بهینهسازی حرکت قطارها در تونل با بررسی تجربی جریان هوا
یکی از اعضای مرکز نوآوری پارک علم و فناوری یزد موفق به طراحی و اجرای طرح بهینه سازی قطار و تونل به کمک بررسی تجربی جریان هوای اطراف قطار شد.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) در این طرح که توسط حسین ابوطالبی اجرا شده با بررسی آزمایشگاهی تاثیر سرعت قطار و نسبت انسداد در حین ورود قطار به تونل و تحلیل پدیدههای مربوط به تغییرات فشار در هوای اطراف، نحوه تاثیر و شدت هر یک از این عوامل مورد بررسی قرار گرفت. همچنین ادامه طرح شبیهسازی نرم افزاری ضمن تایید نتایج آزمایشگاهی به دست آمده پیشنهادهایی برای بهینهسازی مدلهای قطار و تونل مورد استفاده ارائه میدهد.
برای انجام این پژوهش، مدلهای قطار و تونل ساخته شده و سیستم محرکت متناسب با آن طراحی شد. با نصب سنسورهای مبدل فشار در مقاطع مختلف تونل فشار های ناشی از ورود قطار ثبت و سپس پدیده های ثبت شده در نتایج تحلیل شد.
در این تحقیق از یک مدل ۱ به ۲۶ نمونه قطار استفاده شده که به کمک یک موتور محرک با توان ۳۷۰ وات به حرکت در می آید. جهت انتقال توان موتور و تبدیل حرکت نیز از مکانیزم تسمه و پولی بهره گرفته شده است. برای اندازه گیری فشار نیز از دستگاه مبدل فشار با سنسورهای شرکت هانیول استفاده شده است.
نظرات