چطور در عرض ۴۵ متری خیابان ۲ طبقه می‌سازید؟

چطور در عرض ۴۵ متری خیابان ۲ طبقه می‌سازید؟

http://www.bananews.ir/مدیر گروه جغرافیای دانشگاه اصفهان گفت: برنامه‌ریزی شهری حرکتی عالمانه، اندیشمندانه و متفکرانه برای ایجاد رفاه، عدالت و سلامتی برای نسل امروز و فردا است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) اصغر ضرابی در سومین نشست ارزیابی مدیریت بحران شهری که پژوهشگاه شاخص پژوه برگزار شد، با اشاره در بسیاری از کشورها مانند ژاپن برنامه‌ریزی در خصوص گسترش تا ۵۰ سال آینده نیز صورت گرفته است، اظهار کرد: در حال حاضر سه تفکر برنامه‌ریزی جهانی، مدیریت متمرکز و غیرمتمرکز در خصوص مدیریت شهر وجود دارد.

وی افزود: برخی معتقد هستند بهترین شیوه مدیریت تصمیم‌گیری از بالا به پایین است اما این نوع مدیریت تنها در کشورهای پیش‌رفته صحیح است و مطالعات نشان می‌دهد در کشورهای توسعه یافته چنین مدیریتی موجب رشد نامتوازن در شهرها و ناکارآمدی آن‌ها می‌شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان ادامه داد: در کشورهایی مانند سوئیس مدیریت غیر متمرکز است به این معنا که مردم خواسته‌هایشان را مطرح کنند و نهادهای مجری مانند شوراها و یا شهرداری‌ها بر اساس نیاز مردم تصمیم‌گیری می‌کنند.

ضرابی اضافه کرد: این شیوه مدیریت اگر به صورت صحیح انجام گیرد و تصمیم‌گیری مجریان بر اساس نیازهای مردم و متناسب صورت گیرد توسعه در یک کشور به نهایت می‌رسد.

وی با بیان اینکه در برنامه‌ریزی متمرکز این مردم هستند که تصمیم‌گیری کرده و مشکلات خود را بیان می‌کنند، گفت: برنامه ریزی متمرکز در این اتفاق انجام می‌شود و مردم در قالب شورای‌های شهر و روستا سعی می‌کنند مشکلات خود را برطرف کنند.

مدیر گروه جغرافیای دانشگاه اصفهان با اشاره به برنامه‌ریزی جهانی خاطرنشان کرد: این نوع برنامه‌ریزی در بسیاری از کشورهای دنیا دیده می‌شود. در این برنامه‌ریزی جهان به صورت یک سیستم یکپارچه دیده می‌شود که هر تصمیمی حتی روشن کردن یک نخ سیگار بر آن تاثیر می‌گذارد.

ضرابی با اشاره به رشد تکنولوژی و فضای مجازی در جهان خاطر نشان کرد: با وجود شبکه های اینترنتی انجام بسیاری از امور راحت‌تر می‌شود؛ برای مثال تمام دیگر به نیازی با بانک‌ها و مراکز اعتباری که امروز مانند قارچ در شهرها در حال رشد هستند، وجود ندارد.

وی با بیان اینکه فضای مجازی دیر یا زود بر جامعه ما حاکم خواهد شد، تصریح کرد: توسعه در دنیای امروز بر مبنای دو عصر نوآوری و خلاقیت و اطلاعات انجام می‌شود و ادغام این دو عصر است که پیشرفت جوامع را رقم می‌زند.

مدیر گروه جغرافیای دانشگاه اصفهان با اشاره به اهمیت افزایش مهارت‌ها در جامعه گفت: برای مثال نبود مهارت موجب شده تا آب یک منطقه را قطع و به منطقه دیگری اختصاص دهند در حالی که ما باید با ایجاد شهرهای خلاق مشکلات خود را به بهترین شکل برطرف کنیم.

ضرابی تصریح کرد: برای مثال در شهر ونکوور کانادا برای حل مشکل ترافیک از مونوریل استفاده و معضلات ترافیکی این شهر تا ۲۰ سال آینده را رفع کردند اما متاسفانه ما می‌بینم که در شهر اصفهان در عرض ۴۵ متر یک خیابان دو طبقه می‌سازند و از آن به عنوان بهترین طرح نام می‌برند در حالی که در شهرهای توسعه یافته حتی در عرض‌های ۱۵۰ متر هم این کار انجام نمی‌دهند.

    نظرات