مخزن سد زاینده رود شرایط مساعدی ندارد

مخزن سد زاینده رود شرایط مساعدی ندارد

http://www.bananews.ir/دما که به ۴۰ درجه رسید، اصفهان روی نقطه جوش رفت تا افت فشار آب به قطعی منجر شده و نفس مردم گرمازده به شماره افتد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) مسوولان علت اصلی افت فشار را گرمای بی‌سابقه هوا عنوان ‌کردند، اما هرچند خنکی هوا در واپسین هفته مرداد غیر عادی بود، اما بازهم افت فشار و قطعی آب ادامه یافت تا مساله تامین آب اصفهان و شهرها وروستاهای وابسته به زاینده رود به هزار اما و اگر ختم شود.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان اصفهان با بیان اینکه تامین آب شرب تعدادی شهر و روستا به زاینده رود وابسته است به خبرنگار ایسنا گفت: در حال حاضر تامین آب شرب ۵۰ شهر و۳۰۰ روستا در استان اصفهان، شهر کاشان و یکی از استانهای همجوار به زاینده‌رود وابسته است.

هاشم امینی ادامه داد: این تعداد شهر و روستا برای مصارف شرب و بهداشت ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب از زاینده رود و حوزه آن برداشت می‌کنند.

وی با اشاره به این نکته که تامین آب تعدادی از شهرستانهای استان به زاینده رود وابسته نیست، اظهار کرد: دهاقان، خوانسار ، گلپایگان و... منابع محلی برای تامین آب دارند، ولی ۹۰ درصد منابع آبی ۵۰ شهر و۳۰۰ روستای یادشده از تصفیه خانه بابا شیخ علی که به آب زاینده رود وابسته است، تامین می‌شود و ۱۰درصد باقی مانده از چاه‌های فلمن تامین می‌شود.

مدیر عامل آب و فاضلاب استان اصفهان با اشاره به وقوع شش سال خشکسالی متوالی در اصفهان گفت: مخزن سد زاینده رود از شرایط مساعدی برخوردار نیست و بنابراین مدیریت استان مجبور به قطع آب حوزه‌های کشاورزی و محیط زیست اصفهان شده و برای حوزه‌های شرب و صنعت نیز محدودیت ایجاد کرده است.

وی سرانه مصرف هر فرد در شبانه روز را ۱۵۰ لیتر اعلام کرد و افزود: با این وجود در ماه گذشته برای تامین آب شرب نقاط وابسته به زاینده‌رود، دو برابر این میزان یعنی هزار و ۳۵۰ لیتر در ثانیه آب تولید کرده‌ایم.

امینی با تاکید بر این نکته که افزایش دمای هوا بر میزان مصرف آب می‌افزاید، اظهار کرد: وقتی دمای هوا از ۳۹درجه بیشتر شود به ازای هر یک درجه افزایش دما، ۱۰درصد به میزان مصرف آب افزوده می‌شود و بنابراین مشترکان باید با صرفه جویی ۱۰تا ۱۵ درصدی آب، شرایط عدم جیره بندی را فراهم کنند.

مدیرعامل آبفا استان اصفهان در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه چرا با وجود کمبود آب از ساخت و ساز ساختمان با آب شرب و تصفیه شده جلوگیری نمی‌شود، گفت: استاندارد مصرف هر فرد در شبانه روز۱۵۰ لیتر است که این میزان آب تنها برای شرب استفاده نمی‌شود و شهروندان از همین میزان سهمیه استاندارد می‌توانند برای ساخت و ساز نیز استفاده کنند.

وی تصریح کرد: آبی که برای ساخت وساز استفاده می شود به صورت تانکر یا آب ویژه ساخت و ساز وبا تعرفه خاص به این بخش اختصاص می‌یابد که تنها یک تا دو درصد میزان تولید آب در استان را شامل می‌شود.

    نظرات