اعتراف دبیرکل بانک مرکزی به نقش تسهیلات مسکن مهر در رشد نقدینگی

اعتراف دبیرکل بانک مرکزی به نقش تسهیلات مسکن مهر در رشد نقدینگی

http://www.bananews.ir/دبیر کل بانک مرکزی با بیان این که در اقتصادی که بانک محور باشد تامین نقدینگی واحدهای تولیدی توسط شبکه بانکی رشد نقدینگی را به دنبال دارد، گفت: تسهیلات اعطا شده در بخش مسکن مهر در رشد نقدینگی نقش داشته است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) محمود احمدی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره برنامه بانک مرکزی درباره رشد نقدینگی اظهار کرد: بانک مرکزی به دنبال کاهش نرخ است که البته این برنامه با تازگی شروع نشده و از حدود شش ماه گذشته در دستور کار قرار دارد.

وی در ادامه با اشاره به تاثیر نامطلوب روند رشد نقدینگی بر اقتصاد کشور این برنامه از سوی بانک مرکزی آغاز شده است، درباره انتقادات مطرح شده نسبت به نقش تسهیلات مسکن مهر در رشد نقدینگی، گفت: تسهیلات اعطا شده در بخش مسکن مهر در رشد نقدینگی نقش داشته است، به عبارت دیگر در اقتصادی که بانک محور است و منابع بخش تولید در جایی غیر از شبکه بانکی تامین نمی شود و در واقع وظیفه شبکه بانکی رونق بخشی به تولید و تزریق نقدینگی است، حجم نقدینگی رشد می کند اما باید با این دیدی به موضوع نگاه کرد که اقتصاد ما بانک محور است.

به گزارش ایسنا، این اظهار نظر درباره نقش تسهیلات مسکن مهر در رشد نقدینگی در حالی از سوی دبیر کل بانک مرکزی مطرح شده که محمود بهمنی از اظهار نظر در این باره خودداری کرده است.

دبیر کل بانک مرکزی با بیان این که بهمنی طی پنج سال در سخت ترین شرایط اقتصاد کشور ریاست بانک مرکزی را به عهده داشته است، خاطرنشان کرد: نمی دانم که ایشان در مقابل نظرات رییس دولت دهم مقاومت کرد یا خیر.

احمدی درباره استقلال بانک مرکزی تصریح کرد:در این راستا باید به کار کارشناسی که در بانک مرکزی انجام می شود توجه شود و معتقدم طی این سال‌ها باید بیشتر به این مسئله و هشدارهایی که داده می شد توجه می شد.

وی در پاسخ به این که آیا طی این سال‌ها بانک مرکزی منبعی برای جبران کسری بودجه دولت نبوده است؟ خاطرنشان کرد: بحث کسری بودجه نیست اما سال‌هاست که بانک مرکزی با اعطای خطوط اعتباری به بانک‌ها منابع طرح‌های اقتصادی کلان را تامین می‌کند و این مسئله فقط به دولت‌های نهم و دهم مربوط نبوده است.

دبیر کل بانک مرکزی در ادامه درباره حذف صفر از پول ملی افزود:درباره این موضوع در دولت جدید تصمیم‌گیری می‌شود زیرا یکی از مشکلات ما در حال حاضر خرد بودن پول است.

    نظرات