مناسب‌سازی کارمزد وام ساخت خانه با بازار

مناسب‌سازی کارمزد وام ساخت خانه با بازار

http://www.bananews.ir/نایب رییس کانون شرکت‌های ساختمانی معتقد است: برای اعطای وام خرید و ساخت مسکن ابتدا باید کارمزد وام تعدیل شود و اگر این وام‌ها با بهره‌های کمکی بین هشت تا ۱۲ درصد اعطا شوند در بازار مسکن موثر است و به خانه‌دار شدن متقاضیان کم‌بضاعت کمک می‌کند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) جواد خوانساری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در صورتی که وام‌ ساخت ۵۰ میلیون تومانی مسکن با بهره ۲۲ تا ۲۷ درصدی تخصیص یابد، علاوه بر اینکه تاثیر مثبتی در بازار ندارد بلکه تاثیرات منفی نیز به همراه خواهد داشت.

وی با اشاره به افزایش مبلغ وام ساخت مسکن به ۵۰ میلیون تومان گفت: بیشترین تاثیر اینگونه وام‌ها برای ساخت خانه‌های با متراژ حدود ۷۰ متر است و شاید متقاضیان کم بضاعت‌تر مسکن بتوانند با این وام‌ها صاحب‌خانه شوند.

به گفته خوانساری این وام‌ها برای ساخت خانه‌های کوچک‌تر موثر است و بهره‌های بانکی این وام‌ها برای متراژ‌های بالا به صرفه نیست.

نایب رییس کانون شرکت‌های ساختمانی درباره تاثیر افزایش مبلغ این وام بر قیمت تمام شده واحد ساخته شده، گفت: با توجه به اینکه این وام، وام ساخت و قابل انتقال به خریدار است، از جمله نکات مثبت وام موثر در بازار بوده و در صورتی که کارمزد وام حدود هشت تا ۱۲ درصد باشد در عرضه موثر خواهد بود.

وی اظهار کرد: در کشوری همچون ایران که نرخ سود سپرده ۲۲ درصد است، امکان پرداخت وام به میزان ۷۰ درصد از قیمت خانه وجود ندارد مگر اینکه برای ساختمان‌های با متراژ کوچک در نظر گرفته شود.

به گفته خوانساری در برخی کشورها کارمزد وام سه تا چهار درصد است و اگر در کشور ما بخشی از این وام‌ها با کمک دولت اعطا شود، مردم با رغبت بیشتری به سمت خرید خانه می‌روند و اگر این امکان فراهم شود و دولت حمایت بیشتری کند، قدرت خرید نیز افزایش می‌یابد.

    نظرات