راه‌اندازی فرودگاه جیرفت در اما و اگر...

راه‌اندازی فرودگاه جیرفت در اما و اگر...

www.BanaNews.irتوسعه هر منطقه‌ای در گرو فراهم کردن زیرساخت‌های لازم است و اگر چه جنوب استان کرمان از پتانسیل‌های مورد نیاز برخوردار است ولیکن فراهم شدن آنها در گرو تعیین تکلیف مصوباتی است که در بلاتکلیفی بسر می‌برند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) جنوب استان کرمان با بیش از ۸۰۰ هزار نفر جمعیت براساس سرشماری سال ۸۵ و تولید بالای محصولات باغی و زارعی در امر توسعه خطوط هوایی و ریلی هیچ بهره‌ای نبرده است.

فعالیت فرودگاه جیرفت در سال ۱۳۷۴ با هفته‌ای دو پرواز در روزهای شنبه و چهارشنبه با ۴۰ تا ۶۰ مسافر، آغاز و به منظور برطرف شدن برخی موانع، چندین مرتبه دستخوش تاخیر در ادامه خدمات رسانی شد که در نهایت به تعطیلی منجر شد و این در حالی است که از سال ۸۷ تاکنون، طرح توسعه باند فرودگاه، آغاز شد ولی همچنان در پیچ و خم وعده‌های مسئولان و کمبود نقدینگی معطل مانده است.

کوچک بودن باند و وجود نداشتن قابلیت نشست و برخاست هواپیماهای پهن پیکر از جمله مشکلات فراروی ادامه فعالیت فرودگاه جیرفت بشمار می‌آمد. از دیگر مشکلات فرودگاه جیرفت برای ادامه فعالیت پروازی، تناسب نداشتن باند در شرایط بد جوی بود که هواپیمای موجود قدرت ارتفاع گیری بیش از ۲۴ هزار پا را نداشت و در شرایط بد جوی، همه پروازها، کنسل و نارضایتی و تقاضای مردمی را بیشتر می‌کرد.

این مشکلات زمینه‌ای شد که بنا به ضرورت امر، توسعه فرودگاه جیرفت به عنوان تنها مرکز خدمات رسانی هوایی به ۷ شهرستان جزء مصوبات دور اول سفر هیئت دولت قرار گرفت و بر اجرایی شدن آن به دفعات تاکید شد. علاوه بر کمبود اعتبار، پیگیری نکردن مستمر برای اتمام این پروژه حیاتی نیز غیر قابل انکار است.

سالاری، یکی از کشاورزان در این خصوص به خبرنگار ایسنا، گفت: تولید بیش از ۴٫۵ میلیون تن انواع محصولات و توسعه نیافتن خطوط ریلی و هوایی، بزرگترین ضربه را به کشاورزی جنوب وارد کرده است.

وی افزود: فراهم نشدن زمینه صادرات، زخم عمیقی است بر گردن کشاورزان که همه ساله خسارت زیادی را هنگام برداشت متحمل می‌شوند.

احمدی، یکی از فرهنگیان شهرستان جیرفت گفت: اگر چه همواره بر اجرایی شدن و پیگیری پروژه‌های سفر هیئت دولت و تعریف نشدن پروژه جدید توسط مسئولان تاکید شده ولی فرودگاه جیرفت که یکی از چندین مصوبه سرنوشت ساز است، همچنان بلاتکلیف مانده است.

وی افزود: مسئولان برای افتتاح این پروژه ده‌ها وعده داده‌اند؛ عمر دولت تمام شد ولی وعده‌های آنها عملی نشدند.

امیری، دیگر شهروند معترض به نحوه اجرایی شدن پروژه فرودگاه جیرفت، گفت: آیا اینکه روزانه بنا به برخی آمار غیر رسمی تعداد قابل توجهی مسافر از جنوب از طریق فرودگاه کرمان جابه‌جا می‌شوند، ضرورت محقق شدن این پروژه را نشان نمی‌دهد.

