شهردار تهران با معیار «شایستگی» انتخاب می‌شود؟

شهردار تهران با معیار «شایستگی» انتخاب می‌شود؟

http://www.bananews.ir/اعضای جدید شورای شهر تهران فردا برای انتخاب شهردار جدید پایتخت پس از چند هفته مذاکره‌های سیاسی و تخصصی، برای اولین بار به صورت رسمی به گفت‌وگو می‌نشینند.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) اگرچه طبق وعده رییس شورا چنانچه این جلسه به انتخاب شهردار ختم شود به صورت علنی برگزار خواهد شد، اما به نظر می‌رسد رایزنی‌های ۷۲ ساعت اخیر برخی از اعضای شورای شهر تهران برای تغییر جهت انتخاب شهردار احتمالی از «رای کارشناسی» به «رای سیاسی»، کار انتخاب را به حداقل یک هفته بعد بکشاند. اکنون دو کاندیدای جدی برای سکانداری شهر تهران مطرح‌اند که برخی از رسانه‌ها در دو روز گذشته به فضاسازی و تبلیغات انتخاباتی برای آرم روی آورده‌اند. در این میان از نظر برخی از اعضای مجمع نمایندگان مجلس نیز یاری گرفته شده است. یکی از اعضای مجمع نمایندگان تهران در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌ها عنوان کرده است نظر شورا باقی ماندن مدیریت قبلی در مجموعه شهرداری تهران است و اینکه فرد دیگر به دلیل رد صلاحیت شدن در انتخابات شوراها صلاحیت مدیریت شهر تهران را ندارد. این در حالی است که به گفته مسوولان وزارت کشور رد صلاحیت یک فرد برای یک سمت به معنای رد صلاحیت او در پستی دیگر نیست. علاوه بر این انتخاب شهردار در محدوده وظایف ۳۱ نفر عضو شورای شهر است و از حدود اختیارات مجمع نمایندگان تهران خارج است.
البته مرتضی طلایی که به واسطه اقدام اخلاقی برخی از اعضای شورا به عنوان نایب رییس شورای چهارم انتخاب شد در مورد این‌طور حاشیه‌سازی‌ها هشدار داد و گفت: این حاشیه‌ها نه تنها تهران بلکه کل کشور را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد و ما امیدواریم عقلانیت و خرد اعضای جدید شورای شهر منجر به هم‌افزایی شود و جلوی این نوع رفتارهای غیراخلاقی و نابهنجار و غیرارزشی را بگیرد. جدای از افراد تندرو شورای شهر تهران که به رایزنی‌های غیررسمی برای به کرسی نشاندن گزینه خود روی آورده‌اند، اعضای اعتدال گرای شورا گفت‌وگو را راهکار اصلی خود عنوان کرده‌اند.
به عنوان مثال غلامرضا انصاری در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در خصوص جلسه اصلاح‌طلبان شورای شهر با قالیباف اظهار کرد: موافق جلسه با قالیباف هستم و نظرات شهردار تهران را در مجموعه علنی شورا خواهیم شنید.
عضو چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران گفت: به جد معتقدیم که گزینه‌های شهرداری تهران باید برنامه‌محور باشند و برنامه‌های خود را در صحن مطرح کنند و اعضای شورای شهر با توجه به آن بتوانند یک انتخاب مفید و مثبت داشته باشند. با این همه باید منتظر نتیجه جلسه فردا ماند که آیا رای اعضای شورا به شایسته سالاری خواهد بود یا رای سیاسی پیشتاز می‌شود؟

    نظرات