امضای موافقتنامه‌های حمل و نقلی ایران با بیش از ۵۰ کشور جهان

امضای موافقتنامه‌های حمل و نقلی ایران با بیش از ۵۰ کشور جهان

http://www.bananews.ir/وزیر راه و شهرسازی از امضای موافقتنامه‌های حمل و نقلی ایران با بیش از ۵۰ کشور جهان خبر داد و پیش‌بینی کرد: ارزش تجارت کالا و خدمات درجهان تا پایان سال ۲۰۱۳ بیش از ۱۷ هزار میلیارد دلار است که این امر نیازمند ارائه خدمات حمل و نقل ایمن، اقتصادی و سریع است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) شهریار افندی‌زاده، رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای که همراه وزیر راه و شهرسازی برای شرکت در یازدهمین اجلاس بین‌المللی حمل و نقل و ارتباطات به ترکیه سفر کرده بود، به ایسنا گفت: در این اجلاس بین‌المللی که از پنجم تا هفتم سپتامبر در استانبول برگزار شد، کشور‌های ایران، ترکیه، قزاقستان، بلغارستان، گرجستان، آذربایجان، تونس، افغانستان، تاجیکستان، چکسلواکی، اسپانیا، مولداوی و چند کشور دیگر در این اجلاس حضور داشتند.

افندی‌زاده گفت: در ابتدا‌ی جلسه، وزرای هر کشور نقطه نظرات خود را در مورد سرمایه‌گذاری در بخش حمل‌ونقل و ایجاد زیربناهای مناسب در جهت تسهیل تجارت در سطح جهان، توسعه‌ اقتصادی در منطقه و جهان و نقش هر کدام توضیحاتی ارائه دادند.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی ایران در این اجلاس به سهم مهم کشور‌های آسیایی و اروپایی در جابه‌جایی کالا اشاره و اعلام کرد: ارزش تجارت کالا و خدمات در جهان در سال ۲۰۱۲ حدود ۱۶ هزار میلیارد دلار بود که سهم اروپا و آسیا بیش از ۵۰۰۰ میلیارد دلار بوده است.

وزیر راه و شهرسازی در یازدهمین اجلاس بین‌المللی حمل و نقل و ارتباطات با اشاره به امضای موافقتنامه‌های حمل و نقلی با بیش از ۵۰ کشور جهان گفت: جمهوری اسلامی ایران با عضویت در کنوانسیون‌ها و سازمان‌های بین‌المللی و داشتن بیش از ۶۰۰ شرکت حمل و نقل بین‌المللی کالا، توانایی پاسخ به تقاضای بازارهای جهانی را دارد.

آخوندی یادآور شد: در سال ۲۰۱۲ میلادی بیش از ۸۲۰ هزار دستگاه کامیون‌های ایرانی و خارجی از مرزهای جمهوری اسلامی ایران تردد کرده‌اند و حدود ۱۲ میلیون تن کالا از طریق ریل و جاده از قلمرو جمهوری اسلامی ایران ترانزیت شده و در حال برنامه‌ریزی برای افزایش میزان ترانزیت کالا تا میزان ۵۰ میلیون تن در سال هستیم.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: به لحاظ موقعیت جغرافیایی، مسیرها و کریدورهای حمل و نقل بین‌المللی بسیاری که ارتباط تجاری و ترانزیتی بین آسیا و اروپا را میسر می‌سازد از قلمرو جمهوری اسلامی ایران عبور می‌کند.

 

وی افزود: مهمترین مسیرها و کریدورهای حمل و نقل بین‌المللی در ایران شامل شاخه جنوبی کریدور تراسیکا با ۱۳ کشور عضو، کریدور حمل و نقل بین‌المللی شمال جنوب با ۱۴ کشور عضو، جاده ابریشم، کریدور شرق - غرب، شبکه بزرگراه‌های آسیایی، ۲۴ مرز ترانزیتی فعال جاده‌ای ، پنج مرز ریلی و ۱۱ بندرتجاری بزرگ در کنار مجموعه‌ای از بنادر کوچک حمل و نقل بین‌المللی را برای کشورهای منطقه ایجاد کرده است.

