌ای آرام؟

بازار آهن در انتظار هفته‌ای آرام؟

http://www.bananews.ir/در حالی که هفته گذشته نوسانات افزایشی در نرخ آهن‌آلات میهمان هر روزه بازار آزاد شده بود به نظر می‌رسد به دنبال تعطیلات هفته جاری، این صعود جای خود را به کاهش و ثبات نسبی در قیمت‌ها بدهد به گونه‌ای که روز گذشته برخی سایزهای میلگرد و همین طور بیشتر شاخه‌های سبک و سنگین تیرآهن رشد منفی قیمت‌ها را تجربه کردند.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) به اعتقاد رییس اتحادیه آهن فروشان، رشد قیمتی چند روزه اخیر به خصوص در حوزه تیرآهن شاخه‌های سنگین رشدی نامعقول به شمار می‌رفت؛ چرا که این شاخه‌ها بیشتر برای ساختمان‌های بلند مرتبه کاربرد دارند و از آنجا که ساخت و سازهای مربوط به این بناها با رکود مواجهند پس طی این مدت شاهد افزایش کاذب در قیمت بازار آزاد بوده‌ایم.
آزاد که افزایش قیمت برخی شاخه‌ها را بی‌سابقه عنوان کرده می‌گوید: با این روند صعودی در نرخ تیرآهن، عده‌ای دست از خرید به امید کاهش در روزهای آتی کشیده‌اند و برخی دیگر هم با این فکر که قیمت‌ها بیش از گذشته افزایش می‌یابند، اقدام به خرید و فروش کرده‌اند که در نهایت برآیند هر دوی این واکنش‌ها و تاثیر آن در بازار نامعلوم و نامشخص شده است.
از سوی دیگر در حال حاضر در شرایطی قرار گرفته‌ایم که روند واردات مواد اولیه‌ای صنعت فولاد‌سازی به واسطه مشکلات ارزی با سختی بیشتری نسبت به گذشته صورت می‌گیرد که همین امر منجر به رشد قیمت شمش و به تبع آن افزایش قیمت میلگرد و دیگر مصنوعات فولادی شده است. در حال حاضر شمش تا کیلویی یک هزار و ۸۰۰ تومان هم به فروش می‌رسد.
آزاد می‌افزاید: اگر برنامه‌های قوی اقتصادی از سوی کاندیداها به منظور غلبه بر مشکلات مربوط به رکود بازارها و تحریم‌های گسترده غرب ارائه می‌شد شاید عکس العمل مثبتی را در جهت رونق و تحرک از سوی بازاری همچون فولاد شاهد بودیم. اما آنچه که در حال حاضر از روند مناظره و گفت‌و‌گوهای کاندیداهای ریاست‌جمهوری برمی‌آید این است که راهکارهای ارائه شده چندان نجات‌بخش اقتصاد کشور از شرایط فعلی نیست.

 

