کم همتی در اتمام طرح اتوبان همت – کرج
استان البرز به تنهایی ۱۸ درصد یعنی نزدیک به یک پنجم بار ترافیکی کل کشور را تحمل می کند اما تنها نیم درصد راههای کشور در استان البرز است و در این میان بزرگراه همت نیز در مسیری که قرار است به کرج متصل شود مدتهاست گام هایش به کندی جلو می رود و باید مسئولان امر همتی مضاعف را بدرقه این مسیر کنند.به گزارش خبرنگار مهر، از اواخر دهه ۷۰ که کرج اندک اندک در حال تبدیل شدن به کلانشهری بی جغرافیا بود بحث هایی برای حل مشکلات ترافیکی شهرستان مطرح بود که تا استان شدن این شهرستان ادامه دار شد و هیچ کدام جامه عمل نپوشید.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) از همان سال ها بحث دو طبقه شدن آزادراه تهران – کرج، ۶ خطه و ۱۰ خطه شدن این آزادراه، مسیر زیرزمینی، آزادراه موازی، جاده هم راستا با آزادراه و غیره بارها و بارها مطرح شدند اما در نهایت بعد از گذشت دو دهه از این طرحها، پروژه ادامه اتوبان همت، نقطه امید شهروندانی شد که به جرات می توان گفت در مجموع سکونتشان در کرج ماه ها از عمرشان در ترافیک بیهوده می گذرد، ترافیکی که حتی ربطی به شهر محل سکونت آنها ندارد و تنها باری است که استان البرز بدون جیره و مواجب از استان های دیگر بر دوش می کشد.
وصل شدن اتوبان شهید همت به اتوبان کرج به لحاظ کاهش بار ترافیکی استان البرز یکی از پروژههای بسیار مهم و حیاتی این استان بشمار میرود.
ترافیک اتوبان کرج به تهران و تردد روزانه بیش از ۳۰۰ هزار خودرو از این محور معضل بزرگی برای شهروندانی شده که محل خوابشان کرج و محل کارشان تهران است. افتتاح پروژه اتوبان همت – کرج تاثیر بسزایی در کاهش حجم ترافیک این محور دارد ولی همچنان این طرح به صورت نیمه کاره است.
پروژه شهید همت – کرج یکی از طرحهایی که اجرای آن طولانی مدت شده است البته این کلانشهر پروژههای از این دست بسیار زیاد دارد که نمونه آن طرح قطار شهری کرج است.
بهره برداری از فاز نخست این طرح با حضور نیکزاد وزیر راه و شهرسازی، رحیمی معاون اول رئیس جمهور و استاندار البرز و تهران انجام شد ولی هماکنون فازهای دیگر این طرح به صورت نیمه تمام باقی مانده است.
پروژه اتوبان همت زمانبر و نیازمند صرف هزینهای سنگین است
معاون امور عمرانی استانداری البرز در خصوص وضعیت روند اجرای پروژه اتوبان همت - کرج با بیان اینکه کریدور جنوبی ادامه مسیر اتوبان همت از تهران است و کریدور شمالی جایی است که اتوبان همت به کرج نزدیک شده و این مسیر از گرم دره آغاز و تا انتهای کمال آباد وارد اتوبان میشود، تصریح میکند: اجرای این پروژه فوق العاده زمانبر است و هزینه سنگینی میطلبد.
کاوه حدادپور میافزاید: پروژه اتوبان همت - کرج در کریدور شمالی نیازمند تونل و حفاری است و در کریدور جنوبی اراضی وجود دارد که تحت تملک مردم است که باید صاحبان این اراضی مشخص شوند که استانداری به آن رسیدگی خواهد کرد.
وی به دو مزیت عملیاتی شدن این پروژه اشاره و تصریح میکند: با اجرای پروژه اتوبان همت- کرج ترافیک بسیار کاهش مییابد و خودروها هم مسیر ورودی دارند و هم مسیر خروجی و با سرعت میتوانند از این مسیر رفت و آمد کنند.
به گفته معاون عمرانی استاندار البرز لاین جنوبی از اتوبان همت ادامه دارد و به انتهای گرمدره میرسد و لاین شمالی در حال بهره برداری است.
حدادپور میافزاید: خودروهایی که از تهران به سمت کرج در حرکت هستند، میتوانند به انتهای همت رسیده و از ورودی اتوبان تهران - کرج وارد شهرک آتی شهر شده و بعد از پمپ بنزین از مسیر دهکده المپیک وارد اتوبان همت شوند.
وی میافزاید: آسفالت، پل و گارد ریل در لاین جنوبی آماده است که اوایل خرداد ماه سال جاری افتتاح خواهد شد.
معاون عمرانی استاندار البرز همچنین تاکید میکند: در قسمت شمالی عوارض طبیعی از جمله کوه و دره داریم که فوق العاده هزینه بر است، اما قسمت جنوبی این هزینه کمتر به چشم می آید.
حدادپور در ادامه میگوید: توسط استاندار البرز مدت یک ماه و ۲۰ روز از لاین جنوبی اجازه دسترسی موقت دادیم که تاثیر بسیار زیادی در کاهش ترافیک داشت و انشاالله با برنامه ریزیهایی که در نظر گرفتهایم شاهد همیشگی کاهش ترافیک در این مسیرها باشیم.
بودجه ها برای اجرای کامل پروژه کافی نیست
نماینده کرج در مجلس شورای اسلامی گفت: در البرز پروژه های ملی از قبیل ادامه بزرگراه شهید همت به کرج، قطار شهری کرج و تعریض اتوبان از جمله طرح های نیمه کاره البرز است که برای بهره برداری آن باید مسئولان تلاش بیشتری کنند.
محمدجواد کولیوند میافزاید: البرز استانی است که جمعیت جوان آن زیاد است، کمبود و مشکلات و معضلات نشات گرفته از خود استان نیست و بخشی از مشکلات را میتواند در درون استان و بخش دیگر را به صورت کشوری حل کرد.
پروژه های مختلفی نیمه کاره بر زمین مانده است
کولیوند میگوید: پروژههای زیاد و متعدد طی سه سال گذشته آغاز شده، ولی به دلایل مختلف به اتمام نرسیده است.
کولیوند ادامه میدهد: همیشه پیشگیری بهتر از درمان است و هزینه آن نیز کمتر است، تمام تلاش و کوشش ما این است که در بخشهای مختلف توسعه ایجاد کنیم.
نماینده کرج در مجلس شورای اسلامی تصریح می کند: میطلبد که مدیران ما برنامهریزی صحیح داشته باشند.
برنامه ریزی های باید مبتنی بر درآمدهای واقعی باشد
کولیوند با اشاره به اینکه برنامهریزیهای باید مبتنی بر درآمدهای واقعی باشد، گفت: گله مندی را باید با پیشنهادات صحیح حل کنیم.
وی با تاکید بر اینکه باید نیمه پر لیوان را مشاهده کنیم، میگوید: مدیریت صحیح و دعوت از سرمایه گذارهای بخش خصوصی و برنامهریزی دقیق به بهرهبرداری سریعتر پروژههای نیمهکاره البرز کمک خواهد کرد.
گزارش: مهدی دهقان
نظرات