برنامه‌ریزی دولت برای مسکن تمام اقشار جامعه

برنامه‌ریزی دولت برای مسکن تمام اقشار جامعه

http://www.bananews.ir/رییس جمهوری منتخب معتقد است نقش دولت باید در بسیاری از بخش‌ها، فقط در حد نقش حاکمیتی محدود شود و تصدی‌گری در دست بخش خصوصی باشد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) رییس کانون سراسری انبوه‌سازان با اشاره به مذاکرات صورت گرفته با مشاور عالی رییس جمهوری منتخب اظهار کرد: وی معتقد است که مسکن مهر در آن حدی که به وجود آمده و ثبت‌نام‌شده و مردم توقع دارند، باید تمام شود.

او تصریح کرد: باید برای اقشار کم درآمد کار خاصی انجام می‌شد تا این اقشار نیز بتوانند با آورده کم و حذف قیمت زمین صاحب‌خانه شوند که همین هم مساله هم اتفاق افتاد و با حدود ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان، افراد واجد شرایط مسکن مهر می‌توانند صاحب یک واحد مسکن مهندسی ساز و با استانداردهای فنی شوند.

وی بیان کرد: این اقدام قابل‌ تقدیری است ولی نباید داشتن مسکن را در بخش یا دهک خاصی تعریف کرد و این موضوعی است که قانون اساسی تکلیف کرده که دولت باید برای مسکن تمام اقشار جامعه برنامه‌ریزی کند.

به گفته رهبر، قشر ضعیف در اولویت است ولی باید برای سایر اقشار هم برنامه‌ریزی کرد تا از این طریق به ثبات قیمت در بازار مسکن برسیم. تناسب عرضه و تقاضا با تقویت تولید به عقیده رییس کانون سراسری انبوه سازان، باید تولید را تقویت شود تا عرضه و تقاضا به هم برسند و بتوانیم قیمت‌ها را کنترل کنیم؛ دولت بعدی حتماً باید برای سایر اقشار برنامه داشته باشند که احتمالاً همینطور است.

بافت فرسوده و دولت آینده

رهبر با بیان اینکه احیای بافت فرسوده در اولویت و وظیفه است گفت: این بافت‌ها مشکلات زیادی همچون مشکلات امنیتی و آسیب‌پذیری در برابر زلزله دارند و در صورت وقوع زلزله، دولت باید همه توان خود را برای مسائل بعد از زلزله هزینه کند. در این صورت چرا قبل از ساخت و سازها سهل‌انگاری کنیم تا اتفاقی رخ دهد و بعد به فکر چاره باشیم؟

 

صنعتی سازی به شرط تامین اعتبار!

رییس کانون سراسری انبوه‌سازان با اشاره به مصوبات متعدد هیات‌ وزیران مبنی بر صنعتی سازی ساختمان‌ها گفت: قانون نیز در این باره می گوید که باید به انبوه‌سازان وام‌های صفر تا ۹ درصد بدهیم تا بتوانند تجهیزات صنعتی سازی را فراهم کنند، اما متأسفانه این امر صورت نگرفته و انبوه‌سازان با هزینه و توان مالی خود کار کرده‌اند که دولت باید از این کارها تقدیر کرده و همچنین وام‌های قانونی بدهد تا صنعت ساختمان به جایگاه واقعی خود برسد.

وی معتقد است: در دنیا اگر صنعت ساختمان کشور ما از نظر کادر فنی حرف اول را نزند حتما در رده دوم یا سوم است. ما در صنعت ساختمان هیچ مشکلی فنی نداریم و کاری نیست که نتوانیم انجام بدهیم، ولی مشکلاتی همچون کارگران آموزش ندیده و عدم به‌کارگیری کاردان‌های فنی را داریم.

وی افزود: در حال حاضر کمبود تکنسین‌های فنی و کارگران ماهر در پروژه‌ها وجود دارد که باید این افراد در روند کار باشند و همانند مهندسان برای آنها جایگاهی داشته باشیم که کمک مهندسان باشند.

رییس کانون سراسری انبوه سازان اظهار کرد: یک مهندس در طول ساخت یک ساختمان، سه یا چهار بار بیشتر سرکشی نمی‌کند که این مشکل بزرگی است. در کنار او می‌توان دو معمار تجربی و کاردان فنی به شکل دائمی گذاشت تا کار را زیر نظر مهندس ناظر و به صورت مداوم تحت نظارت داشته باشند؛ با این امر کیفیت کار بالا می‌رود.

وی افزود: نباید به بهانه افزایش هزینه جلوی این کار را گرفت چون این افزایش هزینه از هزینه‌های بعد از زلزله می کاهد.

رهبر معتقد است: وزارت راه و شهرسازی به عنوان متولی اصلی ساخت‌وساز در کشور و سازمان نظام مهندسی در به‌کارگیری کاردان‌های فنی و معماران تجربی کوتاهی کرده و به سادگی از کنار کاردان‌ها رد شده‌ است، در صورتی که برای حضور این افراد باید برنامه‌ریزی کرد.

    نظرات