در همین حال به گزارش مرکز خدمات فولاد، روند قیمت بیلت در هفته گذشته صعودی بود. دو دلیل عمده برای این مطلب وجود دارد: اول، افزایش نرخ ارز و دوم کاهش واردات. به‌رغم آنکه قیمت بیلت در خارج از ایران رو به کاهش است ولی افزایش نرخ ارز و تنگناهای موجود بر سر راه واردات، اکثر دست‌اندرکاران را از واردات بیلت دلسرد کرده است. در حال حاضر بیلت پایین‌تر ۵۳۰ دلار در هر تن تحویل در بنادر شمالی قابل خرید است، ولی مسیر واردات از طریق اتاق مبادله راه واردات را تنگ‌تر و نسبت به گذشته مشکل‌تر کرده است.
در حالی که حجم معامله‌ها در هفته گذشته پایین بود، اما بیلت سایز ۱۵۰ میلیمتر اوایل هفته ۱۷۵۰ تا ۱۷۷۰ تومان در انزلی معامله می‌شد ولی در آخر هفته به مرز ۱۸۷۰ تومان هم رسید. علت این افزایش قیمت بالا رفتن نرخ ارز از یکسو و خالی بودن انبارها از طرف دیگر گزارش شده است.
روز چهارشنبه با افزایش قیمت شمش فولاد خوزستان در بورس فلزات که نزدیک به ۸۳ تومان در هر کیلو بود بازار مقاطع هم تکان خورد و به دنبال آن قیمت شمش هم که روند صعودی یافته بود، جهش کرد.
قیمت‌های صعودی مقاطع در هفته گذشته
از ابتدای هفته گذشته در حالی که همه انتظار داشتند قیمت مقاطع رو به بالا باشد، از روز دوشنبه این روند آغاز شد و تا چهارشنبه که به اوج خود رسید ادامه یافت. در طول این مدت قیمت ارز هم افزایش یافت و قیمت شمش فولاد خوزستان هم از ۱۶ هزار و ۳۴۳ ریال در روز سه‌شنبه به ۱۷ هزار و ۱۶۰ ریال در هر کیلو در روز چهارشنبه رسید. این رشد قیمت باعث شد تا قیمت مقاطع نیز اوج بگیرد. در واقع در طول ۱۰ روز گذشته محصولات فولاد خراسان کمتر در بازار عرضه می‌شد تا آنجا که روز چهارشنبه صحبت از قیمت هر کیلو ۲۰۳۰ تومان بود، ولی با افزایش قیمت ارز و صعود آن، به یکباره در این روز بازار متوقف شد.
دلیل اصلی سکوت بازار این بوده که تقاضا ناچیز است و بالا رفتن قیمت‌ها هم خارج از حد قابل انتظار بازار بوده است. به هر طریق اگر قیمت‌ها ۱۰ تا ۲۰ تومان در هر کیلو افزایش می‌یافت بازار قدرت جذب آن را داشت، ولی افزایش ۵۰ تومانی هر کیلو میلگرد خارج از تصور بود. از سوی دیگر روز چهارشنبه اعلام شد که میلگرد فولاد خراسان در قیمت ۱۷ هزار و ۸۵۰ ریال در هر کیلو در بورس کالا عرضه خواهد شد. همین مطلب باعث شد عده‌ای دست از خرید بکشند؛ چرا که انتظار می‌رفت قیمت میلگرد به سطح اول هفته قبل بازگردد. به خصوص آنکه تعطیلات و انتخابات ریاست‌جمهوری تا ۱۵ روز آینده بازار را تحت تاثیر قرار خواهد داد. در همین حال تیرآهن در تمام سایزها در هفته قبل روند صعودی داشت ولی شدت افزایش قیمت روی سایزهای ۲۰ به بالا بیشتر بود. در حال حاضر شایعاتی نیز در بازار وجود دارد مبنی بر اینکه  دلیل این افزایش قیمت سفته‌بازی هماهنگ عده‌ای روی این سایزها بوده است. یک نگاه دیگر هم محدودیت عرضه این کالاها از طرف ذوب آهن اصفهان را تعقیب می‌کند. ولی با افزایش قیمت شمش در بورس کالا محققا پس از انتخابات ریاست‌جمهوری پایه قیمت‌ها عوض خواهد شد.
ورق در بازار ایران
ورق گرم ضخامت ۲ میلیمتر رول عرض یک متر روز شنبه ۲۱۸۰ تومان در هر کیلو در انزلی روی تریلی پیشنهاد می‌شد ولی از روز سه‌شنبه این قیمت اوج گرفت به گونه‌ای که در روز چهارشنبه به ۲۲۳۰ تومان رسید.
باید افزود که بازار ورق در هفته گذشته کمتر تحت تاثیر نرخ ارز بود ولی روند صعودی در قسمتی از کالاها دیده می‌شد. از سوی دیگر ورق گرم ضخامت ۲ میلیمتر رول در انزلی در ابتدای هفته گذشته ۲۲۴۰ تومان پیشنهاد می‌شد که تا آخر هفته نیز تغییر جدی نداشت. در همین حال بقیه ورق‌های فولاد مبارکه هم تقریبا ثابت بودند و تلاش‌هایی هم که برای بالا بردن قیمت صورت گرفت ولی رشد آن را در حد ۱۰ تومان در هر کیلو ثابت نگه داشت. دلیل اصلی رقابت محصولات کاویان و عرضه آنها به بازار است که جانشین ورق‌های فابریک مبارکه و اکسین شده است. از آنجا که تقاضا در بازار نیست همین رقابت محدود باعث ثبات بازار گردیده است. از سوی دیگر به‌رغم آنکه عرضه ورق گالوانیزه هم با محدودیت روبه رو بوده با نوسان قیمت مواجه نشده است و این در حالی است که ورق‌های سرد برای بعضی ضخامت‌ها مثل ۷۰/۰ میلیمتر تا ۳۰ تومان در هر کیلو طی هفته گذشته افزایش یافت. در نهایت گفته می‌شود واردات ورق سرد در اردیبهشت ماه بیش از ۸ هزار تن بوده که با این شرایط بازار فعلا جوابگو است.

    نظرات