به صدا در آمدن زنگ خطر برای تالاب‌های سد زیردان

به صدا در آمدن زنگ خطر برای تالاب‌های سد زیردان

http://www.bananews.ir/ناقوس خطر برای تالاب‌های پایین دست سد زیردان هم به صدا در آمده است و نبض آن مدت‌هاست که کند می‌زند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir)، تالابی که با وسعت بیش از ۴۰۰۰ کیلومتر مربع در میانه‌ی کوه‌ها آرمیده و دشت، تپه و کوهستان را به هم پیوند داده اینجا از بهترین نقاط شهرستان «قصرقند» بخش «کاجو» است و آخرین بازمانده‌های تمساح پوز کوتاه است زیبایی‌های تالاب‌های سد زیردان.

پرواز دسته جمعی انواع پرندگان بر فراز تالاب، و پر شدن فضا از موسیقی پر و بال این مهاجران دوست داشتنی، انوار خورشید که در هر طلوع و غروب خود را به روی تالاب سُر می‌دهد و آن را نوازش می‌کند، شب‌هایی که آسمان به زمین دوخته شده و باران ستاره می‌بارد، همه و همه دست به دست هم داده‌اند تا هیچ چیزی کم نباشد برای آنکه تالاب زیردان تبدیل شود به یک قطب گردشگری تمام عیار.

اما دیگر تالاب‌های زیردان همان تالاب‌های پیشین نیست و دست تخریب‌گر بشر در چند دهه‌ی اخیر بیمارش کرده است، زیردان بیماری است که حالش هر روز بد و بدتر می‌شود و دستی نیست که مرهمی بر زخمش بگذارد.

ساخت سد در بالادست حوضه‌ی آبریز و کاهش آب ورودی به تالاب روز به روز زخمی تازه می‌زنند بر پیکر بی جان تالاب‌های این مسیر.

هنوز دیر نیست و اگر برنامه‌های مناسب برای آبگیری تالاب‌ها و ایجاد فرصت‌های گردشگری و برقراری تورهای گردشگری زمینه‌ای برای اشتغال و درآمدزایی مردم روستاهای منطقه است که باید مورد توجه مسوولان ذی‌ربط قرار گیرد، می‌توان به زنده شدن دوباره زیردان امید داشت.

تلاش مضاعف محیط زیست استان برای افزودن نام تالاب‌های سد زیردان به لیست تالاب‌های کشوری نیز اقدامی ضروریست که می‌تواند مانع تخریب بیشتر این زیست بوم شود.

سد زیردان بلای جان تالاب‌های پایین دست

تالاب‌های سد زیردان که روزگاری برای خودش اسم و رسمی داشت و با سرازیر شدن آب رودخانه‌ی «کاجو» جان می‌گرفت، اینک با بستن سد زیردان در این مسیر، به کویری خشک تبدیل شده و دیگر از آن جنگل‌های گز که پناهگاه حیواناتی مانند گراز و کفتار و انواع پرندگان بود خبری نیست.

تالاب سد زیردان از مهم‌ترین ایستگاه‌های پرندگان مهاجر بود اما ندادن حقابه سد زیردان و احداث سد در بالادست تالاب‌ها هر کدام تیشه به ریشه‌اش زدند.

تالاب‌های پایین دست سد زیردان از مهم‌ترین ذخیرگاه‌های گیاهی و جانوری حوزه‌ی شهرستان «قصرقند» است و از سوی دیگر مراتع اطراف تالاب‌ها سال‌ها منبع اصلی تغذیه دام‌ها هستند و در واقع ادامه‌ی اقتصاد خانوارهای بومی به حیات این تالاب بستگی دارد.

تالاب‌های سد زیردان ... هر روز که می‌گذرد خشک شده و یا در معرض خطر نابودی قرار می‌گیرند و این ظرفیت‌های عظیم گردشگری به سوی انحطاط پیش می‌روند، این در حالی است که استفاده از این ظرفیت‌ها مانند یک چرخه‌ی مثبت، سود زیادی را نصیب بومیان منطقه و شهرستان قصرقند کشور می‌کند، پس تالاب‌ها را دریابید...

گزارش: نظرمحمد ریسی از قصرقند- ایسنا

    نظرات