مشاوره‌فنی به پیش‌خریداران مسکن

مشاوره‌فنی به پیش‌خریداران مسکن

http://www.bananews.ir/کاردان‌فنی با وکالت از طرف پیش‌خریدار جلوی بروز تخلفات گسترده پیش‌‌فروشنده‌ در اجرای تعهداتش را می‌گیرد امکان داوری کاردان‌ها بر نحوه قیمت‌گذاری در بنگاه‌ها به درخواست خریدار نظام مهندسی تهران اجازه نظارت کاردان‌ها بر ساخت‌وساز را نمی‌دهد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) پیش‌خریداران مسکن در تهران حداکثر تا ماه آینده از خطر کلاهبرداری یا سوءاستفاده‌های رایج در بازار پیش‌فروش آپارتمان نجات پیدا می‌کنند.
رییس اتحادیه مشاوران‌املاک در توافقنامه‌ای با رییس کاردان‌های فنی ساختمان شرایطی را در بنگاه‌های مسکن فراهم کرده تا کاردان‌ها با حضور در کنار دلالان ملک، خریداران را بابت «انتخاب درست» هم به لحاظ «قیمت» و هم به لحاظ «کیفیت» واحدمسکونی موردمعامله، راهنمایی کنند.
براساس این توافق‌نامه، کاردان‌‌های فنی با درخواست پیش‌خریداران به استخدام آنها درمی‌آیند تا صحت مراحل ساخت‌وساز از سوی پیش‌فروشنده را مطابق تعهدی که در قرارداد پیش‌فروش مکتوب کرده است، کنترل و مراقبت کنند.
کاردان‌فنی همچنین قادر خواهد بود قیمت کارشناسی فروش واحدهای مسکونی آماده یا در حال ساخت را با معیار قراردادن نوع مصالح‌ به کاررفته و سنجش کیفیت سازه، برای خریدار تخمین بزند و به این ترتیب معاملات در بازار مسکن را از سلطه قیمت‌های حبابی و تحت اختیار فروشنده‌ها آزاد کند.
مهدی موذن رییس سازمان‌ نظام کاردانی ساختمان درباره جزئیات این توافق‌نامه به «دنیای‌اقتصاد» گفت: کاردان‌های فنی قرار است در تنظیم قراردادهای خاص همچون پیش‌فروش و پیش‌خرید، مشاوران‌املاک را به لحاظ امور فنی، حقوقی و قضایی کمک کنند.

 

ضعف قانونی و نظارتی موجود در مسیر انجام معاملات پیش فروش مسکن به شیوه‌ای متفاوت تر از آنچه انتظار می‌رفت، چاره جویی شد.
در این مسیر تازه، براساس توافق تازه‌ای که بین سازمان نظام کاردانی ساختمان استان تهران و اتحادیه مشاوران املاک صورت گرفته، رییس کاردان‌های فنی ساختمان و رییس مشاوران املاک تصمیم گرفته اند خلأ طولانی شدن زمان ابلاغ آیین نامه پیش فروش مسکن را به شیوه‌ای متفاوت، با تکیه بر توان فنی و حقوقی کاردان‌های ساختمانی، برطرف کنند.
به گزارش «دنیای اقتصاد»، در شرایطی که با گذشت بیش از دو سال از زمانی که دولت موظف شده بود با تهیه و ابلاغ متن آیین نامه اجرایی قانون پیش فروش ساختمان، این دسته از معاملات مسکن را به مسیر قانونی هدایت کرده و از این طریق از حجم گسترده دعاوی قضایی مرتبط با تخلفات این گروه از معاملات بکاهد، سازمان نظام کاردانی تهران و اتحادیه مشاوران املاک تصمیم گرفتند با امضای تفاهم نامه مشترک، وارد عمل شده و ضعف نظارتی موجود در این زمینه را که در نبود آیین نامه پیش فروش به اوج خود رسیده است، جبران کنند.
بر اساس این تفاهم نامه مشترک، قرار شده مشاوران املاک با ارائه لیست کاردان‌های دارای پروانه اشتغال به متقاضیان پیش خرید یا سایر کسانی که برای خرید مسکن به بنگاه‌ها مراجعه می‌کنند، ضمن ارزیابی سلامت واحدها و سایر مشخصات فنی آن، به خریدار این اطمینان را بدهند که واحد مورد نظر آنان تا چه اندازه ایمن و مطابق با استانداردهای ساخت و ساز ساخته شده یا می‌شود.
