روز تحویل مدارک تورمی مسکن‌مهر

روز تحویل مدارک تورمی مسکن‌مهر

http://www.bananews.ir/سه عضو کابینه دولت که پرچم مخالفت‌ با ادامه مسکن‌مهر توسط آنها در روزها و هفته‌های اخیر بلند شده، بعد از ظهر امروز برای توضیح درباره دلایلی که به اعتقاد آنها صلاحیت طرح مسکن‌مهر را زیرسوال برده است، در کمیسیون عمران مجلس حاضر می‌شوند.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) سایت اطلاع‌رسانی مجلس با اعلام برنامه هفتگی کمیسیون‌های تخصصی، از حضور محمدباقر نوبخت معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور، علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد‌و‌دارایی و عباس آخوندی وزیر راه‌وشهرسازی در جلسه عصر امروز کمیسیون عمران خبر داده است.
هر چند در سایت مجلس، دستور کلی نشست مشترک نمایندگان با این سه عضو کابینه، بررسی وضعیت پروژه‌های عمرانی کشور تعیین شده، اما طبق آنچه رییس و سخنگوی کمیسیون عمران به دنیای‌اقتصاد اعلام کرده‌اند، قرار است در جلسه امروز مدارک مربوط به «نقش‌ داشتن ساخت‌وسازهای مسکن‌مهر در تورم ۴۰درصدی» از سوی دو وزیر ارائه شود.
علی طیب‌نیا پیش‌تر گفته بود، «مسکن‌مهر به تنهایی مسوول نیمی از نقدینگی موجود در جامعه است و اگر چه ساخت مسکن ارزان‌قیمت برای مردم یک هدف پسندیده است، اما این هدف مقدس با وسیله‌ای اشتباه به کار گرفته شد و تنها به رشد نقدینگی کمک کرد و می‌توان گفت تقریبا نیمی از کل پایه پولی کشور به مسکن مهر مربوط است.»

یک روز بعد از اظهارات وزیر اقتصاد، عباس آخوندی نیز با انتقاد اقتصادی و البته فنی و ساختاری از طرح مسکن‌مهر، با نقل‌قولی از طرف رییس‌کل وقت بانک‌مرکزی (محمود بهمنی)، این طرح را عامل ۴۰درصد از تورم فعلی عنوان کرد.
آخوندی سیاست مناسب برای تامین‌ مالی مسکن را سپرده‌گذاری خریداران در یک دوره چندساله و سپس دریافت وام معادل ۵برابر مبلغ سپرده‌اولیه می‌داند و معتقد است: این سیاست در اکثر کشورهای دنیا تجربه شده و جواب داده است و چنانچه عرضه و تقاضای مسکن متعادل باشد، این سیاست اثر تورمی بر قیمت مسکن نخواهد داشت.
وزیر راه‌وشهرسازی البته هنوز صحبتی از ابطال طرح مسکن‌مهر و عبور دولت از متقاضیان جدید طرح نکرده است، اما ایرادهای اقتصادی واردشده به طرح، نمایندگان مجلس را برآن داشته اسناد و مدارکی را که اثبات می‌کند مسکن‌مهر باعث اختلال در اقتصاد شده است طلب کنند تا در صورت عدم‌صحت مدارک، ادامه طرح را از دولت خواستار شوند.
در این میان، برخی نمایندگان مجلس و حتی کارشناسان اقتصادی دچار سوءتعبیر از انتقادهای اخیر شده‌اند و خیال می‌کنند این دولت با اصل موضوع تامین مسکن ارزان‌قیمت زاویه دارد، در حالی که اشکال اساسی وارد‌شده به طرح مسکن‌مهر، شیوه تامین‌مالی طرح است، نه اصل طرح. روز گذشته مهدی هاشمی رییس کمیسیون عمران مجلس گفت: بعد از ظهر امروز در کمیسیون میزبان وزرای اقتصادی و راه‌وشهرسازی خواهیم بود تا نظرات آنها را درباره مسکن‌مهر بشنویم. محمد دامادی یک عضو دیگر کمیسیون عمران نیز با تایید جلسه مشترک با دو وزیر،  اعلام کرد: آقای آخوندی و آقای طیب‌نیا مباحثی را درباره مسکن‌مهر مطرح کرده‌اند که لازم است برای تکمیل آن، اطلاعات بیشتری در اختیار ما و مردم قرار دهند. به هرحال مسکن‌مهر مخاطب زیادی داشته و باید تکلیف عیب‌ها، ایرادها و تاثیرات منفی‌ که بر سایر حوزه‌های اقتصاد گذاشته است، روشن شود.
به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، سایر اعضای موثر کمیسیون عمران مجلس امیدوارند، به‌رغم زاویه‌ای که دولت یازدهم با بزرگ‌ترین طرح عمرانی دولت دهم دارد، هدف طرح را فراموش نکند و برای تحقق آن، از طرح‌های دیگر یا اصلاح‌ همین طرح اقدام کند.
علی نعمت چهاردولی عضو کمیسیون عمران در این باره به سایت خبری مجلس گفت: ساخت مسکن ارزان‌قیمت که هدف طرح مسکن‌مهر بود نباید متوقف شود و می‌دانیم وزیر راه‌وشهرسازی به دنبال اصلاح شکل و قالب مسکن‌مهر از طریق سیاست مسکن‌اجتماعی هستند، ولی وزیر باید توجه داشته باشد که مردم در حال حاضر توان پرداخت آورده‌نقدی در مسکن‌مهر را ندارند. همچنین حامد قادر مرزی سخنگوی کمیسیون عمران نیز در گفت‌وگو با سایت خانه‌ملت اعلام کرد: سهم مسکن‌مهر از نقدینگی خیلی اندک است و اگر چه این طرح در تورم و رشد نقدینگی موثر بود، اما چرخ تولید صنایع وابسته به ساخت‌وساز را به گردش درآورد.
سخنگوی کمیسیون عمران تصریح کرد: وزیر راه‌وشهرسازی به دنبال ادامه تامین مسکن ارزان‌قیمت با شیوه دیگری است. احمد جباری یک عضو دیگر کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر اینکه راه قربانی مسکن شد، از وزیر راه‌وشهرسازی خواسته است، پروژه‌های راهی همچون آزادراه تهران-شمال را که در گذشته اعتبارات آنها به مسکن‌مهر سرازیر شده بود در اولویت قرار دهد.

دنیای اقتصاد

    نظرات