تنها ۲۴ درصد اماکن عمومی استان تهران مناسبسازی شده است
مدیر کل نظارتهای فنی و فوق برنامه سازمان بهزیستی کشور اعلام کرد: تا پایان نیمه نخست امسال، تنها ۲۴ درصد از اماکن عمومی استان تهران مناسب سازی شده است.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir)حمیدرضا شیران در گفتوگو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه وضعیت مناسب سازی برخی استانهای غربی بسیار بد و تاسف بار است، عنوان کرد: استان آذربایجان شرقی با ۳۹ درصد مناسب سازی اماکن عمومی بهترین و چهارمحال و بختیاری با ۱۱ درصد بدترین وضعیت را به لحاظ مناسب سازی دارند.
وی با بیان اینکه بهزیستی هر سال در چند نوبت، وضعیت مناسب سازی در استانهای سراسر کشور را ارزیابی میکند، تصریح کرد: در عین حال این ارزیابی را نمیتوان بسیار دقیق دانست، چرا که پارامترهای متعدد دیگری را نیز میتوان دراین ارزیابی گنجاند.
به گفته شیران، پارامترهایی همچون حمل و نقل عمومی، عبور و مرور و نیز دسترسی به فضاهای شهری، از جمله مواردیست که در این ارزیابی، سهمی به خود اختصاص دادهاند.
مدیرکل نظارتهای فنی و فوق برنامه سازمان بهزیستی کشور در ادامه، به تشریح مشکلات دسترسی معلولان به فضاهای شهری در شهرهای برخورداری همچون تهران پرداخت و دراین باره یادآور شد: حتی در شهرهای برخوردار، با وجود اینکه صندلی ویژه معلولان درون اتوبوسها پیشبینی شده است، اما وضعیت سکوی ورودی به گونهایست که فرد معلول اصلا نمیتواند وارد اتوبوس شود تا از صندلی پیشبینی شده استفاده کند.
تاکنون ایستگاه مترویی که به طور کامل برای معلولان مناسب سازی شده باشد را ندیدهام
هر زمان که نظر بهزیستی درباره وضعیت مناسب سازی منعکس شد، پاسخ قانع کنندهای دریافت نکردیم
وی با بیان اینکه من تاکنون ایستگاه مترویی که به طور کامل برای معلولان مناسب سازی شده باشد را ندیدهام، خاطر نشان کرد: پیشبینی آسانسور و یا سکوی حمل ویلچر در کنار پله برقی و نیز قرار دادن حفاظ مقابل سکوی قطار، حداقل اقدامات در راستای مناسب سازی مترو است.
شیران با تاکید بر اینکه بهزیستی در حوزه مناسب سازی در جایگاه مطالبهگری قرار دارد، ادامه داد: با این وجود، هر بار که نظر بهزیستی در این باره منعکس شد، پاسخ قانع کنندهای دریافت نکردیم.
مدیرکل نظارتهای فنی و فوق برنامه سازمان بهزیستی کشور اضافه کرد: پس از سقوط معلم نابینا در مترو، زمانی که بهزیستی نظر خود را در قبال وضعیت مناسب سازی متروی تهران اعلام کرد، پاسخ مسوولان ذیربط این بود که مترو مناسب سازی شده است، در حالی که اگر این طور بود، آن حادثه تلخ هرگز رخ نمی داد.
شیران خاطرنشان کرد: مشکل اصلی مناسب سازی در کشور ما این است که ابتدا ساخت و ساز انجام میگیرد و سپس نسبت به مناسب سازی اقدام میشود.
وی با تاکید بر اینکه این روش، هزینهها را افزایش میدهد و در عین حال کیفیت مناسب سازی را نیز کاهش میدهد، عنوان کرد: شهرداریها باید در زمان احداث معابر و اماکن عمومی توجه ویژهای به مناسب سازی داشته باشند.
شیران در خاتمه با تاکید بر ضرورت تسهیل دسترسی معلولان به همه امکانات شهری، اظهار کرد: اگر حضور معلول در جامعه دچار مشکل شود، از توانمندیاش کاسته شده و مشکلات مضاعفی در زمینه توانمندسازی این قشر برای بهزیستی بروز میکند.
نظرات