محققان ایرانی از رطوبت هوا، آب شرب با کیفیت تولید کردند

محققان ایرانی از رطوبت هوا، آب شرب با کیفیت تولید کردند

http://www.bananews.ir/محققان یک شرکت فناورانه در تهران موفق به تولید آب شرب سالم با کیفیت بالا از رطوبت هوا و نیز آب مورد استفاده در صنایع مختلف از جمله پزشکی و کشاورزی شدند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) امین جباری، دانش آموخته دکتری مکانیک دانشگاه تهران و مدیر اجرایی این شرکت در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: این دستگاه، سیستمی است که با استفاده از آن می‌توان بدون ورودی ، آبی با کیفیت بالا را از رطوبت هوا تولید کرد.

وی افزود: ابعاد دستگاه تولید آب از رطوبت هوا متناسب با ظرفیت تولید آن است و ظرفیت تولید دستگاه نیز از ۲۰ لیتر آب برای مصارف خانگی تا ۲۰ هزار لیتر در روز برای مصارف صنعتی است.

به گفته جباری، نمونه‌ صنعتی این دستگاه حدود ۴ متر طول، ۲ متر عرض و ۲ متر و ۸۰ سانتی‌متر ارتفاع دارد. منبع تغذیه آن نیز برق است و در سیکلی که برایش تعریف شده از هوای فشرده، آب تولید می‌کند.

جباری خاطر نشان کرد: این دستگاه با بهره‌گیری از علم مکانیک، سیالات و الکترونیک کار می‌کند و در مناطقی مانند جنوب و شمال کشور‌مان که دارای رطوبت بیش از ۵۰ درصد است، راندمان بالایی دارد و بسیار مقرون به صرفه است.

این دانش آموخته دکتری مکانیک دانشگاه تهران در خصوص آب تولیدی اظهار کرد: آب تولیدی باید برای باکتری‌زدایی، فیلتراسیون شود. برای این کار پیش از ذخیره، آب میکروب‌زدایی و آلاینده‌های احتمالی موجود در رطوبت هوا، از طریق سیستم‌های فیلتراسیون، زدوده و سپس عناصری متناسب با کاربرد آب تولیدی به آن اضافه می‌شود. در نهایت آب خروجی از دستگاه قابل شرب خواهد بود.

جباری با بیان این‌که "تنها نمونه خارجی دستگاه تولید آب از رطوبت در آمریکا ساخته شده است" گفت: راندمان نمونه خارجی نسبت به نمونه ساخته شده با فناوری ابداعی متخصصان کشورمان بسیار پایین‌تر است و مقرون به صرفه نیست.

وی همچنین تاکید کرد که این دستگاه دارای تاییدیه‌های لازم از وزارت صنعت، معدن و تجارت است. هم چنین تاییدیه‌های لازم را از وزارت بهداشت و آزمایشگاه‌های معتبر دریافت کرده است.

این دانش آموخته دکتری مکانیک دانشگاه تهران در پایان تصریح کرد: نمونه اولیه‌ی این دستگاه با ۱۶ ساعت کار در طول یک شبانه‌روز قادر به تولید هزار و ۵۰۰ لیتر آب است، هم‌چنین نمونه صنعتی با توان تولید ۶۰۰ لیتر در روز ساخته شده است.

    نظرات