جزئیات ساخت آزاد‌راه دوطبقه آبی‌-‌خاکی ساری-رشت با حضور بخش خصوصی

جزئیات ساخت آزاد‌راه دوطبقه آبی‌-‌خاکی ساری-رشت با حضور بخش خصوصی

www.BanaNews.irمدیرعامل شرکت ساخت با اشاره به ساخت آزاد‌راه آبی‌-‌خاکی ساری-رشت در راستای کاهش ترافیک محور کناره دریای خزر، نحوه استحصال اراضی برای ساخت این آزاد‌راه و چگونگی احداث آن را تشریح کرد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) به نقل از فارس، مسعود رهنما در مورد آزاد‌راه آبی‌-‌خاکی ساری _ رشت، اظهار داشت: محور حاشیه دریای خزر به دلیل حجم ترافیک بالای کنونی و ساخت آزاد‌راه قزوین _ رشت و پس از آن افزایش تردد به دلیل شش بانده شدن جاده هراز، تکمیل آزاد‌راه تهران – شمال و بهسازی محور چالوس، پاسخگوی تعداد بالای مسافران و خودروها نخواهد بود.

وی با اشاره به اینکه در آینده قطعأ با تکمیل محور‌های مذکور حجم ورود خودروها به استان‌های گیلان و مازندران افزایش بسزایی خواهد یافت، تصریح کرد: در زمان پیک سفر نظیر ایام نوروز و تابستان‌، از منطقه رامسر تا ساری، پیک ترافیک وجود دارد.

رهنما ادامه داد: در برخی مناطق شهرستان‌های رامسر، نوشهر و نور، کوه و جنگل به دریا چسبیده است و امکان تعریض منطقه مسیر یا خرید اراضی برای ساخت آزاد‌راه مذکور وجود ندارد بنابراین در این بخش مسیر از روش استحصال اراضی برای تعریض منطقه استفاده می‌کنیم یعنی با مکش ماسه‌های درون دریا و پمپاژ آن به درون ساحل، نزدیک به ۳۰۰ متر به عرض زمین اضافه می‌کنیم که ۱۰۰ متر آن به جاده و راه‌آهن اختصاص می‌یابد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل تصریح کرد: در سایر مقاطع مسیر از شهرستان نور تا ساری، مکانیزم ساخت آزاد‌راه، به صورت دو طبقه است؛ همچنین در بخش‌های دیگر مسیر از رامسر تا رشت، با خرید اراضی پروژه ساخت آزاد‌راه ادامه می‌یابد.

رهنما ادامه داد: این آزاد‌راه آبی‌-خاکی پروژه‌ای ترکیبی شامل دو طبقه کردن مسیر، استحصال اراضی، ساخت جاده روی پل و کنار دریا و زمین‌های زراعی، است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در مورد هزینه‌های احداث ‌آزاد‌راه آبی‌-خاکی رشت – ساری، گفت: در حال حاضر برای ما مشخص است که به طور متوسط ساخت هر کیلومتر این آزاد‌راه ‌چه میزان هزینه در بر دارد اما به دنبال آن هستیم که پروژه را به صورت قطعه‌قطعه اجرا کنیم،بدین ترتیب که مسیر آزاد‌راه به قطعات مختلف تقسیم شده و توسط بخش‌های مختلف ساخته می‌شود.

رهنما تصریح کرد: احداث خطوط ریلی در کنار این آزا‌د‌راه نیز جزو برنامه‌های شرکت ساخت و توسعه آزاد‌راه‌ها است.

مدیرعامل شرکت ساخت خاطرنشان کرد: تلاش می‌کنیم خط ریلی این آزاد‌راه را از سمت رشت تا آستارا ادامه دهیم و از سمت ساری نیز به راه‌آهن مشهد - بجنورد - گرگان متصل کنیم.

به گزارش فارس وزیر سابق راه و ترابری نیز در مراسم راه اندازی سومین

ریل باس ساخت داخل (ارم) در تابستان سال جاری، درباره این آزاد‌راه گفته بود: آزاد راه دو طبقه گرگان ـ ساری ـ رشت به صورت BOT ساخته می شود.

حمید بهبهانی با بیان این که در این روش بخش خصوصی پس از سرمایه گذاری و ساخت آن به مرور سود خود را پس از بهره برداری برداشت می‌کند، دلیل اصلی ساخت این آزادراه را وجود ترافیک و احتمال بروز تصادفات اعلام کرده و گفته بود: مدت زمان ساخت این مسیر توسط سرمایه گذاران بررسی می شود.

 

 

    نظرات