زمین لرزه ارسباران، شاه کلیدی برای برطرف کردن مشکلات دیگر زمین لرزه‌ها

زمین لرزه ارسباران، شاه کلیدی برای برطرف کردن مشکلات دیگر زمین لرزه‌ها

http://www.bananews.ir/مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر آذربایجان‌شرقی زمین لرزه ارسباران را شاه کلیدی برای برطرف کردن مشکلات دیگر زمین لرزه‌ها در کشور دانست و گفت: تجربیات فراوانی در جریان زمین لرزه آذربایجان حاصل شد که می‌تواند در زلزله‌های بعدی نقش‌آفرین باشد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) «عزیز نوری» در گفت‌و گو با ایسنا، اظهار کرد: در زمان وقوع زمین‌لرزه خلأ اطلاع‌رسانی صحیح از سوی مدیریت بحران استان و رسانه‌های داخلی به وجود آمد که سبب شد تا رسانه‌های بیگانه حملات روانی خود را متوجه نیروهای امدادی و درگیر در مدیریت بحران در مناطق زلزله کنند.

وی افزود: متأسفانه در مواردی اطلاع‌رسانی غلط توسط رسانه‌های داخلی نیز به تشنج‌ها دامن می‌زد که یکی از نتایج همین اطلاع‌رسانی نادرست، به وجود آمدن ترافیک سنگین در محورهای مواصلاتی مناطق زلزله‌زده توسط مردم عادی بود.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر آذربایجان‌شرقی ادامه داد: رسانه‌های معاند با بی‌اعتمادسازی مردم نسبت به عملکرد خادمان و نیروهای درگیر در جریان امداد و نجات مانند هلال‌احمر، سبب شدند تا خیل عظیم مردم به صورت انفرادی کمک‌های خود را به مناطق زلزله‌زده سرازیر کنند که علاوه بر ایجاد ترافیک، سبب فاسد شدن بسیاری از مواد غذایی و عدم بهره‌مندی بسیاری از مناطق از کمک‌های مردمی شدند.

نوری اظهار کرد: حوزه‌ی معاونت جستجوی نجات جمعیت هلال‌احمر آذربایجان‌شرقی در نخستین دقایق پس از وقوع زلزله ۲٫ ۶ ریشتری ارسباران، نسبت به اعزام گروه‌ها و تیم‌های واکنش سریع اقدام کرد.

وی افزود: مرحله‌ی نخست این اقدامات ارزیابی‌های اولیه و ثانویه بود که بر اساس آن هم‌زمان تیم‌های عملیاتی با آمبولانس و وانت‌های کمک‌دار و خودروهای نجات با تجهیزات زنده‌یاب و واحد آنست به شهرستان‌های ورزقان، اهر، هریس و روستاهای تابعه اعزام شدند.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر آذربایجان‌شرقی ادامه داد: هم‌زمان با عملیات جستجو و نجات در همان روز حادثه، اسکان اضطراری و خدمات ایجاد سرپناه اضطراری انجام شد، هم‌چنین همه‌ی پایگاه‌های امداد و نجات جاده‌ای از سراسر محورهای مواصلاتی استان فراخوان و به مناطق آسیب دیده اعزام شدند.

نوری گفت: جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران در طول عملیات امداد و نجات در مناطق زلزله‌زده ۱۰۸۰ نیروی امدادگر در قالب ۹۲ تیم ، ۹۷ دستگاه آمبولانس، ۵۳ دستگاه خودوری عملیاتی، شش فروند بالگرد ، ۲۰ ست زنده‌یاب و ۱۹ تیم جستجوی آنست را به خدمت گرفت.

وی گفت: پس از پایان پروسه‌ی جستجو و نجات، فعالیت‌های جمعیت هلال‌احمر بر امدادرسانی و تامین نیازهای اولیه‌ی آسیب‌دیدگان متمرکز شد که علاوه بر نیروهای خود استان، نیروهای اعزامی از دیگر استان‌ها نیز به یاری آسیب‌دیدگان شتافتند و در کمتر از ۱۲ ساعت پس از زلزله ۳۶ هزار تخته چادر در میان زلزله‌زدگان توزیع شد.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر آذربایجان‌شرقی افزود: در عرض کمتر از چهار ساعت تیم‌های عملیاتی جمعیت هلال‌احمر استان‌های معین(اردبیل، ارومیه و زنجان) و در ۶ تا ۱۲ ساعت نخست پس از وقوع زلزله تیم‌های عملیاتی ۱۱ استان دیگر و سازمان امداد و نجات در مناطق زلزله‌زده مستقر شدند.