آن طور که رییس سازمان نظام کاردانی استان تهران به «دنیای اقتصاد» اعلام کرد این
تفاهم نامه در راستای ارائه خدمات فنی و حقوقی به مشاوران املاک و آن دسته از خریداران و پیش خریداران مسکن منعقد شده است که در راستای آن مشخصات فنی بنا از سوی کاردان واجد صلاحیت بررسی شده و در فرم مخصوصی که به این منظور تهیه می‌شود، درج و سلامت بنا مورد تایید قرار می‌گیرد یا رد می‌شود. براساس این توافق، همچنین مشاوران املاک با همکاری کاردان‌ها می‌توانند ارزش واقعی واحد در حال ساخت یا ساخته شده را براساس مصالح و فرآیندهای ساخت، تعیین کنند که این عامل می‌تواند در تعدیل برخی قیمت‌های غیرواقعی در بازار مسکن که در برخی موارد مختص واحدهای بی کیفیت، اما گران است، موثر واقع شود.
تفاهم با وزیر برای ارجاع نظارت به کاردان‌ها
مهدی موذن، رییس سازمان نظام کاردانی ساختمان تهران روز گذشته، در نشست خبری خود با خبرنگاران ضمن اشاره به تفاهم نامه دیگری با وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد: در شرایطی که براساس مصوبه هیات وزیران کاردان‌های دارای پروانه اشتغال می‌توانند به استثنای شهر تهران در تمام شهرستان‌های استان تهران پروژه‌های ساختمانی تا ۵۰۰ مترمربع مربع را نظارت کنند، مقاومت غیرمنطقی سازمان نظام مهندسی تهران مانع از حضور حتی یک کاردان فنی در امر نظارت بر ساخت‌وسازها شده است.
وی همچنین در ادامه ضمن تاکید بر ضرورت ادامه یافتن روند ساخت مسکن مهر در دولت جدید، بی اثر بودن عرضه این واحدها در تعدیل قیمت‌ها در بازار مسکن را نیازمند بررسی، آسیب شناسی دقیق و رفع موانع دانست و راهکارهایی برای این امر ارائه کرد.
تایید مشخصات فنی مسکن در بنگاه‌ها
رییس سازمان نظام کاردانی استان تهران با اشاره به تفاهم نامه مشترک این سازمان با اتحادیه مشاوران املاک تهران به «دنیای اقتصاد» گفت: این تفاهم نامه در راستای نیاز بنگاه‌های مسکن و خریداران به اطلاع از مشخصات فنی بناهای مسکونی در دست ساخت یا ساخته شده منعقد شده که براساس آن مشاوران املاک می‌توانند نظر کارشناسی کاردان‌های واجد صلاحیت در خصوص مشخصات فنی واحدهای مسکونی را در اختیار متقاضیان خرید این واحدها قرار دهند.
مهدی موذن ادامه داد: خدمات فنی و حقوقی کاردان‌های فنی به خریداران مسکن اختیاری است، ضمن اینکه همه خریداران و به خصوص کسانی که اقدام به پیش خرید می‌کنند مایلند اطلاعات درست و موثقی از مشخصات فنی واحد داشته باشند، اما مشاوران املاک فاقد چنین مهارت و تخصصی هستند.
وی خاطرنشان کرد: این تفاهم نامه گام مثبتی برای ارتقای ساخت و سازهای مسکونی محسوب می‌شود.
موذن با بیان اینکه تفاهم نامه سازمان نظام کاردانی استان تهران و اتحادیه مشاوران املاک از دو بُعد می‌تواند ارتقای ساخت و سازها را هدف قرار دهد، تصریح کرد: در بُعد اول، ارائه اطلاعات فنی واحدهای مسکونی به شکل صحیح و در بُعد دوم ارائه خدمات آموزشی به مشاوران املاک در این زمینه در تفاهم نامه موجود مورد تاکید و توجه قرار گرفته است.
