اجرای غیر فنی راهآهن شیراز نشاندهنده بی توجهی بهبهانی به مردم است
نماینده مردم شیراز در مجلس با انتقاد از بیتوجهی وزارت راه در موضوع انتقال ایستگاه قطار شیراز از شرق به غرب این شهر، گفت: اجرای غیر فنی این مسیر ریلی ، افتتاح قبل از اتمام و عدم کنترل نهایی نشان از بی توجهی بهبهانی به جان مردم دارد.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) به نقل از خبرگزاری فارس، سید احمد رضا دستغیب نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در مراسم استیضاح وزیر راه وترابری که هماکنون بدون حضور وی در مجلس شورای اسلامی در حال انجام است، با انتقاد از بروز سوانح هوایی و ریلی بیشمار در دوره وزارت حمید بهبهانی، اظهار داشت: در تمامی این سوانح قرار است علت بروز حادثه توسطه کمیسیون عالی سوانح اعلام شود اما پس از مدتی با سکوت معنادار از کنار آن عبور میکنیم.
وی با اشاره به اینکه مسیر ریلی اصفهان - شیراز به طول ۵۰۶ کیلومتر مقرر بود به بوشهر و عسلویه متصل شود، تصریح کرد: راهآهن اصفهان - شیراز سه روز پس افتتاح رسمی برای انجام فعالیتهای تخصصی نظیر بالاستریزی تعطیل شد.
وی ادامه داد: متاسفانه ریلهای این خط آهن روی خاک نکوبیده ساخته شده بود که این امر موجب شکسته شدن بلوکها و از بین رفتن ریلها با حرکت اولین قطار برروی آن شد.
وی اذعان داشت: ۱۵ ماه پس از افتتاحه نمایشی این مسیر ریلی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل حمل و نقل کشور اعلام کرد که میزان پیشرفت ایستگاه صفاشهر ۷۳درصد، ایستگاه سعادت شهر ۸۲ درصد و ایستگاه اصلی شیراز ۷۰ درصد است اما گزارشات و مشاهدات با این امار و ارقام متفاوت بود.
وی با اشاره به اینکه این مسیر ریلی برای سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت ساخته شده است، تصریح کرد: سرعت قطارهای عادی در ایران ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت است اما امکان سرعت بیش از ۳۰ کیلومتر بر ساعت قطار در این خطآهن به دلیل غیر تخصصی ساختن این مسیر ریلی فراهم نیست.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به عدم پیشبینی وجود دو گردنه ناامن در نقش رستم، اظهار داشت: انجام خاکریزیهای غیر فنی پشت پلها موجب بروز حوادثی در این مسیر ریلی میشود.
دستغیب با انتقاد از اینکه به چه دلیل ایستگاه راهآهن شیراز در نزدیکی قصرقمشه باید ساخته شود، تصریح کرد: این ایستگاه لازم بود در شهر شیراز و در نزدیکی فرودگاه بینالمللی و شهرک صنعتی احداث میشد اما با یک مکانیابی اشتباه و طبق رایزنیهای سیاسی به غرب شیراز انتقال یافت که بنابه گفته وزیر راه و ترابری این تغییر مکان ایستگاه ۱۲۰ میلیارد هزینه اضافی در بر داشت.
وی با اشاره به اینکه برای افتتاحیه هر مسیر ریلی از قطارهای باری و چهارپایان استفاده میکنند، تصریح کرد: وزیر راه و ترابری در مسیر افتتاحه ناقص این خطآهن بدون توجه به جان مردم تعدادی از خانواده شهدا را در اولین حرکت قطار در مسیر ریلی جابهجا کرد که این امر مؤکداً نشان از عدم توجه به جان مردم دارد.
نماینده مردم شیراز در مجلس گفت: اجرای غیر فنی این مسیر ریلی ، افتتاح قبل از اتمام و عدم کنترل نهایی نشان از بی توجهی بهبهانی به جان مردم دارد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید بر اینکه اغلب نمایندگان مجلس بر غیر ایمن بودن مسیر ریلی اصفهان – شیراز اذعان دارند، تصریح کرد: عدم حضور وزیر راه و ترابری در مراسم استیضاح نشان از این دارد که وی ارزشی برای نمانیدگان مجلس قائل نیست.
وی تاکید کرد: در همین دو هفته اخیر فشارهای روانی زیادی از سوی معاونان وزیر راه و ترابری و پیمانکاران وزارت راه به این جانب وارد شده است؛ اگر اینجانب گناه کار هستم پس آن روستایی که یکی از معاونان وزیر به وی اعلام کرده بود اگر دستغیب امضای خود را پس بگیرد ما جاده های شما را آسفالت میکنیم، چه گناهی دارد؟
وی خاطر نشان کرد: لیاقت مردم بافرهنگ شیراز پس از ۷۰ سال انتظار برای اتصال به مسیر سراسری ریلی، این خطآهن ناقص نبود.
نظرات