«زیبایی بزرگراهی مثل "مدرس" را با بیلبوردهای بزرگ زشت می‌کنیم»

«زیبایی بزرگراهی مثل "مدرس" را با بیلبوردهای بزرگ زشت می‌کنیم»

http://www.bananews.ir/یک هنرمند درباره مشخصه‌های زیبایی شناسانه شهری گفت: ما باید فرهنگ غنی و عمیق هنری خودمان را به شهروندان در سطح شهر آموزش دهیم تا سطح هنری مردم بالا رود و شاهد شهری زیبا باشیم.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) مریم سالور سفالگر، مجسمه‌ساز و نقاش در گفت‌و‌گو با ایسنا ضمن اشاره به اولین عامل تأثیرگذار در مشخصه‌های زیبایی شهری گفت: اولین عاملی که به زیبایی شهری مربوط است، نظافت شهر است. برای زیبا شدن شهر لزوما نیازی به قرار دادن اشیاء هنری نیست. اولین قدم نظافت شهری است و باید این فرهنگ به مردم یاد داده شود تا شاهد شهری زیبا باشیم.

این مجسمه‌ساز افزود: مرحله بعد پس از نظافت شهر، نقشه‌های درستی است که مهندسین شهرسازی باید بکشند. برای مثال پیاده رو یکی از عوامل مهم است تا انسان‌هایی که در شهر زندگی‌ می‌کنند با آرامش و به راحتی در شهر رفت‌وآمد کنند و اتومبیل‌ها، دوچرخه‌ها و موتورها به این حریم تجاوز نکنند.

وی با اشاره به انتخاب و خریداری اشیاء هنری و تزیین اظهار داشت: برای خریداری اشیاء هنری و تزیینی باید گروهی از کارشناسان واقعی وجود داشته باشند و از نظر من خود هنرمندان می‌توانند در این زمینه کارشناس خوبی باشند تا هنگام نصب آثار، شهری زیبا را مشاهده کنیم.

سالور درباره ورود مجسمه‌ها و آثار هنری از کشور چین گفت: ما پیشینه‌ی قدیمی و عمیق هنری داریم. چگونه می‌توانیم با آثار فرهنگی غریب رابطه برقرار کنیم؟ و چرا باید سطح شهروندان ایرانی تا این حد پایین بیاید. البته هستند مردمی که سطح دید هنری بسیار بالایی دارند، ولی برخی نیز وجود دارند که آگاه نیستند، ما چه آگاهی‌ای به آن‌ها می‌دهیم؟ ما باید فرهنگ غنی خودمان را به آن‌ها یاد دهیم نه فرهنگی عجیب و غریب. مردم با این آثار، سطح سلیقه‌شان پایین می‌آید.

این سفالگر افزود: انسان‌ها نیز باید پرورش پیدا کنند. همه ما از کودکی در خانواده، مدرسه و جامعه پرورش پیدا کردیم. ممکن است فردی در خانه‌ای به دنیا بیاید که خانواده‌ وی از لحاظ هنری قدرتمند نباشد. ما در جامعه با این فرهنگ غریب چگونه به آن‌ها هنر را یاد دهیم؟ ما هنر پاسارگاد، تخت جشمید، دوران‌های صفویه، قاجار، زندیه و حتی پهلوی را کنار گذاشتیم و بدون توجه به آن‌ها در حال رد کردن آن‌ها هستیم. نمی‌توان از لحاظ هنری از آن‌ها بی‌تفاوت گذشت.

سالور، با اشاره به بیلبوردهای تبلیغاتی در سطح شهر گفت: یکی از عواملی که مردم را اذیت می‌کند و چهره شهر را خراب می‌کند، بیلبوردهای تبلیغاتی است. معمولا در جوامع پیشرفته نیز روی این موضوع توجه خاصی دارند تا این تبلیغات در ابعاد بزرگ چهر شهر را زشت نکند.

 

وی افزود: از نظر من یکی از زیباترین قسمت‌های شهر تهران، بزرگراه مدرس است. در کمتر شهری در دنیا یک بزرگراه در وسط شهر تا این اندازه زیبا و سرسبز و پرگل است. اما این بیلبوردها همان لحظه این چهره را تخریب می‌کند و تأثیرات منفی در پی دارد.

مریم سالور در جوانی به مدرسه سرامیک و مجسمه‌سازی "ساوینی" در پاریس راه پیدا کرد و بلافاصله مشغول فراگیری تکنیک سفال و سرامیک شد.

سالور در پایان این دوره و در بازگشت به ایران، آتلیه‌ای شخصی راه ‌انداخت و در بهار سال ۱۳۶۶ نخستین نمایشگاه انفرادی‌اش را در همان آتلیه شخصی برگزار کرد.

او تا سال ۱۳۶۷ هنرمند در دو نمایشگاه دیگر نیز حضور ‌یافت. ابتدا در نمایشگاه انفرادی گالری گلستان و بعد هم در نمایشگاه گروهی موزه هنرهای معاصر تهران.

مریم سالور دبیری هشتمین دوسالانه هنر سفال و سرامیک و آبگینه معاصر ایران و برپایی نمایشگاه‌های متعدد از آثارش را در کارنامه دارد.

پایه کار این هنرمند مجسمه‌سازی و سفالگری است، بنابراین در آثار نقاشی او هم رد پایی از مجسمه‌سازی پیداست و در همه آثار نقاشی‌اش حجم وجود دارد.

    نظرات