گلایه کاردان‌ها از نظام مهندسی تهران
رییس سازمان نظام کاردانی استان تهران همچنین با انتقاد از مقاومت سازمان نظام مهندسی تهران و ایجاد مانع در مسیر اشتغال کاردان‌ها گفت: براساس دستور وزیر راه و شهرسازی و مصوبه هیات وزیران، کاردان‌ها اجازه دارند به استثنای شهر تهران در تمام شهرستان‌های استان تهران بر روند ساخت‌وسازهای زیر ۵۰۰ مترمربع،  نظارت کنند اما هم اکنون به دلیل مقاومتی که در سازمان نظام مهندسی استان تهران در این زمینه به وجود آمده، حتی یک کاردان فنی هم در شهرستان‌های این استان ارجاع کار نداشته است.
وی در خصوص دلیل مقاومت سازمان نظام مهندسی تهران خاطرنشان کرد: سازمان نظام مهندسی تهران با این استدلال که چرا تا وقتی مهندسان بیکار هستند کاردان‌ها باید مشغول به کار شوند، در مسیر اشتغال کاردان‌ها مانع ایجاد می‌کنند این در حالی است که هیچ منطقی پشت این استدلال وجود ندارد و هیچ کس نمی تواند به خاطر دفاع از حقوق اعضای خود، حق دیگری را ضایع کند.
موذن ادامه داد: در شرایطی که روزانه شاهد حوادث ساختمانی در نتیجه مقیم نبودن مهندس ناظر در محل پروژه به خصوص در حین گودبرداری‌ها هستیم، استفاده از ظرفیت کاردان‌ها به عنوان ناظر مقیم و در قالب مسوول کارگاه ساختمانی می‌تواند علاوه بر ارتقای ایمنی ساخت و ساز، حوادث این چنینی را به صفر برساند.
وی افزود: در حال حاضر نظارت مستقیم بر فرآیند ساخت واحدهای مسکونی وجود ندارد و هر مهندس ناظر نهایت ۵ بار در طول ساخت به محل پروژه مراجعه می‌کند، با این اوصاف چگونه می‌توان مطمئن بود که این واحدها ایمنی لازم را برای ساکنان آنها خواهند داشت؟
به گفته موذن هم اکنون در تهران بیش از ۸ هزار کاردان فنی پروانه اشتغال دارند و آماده خدمت به صنعت ساختمان پایتخت هستند، همچنین بیش از ۲۰ هزار کاردان فنی دیگر عضو سازمان نظام کاردانی استان تهران هستند که ظرفیت قابل توجهی برای ارتقای ساخت و سازهای پایتخت محسوب می‌شوند.
اولویت‌های دولت جدید در امر مسکن
موذن همچنین در خصوص مهمترین اولویت‌های بازار مسکن در دولت جدید گفت: ادامه مسکن مهر به طور قطع باید در دستور کار دولت جدید قرار بگیرد.
وی افزود: با این وجود باید دید که چرا به رغم ساخت تعداد قابل توجهی از واحدهای مسکن مهر، تعدیل قابل انتظار در قیمت مسکن صورت نگرفته و هم اکنون مسکن به یکی از مهمترین معضلات مردم تبدیل شده است؟
موذن بررسی دقیق‌تر و انجام آسیب‌شناسی‌های عمیق در این زمینه را اولویت مهمی دانست و گفت: متاسفانه در بحث مسکن مهر تنها به مدیریت ساخت توجه شد و ما به هیچ وجه در این پروژه شاهد مدیریت اسکان نبودیم، به همین دلیل می‌بینیم که عملا به رغم تحویل تعداد قابل توجهی از این واحدها برخی از آنها خالی است و قیمت مسکن همچنان در حال افزایش است. وی اصلاح وضعیت زیرساخت‌ها، ارتباطات، حق واگذاری یا عدم واگذاری را از دیگر ضرورت‌های مورد بررسی در ادامه روند مسکن مهر عنوان کرد.
هشدار بابت نقدینگی‌های سرگردان
رییس سازمان نظام کاردانی ساختمان استان تهران همچنین در مورد خطر سرمایه‌های سرگردان که همواره بازار مسکن را با تهدید‌های جدی مواجه کرده است، تصریح کرد: دولت جدید باید این خطر را جدی بگیرد؛ چرا که همواره در دوره‌های مختلف سرمایه‌های سرگردان در شکل نقدینگی به بازار دلالی و واسطه گری مسکن وارد شده و چون در خدمت ساخت و ساز درنیامده است تنها باعث افزایش نقدینگی در این بازار و افزایش کاذب قیمت مسکن شده است.