نوری گفت: یکی از مشکلات مهم به وجود آمده در روزهای پس از زلزله، نبود سرویس بهداشتی مناسب بود با وجود این‌که تامین آن بر عهده جمعیت هلال‌احمر نبود، سازمان جوانان این جمعیت به صورت گسترده در این امر وارد شدند، هم‌چنین امحای زباله و ایجاد محل بازی کودکان برای کاهش آسیب‌های روانی زلزله نیز از دیگر کارهای سازمان جوانان بود.

وی در پاسخ به این پرسش که «آیا موردی بود که کمک‌های خارجی پس فرستاده شود؟» گفت: در هیچ موردی کمک‌های خارجی را پس نفرستادیم این جوسازی هم ناشی از جوسازی‌های رسانه‌های خارجی علیه زحمات نیروهای امدادی بود.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر آذربایجان‌شرقی افزود: وزیر مختار کشور سوییس پس از بازدید از هشت روستای زلزله‌زده و نحوه‌ی مدیریت هلال‌احمر عملکرد هلال‌احمر کشور در جریان این زلزله را عالی و در حد بین‌المللی بود که دانشگاه هلال‌احمر ایران با تجربیات عملی که کسب کرده است حتی برای آموزش دادن سوییس‌هایی که بنیانگذار جمعیت هلال‌احمر هستند توانمندی دارند.

نوری اظهار کرد: در سالگر زلزله بیش از ۹۵ درصد ساخت و سازها انجام شد و در کل خدمات همه‌ی نهادهای دخیل در مدیریت زلزله ارسباران مثال زدنی بود.

وی تغذیه‌ی سالم را عامل تعیین‌کننده روحی و روانی در مدیریت بحران برشمرد و افزود: در نخستین روزهای زمین لرزه ۲۱ مرداد، هلا‌احمر به آن توجه کرد.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر آذربایجان‌شرقی افزود: جمعیت داوطلبان هلال‌احمر در بازسازی خرابی ‌ای به بار آمده نقش ایفا کرد.

نوری ارایه بیش از۳۸۰۰ مورد خدمات بهداشت و روان در مناطق را از فعالیت‌های معاونت درمان هلال احمر استان آذربایجانشرقی برشمرد و افزود: اعزام ۹۰ تیم حمایت روانی با همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی، درمان اضطراری از همان ساعت‌های نخستین روز اولین حادثه و برپایی بیمارستان صحرایی از اقدامات این معاونت بود.

وی با بیان این‌که تا به امروز جمعیت هلال‌احمر مناطق زلزله‌زده را ترک نکرده است، یادآور شد: طرح فرشتگان رحمت پیش از عید و طرح همای رحمت در ماه مبارک رمضان امسال در مناطق زلزله‌زده آذربایجان توسط جمعیت هلال‌احمر آذربایجان‌شرقی در جهت کمک‌رسانی به مردم آسیب‌دیده این مناطق اجرا شد.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر آذربایجان‌شرقی با اشاره به اهم فعالیت‌های انجام شده در حوزه‌ی جوانان در قالب اردوهای جهادی اعضای سازمان جوانان افزود: برگزاری مراسم ترحیم و اظهار همدردی در ۲۰۰ روستا، برگزاری مراسم دعاهای توسل و زیارت عاشورا در چادرهای نماز با روستاییان جهت تسکین آنان، برپایی ۲۲۳ دستگاه چادر نماز و... در جهت افزایش روحانیت معنوی از اقدامات حوزه‌ی جوانان هلال‌احمر استان بود.

نوری گفت: جمع‌آوری و توزیع کمک‌های مردمی در میان زلزله‌زدگان و استقبال داخلی و خارجی و دریافت کمک‌های خارجی از دیگر وظایف جمعیت هلال‌احمر بود.

وی ادامه داد: نخستین حرکت معاونت داوطلبان جمعیت هلال‌احمر استان جمع‌آوری بالغ بر ۱۵۰ میلیارد ریال کمک های مردمی بود؛ این معاونت با برپایی پایگاه‌های جمع‌آوری کمک‌های مردمی، برگزاری نمایشگاه‌های عکس «قرار همدلی» در ۳۳۰ شهر کشور هم‌چنین برپایی پایگاه‌های جمع‌آوری کمک‌های مردمی در روز قدس و عید فطر به یاری زلزله‌زدگان شتافتند.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر آذربایجان‌شرقی افزود: در شرایط عادی برای انجام کارهایی که از سوی ارگان‌های مختلف از جمله هلال‌احمر در جریان زلزله انجام شد یک سازمان گسترده نیاز است، در حالی که نیروهای ما در شرایط بحران توانستند در کمترین زمان کارهای بزرگی انجام دهند.

نوری یادآور شد: کتابی در خصوص وقایع زلزله و نقاط ضعف و قوت جمعیت هلال‌احمر هم‌چنین درس‌هایی که این جمعیت از زلزله ارسباران گرفته در جریان در سالگرد این حادثه تلخ رو نمایی می‌شود.

    نظرات