وی افزود: آیا در زمانی‌که مردم جنوب باید مسافت زمینی به طول بیش از ۱۲۰۰ کیلومتر را برای انجام امور ضروری به مرکز کشور طی کنند، باز هم باید در تامین اعتبار، چانه زنی و تسریع در راه‌اندازی فرودگاه جیرفت را به تاخیر انداخت؟

 

امیری تصریح کرد: اگر چه به دفعات، اخباری متنوع ولیکن بدون ثمر در باب ساماندهی و راه اندازی فرودگاه جیرفت از طرف مسئولان منتشر شده ولی هر روز افتتاح آن را به تاریخ دیگری موکول کرده‌اند.

این شهروند بیان کرد: توسعه زیرساختهای صادراتی در این منطقه از جمله تسریع در راه‌اندازی فرودگاه شهر جیرفت، خطوط ریلی و تعریض جاده‌ها مورد نیاز است.

وی تصریح کرد: با وجود این‌که جنوب استان از تولید محصولات کشاورزی متنوع برخوردار است، همه ساله به دلیل نیاز نداشتن بازار داخلی به کشاورزان ضربه وارد می‌شود.

حسینی، یک دیگر از کشاورزان منطقه جیرفت گفت: بخش اعظم کشاورزی در جنوب کرمان به کشت محصولات گلخانه‌ای اختصاص یافته است و سالانه مقادیر قابل توجهی محصول در این گلخانه‌ها تولید می‌شود که بخش عمده‌ای از این محصول صادر می‌شود. هم اکنون از این محصولات به کشورهای آسیای میانه، بلغارستان و روسیه صادر می شود اما مشکلاتی در مسیر این صادرات وجود دارد که با توسعه خطوط هوایی رفع می‌شود.

محمود معناصری، معاون برنامه ریزی فرمانداری جیرفت در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا ضمن انتقاد از روند اجرایی شدن پروژه توسعه و افزایش طول باند فرودگاه جیرفت، عنوان کرد: منطقه جنوب کرمان، دارای ۷ شهرستان، ۱۲ شهر، ۱۴ بخش، ۴۰ دهستان،۳۹۰۱ پارچه آبادی و جمعیتی بالغ بر ۸۰۰ هزار نفر است و لازمه توسعه‌ صادراتش، راه اندازی فرودگاه است.

وی افزود: جنوب استان کرمان بیش از ۶۷ درصد از کل تولیدات استان و ۴ درصد از تولید محصولات کشاورزی کشور را تامین می‌کند. وجود منابع معدنی، فلزی و غیر فلزی از پتانسیل‌های این منطقه است که تاثیر بسزایی در توسعه صادرات غیرنفتی، اشتغال زایی، ارتقاء ارزش افزوده منطقه و توسعه صنعتی منطقه می‌تواند داشته باشد.

معاون فرمانداری جیرفت ضمن تاکید بر ضرورت بهره برداری هر چه سریعتر از فرودگاه جیرفت، خاطرنشان کرد: پروژه توسعه باند فرودگاه جیرفت از مصوبات دور اول سفر هئیت دولت به استان کرمان است که در طول بیش از ۵ سال در دست اجراست. توسعه باند از ۲۲۰۰ متر به ۳۴۰۰ متر و عرض آن از ۳۰ متر به ۶۰ متر در دستور کار بوده است.

معناصری بیان کرد: اگر چه تاکنون کارهای عملیاتی انجام شده ولیکن باید اجرای این پروژه به صورت جدی تر و با سرعت بیشتری دنبال شود.

وی خاطرنشان کرد: اجرای این پروژه به مراتب شکوفایی اقتصادی منطقه را به همراه خواهد داشت. وجود فرودگاه در منطقه حادثه خیز جنوب و جیرفت، یکی از زیرساخت‌های ضروری برای انجام هرگونه عملیات امداد و نجات است.

معناصری یادآور شد: عملیاتی شدن این پروژه نقش مهمی در جابه‌جایی مسافران از جنوب به صورت میانگین روزانه ۱۵۰ نفر، انتقال محصولات کشاورزی به سایر نقاط کشور و صادرات می‌تواند داشته باشد.

    نظرات