حق نظارت کاردان های فنی ساختمان بر روند ساخت و ساز در کشور

حق نظارت کاردان های فنی ساختمان بر روند ساخت و ساز در کشور

http://www.bananews.ir/مهدی موذن روز سه شنبه در همایش صنعتی سازی و تکنولوژی نوین ساختمان گفت: دستورالعمل بهره گیری از توان کاردان های فنی ساختمان همچنین در شهرهایی با جمعیت کمتر از ۵۰ هزار نفر البته در استان تهران و در تمام شهرهای استان به استثناء شهر تهران، قابل اجرا است.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) وی افزود: همچنین انعقاد تفاهمنامه همکاری با اتحادیه مشاوران املاک تهران و تفاهمنامه همکاری با شرکت مدیریت پروژه های ساختمانی ایران (مپسا) از جمله اقداماتی بود که سازمان نظام کاردانی ساختمان استان تهران در راستای به کارگیری اعضای خود انجام داده است.
موذن سپس تصریح کرد: در کشوری که بیش از ۸۰ درصد مناطق آن در معرض خطر زلزله است باید افراد دارای صلاحیت وارد عرصه ساخت و ساز شوند، در غیر این صورت مطمئن باشید که خطر همواره ساختمان های کشور را تهدید می کند.
وی با انتقاد از جایگاه این سازمان در ساخت و ساز کشور اظهار داشت: با وجود اینکه این سازمان با ساختار قانونمدارانه ایجاد شده و همواره مورد حمایت دولت قرار دارد اما پس از گذشت ۱۲ سال فعالیت ، این سازمان هنوز در جایگاه واقعی خود قرار نگرفته است.

** تفاهمنامه همکاری با اتحادیه مشاوران املاک تهران
موذن در باره جزییات تفاهمنامه همکاری با اتحادیه مشاوران املاک تهران گفت : به دلیل اینکه دفاتر املاک اطلاعات فنی کافی جهت معرفی ملک به مشتریان نداشتند و منبعی برای آگاهی از میزان استقامت و ایمنی ساختمان نبود، موجب شد تا کاردان های فنی و معماران تجربی وارد میدان شوند ضمن اینکه امضای این تفاهمنامه کمک قابل توجهی به خریداران مسکن جهت انتخاب مطلوبتر می کند.
رییس سازمان نظام کاردانی ساختمان استان تهران افزود: این تفاهمنامه با دو هدف اصلی آموزش به مشاوران املاک و استفاده از توان فنی کاردان های فنی و معماران تجربی دارای پروانه اشتغال در دفاتر املاک منعقد شده است که اکنون نمایندگان ۲ ارگان مباحث کارشناسی را آغاز نموده و ماه آینده جزئیات امر مشخص و اعلام خواهد شد.
موذن در مورد اینکه این اقدام چه میزان برای خریداران هزینه دارد، گفت: هزینه این خدمات اندک است به نحوی که نه تنها موجب افزایش قیمت مسکن نمی شود بلکه موجب کاهش هزینه های مضاعف گردیده، به گونه ای که خریدار با اطلاع از وضعیت فنی ملک می تواند از هزینه های آتی و غیرقابل پیش بینی پیشگیری کند.

** همکاری نظام کاردانی ساختمان با مپسا
وی همچنین در خصوص همکاری این سازمان با شرکت مپسا اعلام کرد : طبق تفاهم صورت گرفته، قرار است از کاردان های فنی و معماران تجربی دارای صلاحیت در پروژه های ساختمان سازی که با روش صنعتی ساخته می شود بهره گرفته شود .
موذن افزود: همچنین قرار است با همکاری مدیریت و اساتید شرکت مپسا سمینارهای علمی جهت آشنایی بیشتر اعضای این سازمان با امر صنعتی سازی برگزار شود.

** حضور کاردان های فنی ساختمان، نیاز ساخت و ساز کشور
براساس این گزارش، در ادامه این همایش مدیر کل مقررات ملی ساختمان در خصوص به کارگیری کاردان های فنی ساختمان در ساخت و ساز کشور اعلام کرد: در این بحث به جای نگاه جزیره ای به مسائل، باید مولفه های لازم برای ساخت و ساز مشخص شود.
غلامرضا هوایی افزود: آنچه مسلم است اینکه برای ساخت یک ساختمان باید مهندس، کاردان، معمار تجربی و کارگر فنی در کنار هم حضور داشته باشند، اگر هر ساختمان یکی از این سه حلقه را نداشته باشد به طور حتم با مشکل مواجه می شود و با حذف هر یک از این افراد به حوزه ساخت و ساز جفا کرده ایم.
وی در خصوص اهمیت حضور کاردان های فنی ساختمان در ساخت و ساز کشور اعلام کرد: با توجه به اینکه در رشته مهندسی، درس هایی که زمینه های کارگاهی دارند اندک است و در مقابل در دوره کاردانی به دروس کارگاهی بسیار پرداخته شده است پس کاردان ها جایگاه مهمی در این بخش دارند و نیاز است که این افراد در پروسه ساخت و ساز حضور داشته باشند.
هوایی با تأکید به اینکه باید از تجربه معماران تجربی به نحو احسن بهره گرفته شود، افزود: این افراد می توانند در بحث اجرای مقررات ملی ساختمان کمک شایانی کرده و باید برای کسب تجربه این افراد از آنها خواهش کنیم .
وی همچنین به کاردان های فنی ساختمان این مژده را داد که از این پس این افراد در تمام استان ها و در شهرهایی با جمعیت کمتر از ۵۰ هزار نفر حق نظارت بر ساخت و ساز را دارند البته در استان تهران کاردان های فنی می توانند در کلیه شهرهای استان، به استثناء شهر تهران نظارت کنند.

    نظرات