به گفته وزیر راه و شهرسازی هم اکنون شبکه حمل و نقل جاده‌ای ایران دارای بیش از ۸۰ هزار کیلومتر راه اصلی و فرعی است که از این میان بالغ بر ۱۵ هزار کیلومتر آزادراه و بزرگراه و بیش از ۲۰ هزار کیلومتر شامل شبکه راه‌های ترانزیتی است.

وی گفت: امروزه تجارت بین‌المللی و بازرگانی خارجی صرف‌نظر از توجیهی که برای برآورده کردن نیازهای حیاتی و ضروری مردم کشورها دارد به عنوان روشی جهت ادامه رشد و تکامل صنعتی و به طور کل توسعه اقتصادی کشورها مطرح است در این راستا ایران، توسعه زیربناهای حمل و نقلی خود را در حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی از اهداف خود در برنامه‌های مدون توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی قرار داده است و استفاده از توانایی بخش خصوصی از نکات برجسته تحقق این هدف مهم است.

آخوندی برنامه‌های آتی خود را برای توسعه حمل و نقل کشورمان تشریح کرد و گفت: ایجاد تمایل برای سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی توسط بخش خصوصی در حوزه حمل و نقل جاده‌ای، ریلی، هوایی و دریایی، بهبود کسب و کار در حوزه بازار حمل و نقل، کاهش مداخلات دولتی در حوزه بهره برداری از بنگاه های اقتصادی که واجد منافع دولتی نباشند و ایجاد یکپارچگی در حمل ونقل و اتصال کرانه‌های اقتصادی یا پس کرانه‌های متمم آن از جمله برنامه‌های آتی است.

وی ادامه داد: دیگر برنامه‌های مدنظر، ایجاد یکپارچکی در عملیات حمل و نقل به منظور ایفای نقش بین المللی آن در توسعه ملی، ارتقای سطح خدمات و افزایش تراز رضایت مندی بهره‌گیران از خدمات حمل و نقل، افزایش سهم حمل و نقل در تولید ناخالص ملی و توسعه پروژه‌های حمل و نقل کشور بر پایه توجیه اقتصادی و با مشارکت سرمایه‌گذاری خارجی است.

آخوندی افزایش رقابت‌پذیری و ارتقای استانداردهای موجود به سطح بین‌المللی را از دیگر برنامه‌های وزارت راه وشهرسازی برشمرد و گفت: دیگر برنامه‌های این وزارتخانه نوسازی ناوگان حمل و نقل در همه شقوق آن، شناسایی بازارهای منطقه‌ای و بازاریابی بین‌المللی، توسعه، تجهیز و نوسازی همه بنادر کشور و انجام عملیات کانتینری در تمامی بنادر کشور و نصب مکنده های غلات در این بنادر، توسعه پایانه های مرزی ، مجتمع خدماتی رفاهی و تیرپارکها بر شبکه راههای شریانی کشور و استفاده از فن آوری های جدید واجرای سیستم حمل و نقل هوشمند (ITS) در کلیه شقوق حمل ونقل بخصوص حمل و نقل جاده‌ای است.

وی افزود: با توجه به اهمیت منطقه از جهت اتصال مسیرهای ترانزیتی بین دو قاره آسیا و اروپا ، کشورمان سعی کرده حضور بسیار پررنگ و اقدامات عملی و خوبی در بحث حمل ونقل بین المللی دراین بخش به عمل آورد.

آخوندی گفت: تشویق کشورهای منطقه به عضویت در کنوانسیون‌های حمل و نقلی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی توسط سازمان‌های بین المللی درخصوص حمل کالاها، کاهش عوارض و هزینه‌های غیرضروری بالاخص در مسیرهای کریدورهای حمل و نقل جاده‌ای و ریلی و تسهیل در صدور روادید کشورها جهت رانندگان حرفه ای از دیگر پیشنهاد‌ها برای پیگیری در این اجلاس است.

وزیر راه و شهرسازی ابراز امیدواری کرد که با مشارکت جمعی، همکاری و هم اندیشی و تعامل بین دست اندرکاران بخش‌های حمل ونقل کشورهای عضو راهکارهای عملی مناسبی برای تقویت هرچه بیشتر حمل و نقل در این کشورها به دست آید.

    نظرات