خارجسازی یک شناور اقیانوسپیما از آبهای خورموسی
رییس سازمان بنادر و دریانوردی گفت: سال گذشته در اروند و در مسیر بندر خرمشهر حدود ۲۰ شناور مغروقه خارج شد. از هفت فروند شناور مغروقه در خورموسی نیز یک شناور در سال گذشته خارج شد و شناور دوم نیز درحال خارجسازی است که امیدواریم تا سال آینده این شناور اقیانوسپیما خارج شود.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) در راستای پاکسازی آبراههای کارون و اروند به عنوان یکی از منابع مهم تجارت منطقه و کشور از سال ۸۹ تا کنون ۴۳ مغروقه توسط متخصصان ایرانی شناورسازی شده است که سه فروند از مغروقهها امسال شناور شدهاند.
بر اساس مصوبات سفرهای استانی هیأت دولت مبنی بر خارجسازی مغروقههای به جا مانده از جنگ تحمیلی در آبراه کارون، عملیات شناورسازی تحت نظارت اداره ایمنی و حفاظت دریایی اداره کل بندر و دریانوردی خرمشهر همچنان ادامه دارد.
به گفته رییس سازمان بنادر و دریانوردی گفت: تعدادی از شناورها در زمان جنگ تحمیلی در آبهای مشترک ایران و عراق غرق شدهاند که با هماهنگی کشور مربوطه نسبت به خارجکردن شناورهای مغروقه اقدام میشود.
سید عطاءالله صدر - معاون وزیر راه و شهرسازی - به ایسنا گفت: خارج کردن شناور در عمقهای زیاد کار بسیار سختی است و تجهیزات خاصی را میطلبد.
وی افزود: خارج کردن شناور در عمقهای بالا توسط شرکتهای بزرگ خارجی صورت میگرفت که در سال گذشته توانستیم با توان داخلی نسبت به خارج کردن شناور در عمقهای بسیار زیاد اقدام کنیم.
صدر گفت: سال گذشته در اروند و در مسیر بندر خرمشهر حدود ۲۰ شناور مغروقه خارج شد. از هفت فروند شناور مغروقه در خورموسی نیز یک شناور در سال گذشته خارج شد و شناور دوم نیز درحال خارجسازی است که امیدواریم تا سال آینده این شناور اقیانوسپیما خارج شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در آبهای تمامی استانهای ساحلی کشور شناور غرق شده وجود دارند، اظهار کرد: خارجسازی آن دسته ازشناورهایی برای سازمان بنادر و دریانوردی دارای اهمیت است که در مسیرهای ۱۰ گانه جابهجایی مسافر در آبهای جنوبی کشور قرار دارند.
به گزارش ایسنا هزینه خارجسازی شناورهای غرق شده بسیار بیشتر از خرید یک شناور جدید است؛ به طوریکه برای خارجسازی شناور مغروقه در مسیر بندرعباس، سال گذشته بیش از یک میلیارد تومان هزینه شد.
معاون سازمان بنادر و دریانوردی پیش از این گفته بود: بعد از شناسایی شناورهای غرق شده در مسیرهای آبی کشور، خارجسازی آنها از نظر هزینه و نیز میزان ایجاد امنیت اولویتبندی شده و در دستور کار قرار میگیرد.
به گفته استیری زمان تصمیمگیری برای خارجسازی شناورهای غرق شده از مالکان شناورها درخواست میشود برای خارج کردن آن اقدام کنند اما با توجه به آنکه هزینه خارجسازی شناور بسیار بیشتر از هزینه خرید یک شناور دیگر است، مالکان اقدام نمیکنند و سازمان بنادر بنا بر وظیفه خود در حفظ ایمنی آبها و شناورها شناورهای مغروقه را خارج میکند.
نظرات