متن تفاهم‌نامه همکاری
تفاهم‌نامه حاضر فی‌مابین اتحادیه مشاورین املاک تهران به ریاست مصطفی قلی خسروی و سازمان نظام کاردانی ساختمان استان تهران به ریاست مهدی موذن منعقد می‌شود تا زمینه‌های همکاری لازم در خصوص موارد مورد علاقه و توجه طرفین در حوزه‌های آموزشی، فرهنگی و اجرایی در چارچوب مفاد و کلیات توافق‌نامه حاضر به مرحله انجام برسد.
از همین رو با عنایت به ارتباط نزدیک و تنگاتنگ بخش عمده‌ای از خدمات مشاورین املاک با امور ساختمانی و عمرانی به ویژه در خصوص پیش‌فروش آپارتمان و تنظیم عقود مشارکت و ساخت‌وساز در دفاتر مشاورین املاک از یک سو و توان بالقوه علمی، فنی و اجرایی نظام کاردانی ساختمان از سوی دیگر، موجب خواهد شد تا همکاری دو طرف در این حوزه‌ها علاوه بر ارتقای توان علمی و تخصصی عزیزان دست‌اندرکار تنظیم این‌گونه عقود و قراردادها در دفاتر مشاورین املاک، بخش عمده‌ای از مشکلات و دغدغه‌های شهروندان عزیز در زمینه امور فنی، حقوقی و قضایی ساختمان‌ها نیز مرتفع شود.
بر همین اساس، طرفین تفاهم‌نامه ضمن برگزاری جلسات مختلف درخصوص زمینه‌های همکاری دوجانبه، در نهایت با تاکید بر تداوم تعامل فی‌مابین در جلسه مورخ ۰۳/۱۱/۹۱ در محل سازمان نظام کاردانی ساختمان استان تهران، نسبت به اجرای مفاد توافقات ذیل اقدام خواهند کرد:
الف) تشکیل کارگروه مشترک و برگزاری نشست‌های تخصصی متشکل از نمایندگان دو طرف جهت بررسی زمینه‌های همکاری و ایجاد ارتباطات مستمر.
ب) بررسی زمینه‌های ترویج فرهنگ صحیح آپارتمان‌نشینی و ارائه راهکارهای مناسب جهت نگهداری بهینه از بنا و استفاده صحیح از ساختمان‌های مسکونی در زمینه ابنیه و تاسیسات مکانیکی.
ج) ایجاد تمهیدات و هماهنگی مورد نیاز از سوی اتحادیه محترم مشاورین مسکن کشور جهت تشکیل کلاس‌های آموزشی و تخصصی در بخش آموزش سازمان نظام کاردانی ساختمان استان تهران در راستای آشنایی هرچه بیشتر مسوولین محترم دفاتر مشاورین املاک تهران با امور فنی و اجرایی ساختمان‌سازی و در راستای ارتقای سطح اطلاعات فنی قراردادهای در خصوص عقد تخصصی اعم از پیش فروش آپارتمان و مشارکت در ساخت و اعطای گواهینامه رسمی پایان دوره برای شرکت‌کنندگان با امضای مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران و ریاست محترم اتحادیه و رییس سازمان.
د) برگزاری کلاس‌های آموزشی در خصوص قوانین حقوقی مرتبط با امور ساختمانی و ارائه جزوات آموزشی حقوقی و قضایی در زمینه بررسی اسناد رسمی و غیررسمی و نحوه تنظیم قانونی اسناد عادی از سوی بخش مشاوره حقوقی نظام کاردانی.
ذ) معرفی کاردان‌های خبره و باتجربه ساختمانی دارای پروانه اشتغال به کار به اتحادیه محترم مشاورین املاک سراسر کشور جهت همکاری و ارائه مشاوره فنی به آن مجموعه در راستای زمینه‌های همکاری فی‌مابین و ارتقای توان تخصصی مشاورین املاک کشور.
ر) برگزاری نشست‌ها و کنفرانس‌های تخصصی مشترک در خصوص امور ساختمانی جهت تدوین آیین‌نامه تنظیم قراردادهای ساخت و ساز، پیش‌فروش و مشارکت از نظر فنی و حقوقی و تنظیم جداول تخصصی و فرم‌های مصالح ساختمانی در زمینه ویژگی ابنیه و مشخصات ریز مصالح مورد استفاده در اجرا به عنوان اسناد پیوست قراردادهای پیش فروش، اجرا و مشارکت در ساخت.

    نظرات