امکان اجاره هر متر خانه در بهترین نقطه تهران با کمتر از ۸۴ هزار تومان!

امکان اجاره هر متر خانه در بهترین نقطه تهران با کمتر از ۸۴ هزار تومان!

http://www.bananews.ir/طبق آمارهای رسمی در کمتر از یک سال گذشته هر خانوار ایرانی می توانست هر متر مربع زیربنای مسکونی را با پرداخت حدود ۱۷۰ تومان در کل کشور و حدود ۱۱۳۰ تومان در تهران بدون پرداخت پول پیش اجاره کند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) بر اساس آخرین آمار اعلام شده در نیمه دوم سال ۹۱ از سوی مرکز آمار ایران، متوسط اجاره ماهانه به علاوه سه درصد ودیعه پرداختی برای اجاره یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در کل کشور حدود ۵۸۰۰ تومان بوده که نسبت به دوره قبل ۹٫۹ درصد و نسبت به دوره مشابه سال قبل ۳۰٫۲ درصد افزایش داشته است.

بنابراین گزارش حداقل اجاره پرداختی برای هر واحد مسکونی در کل کشور ۱۶۶ تومان و حداکثر مبلغ پرداختی برای اجاره ۸۳ هزار و ۸۰۰ تومان بوده است.

اما در میان استان های کشور کمترین میزان اجاره به علاوه سه درصد ودیعه پرداختنی مربوط به استان خراسان جنوبی است به طوری در این استان می توان با پرداخت ۱۶۶ تومان برای هر متر زیربنای مسکونی اقدام به اجاره مسکن کرد این در حالی است که در همین استان حداکثر مبلغ اجاره ای که می توان برای هر متر خانه پرداخت به بیش از ۵۷۲۵ تومان هم نمی رسد.

اجاره ۹ میلیونی برای خانه های ۱۰۰ متری تهران

در عین حال طبق آنچه که کارشناسان مرکز آمار اعلام کرده‌اند گران ترین میزان اجاره پرداختی در کل کشور مربوط به شهر تهران است که بر این اساس پایتخت نشینان در نیمه دوم سال ۹۱ می توانستند با پرداخت حداکثر ۸۳ هزار و ۸۰۰ تومان برای هر متر مربع زیربنای مسکونی حتی در بهترین نقطه تهران نیز خانه اجاره کنند به عبارتی در کمتر از یک سال پیش یک شهروند تهرانی می توانست بدون پرداخت پول پیش با کمتر از ۹ میلیون تومان اجاره در ماه در هر یک از مناطق برتر تهران اجاره نشین خانه ای ۱۰۰متری باشد.

اما در دو فصل پایانی سال قبل حداقل اجاره برای هر متر زیر بنای مسکونی در تهران به علاوه سه درصد ودیعه پرداختنی ۱۱۳۰تومان بوده است یعنی یک خانواده می توانست با پرداخت کمتر از ۱۱۵ هزار تومان در ماه مسکنی ۱۰۰ متری را در این شهر اجاره کند. بر این اساس نرخ اجاره هر متر مربع زیر بنای مسکونی در شهر تهران در نیمه دوم سال ۹۱ نسبت به نیمه اول همین سال ۱۱٫۷ و نسبت به نیمه دوم سال ۹۰ حدود۳۰٫۴ درصد افزایش یافته است.

این در حالی است که حداقل نرخ اجاره برای هر متر زیربنای مسکونی در استان تهران حدود۲۸۰ تومان و حداکثر قیمت برای هر متر حدود ۸۳ هزار و ۸۰۰ تومان در ماه بوده است.

اما متوسط نرخ اجاره در شهر تهران و استان تهران برای هر متر مربع زیر بنای مسکونی به علاوه سه درصد ودیعه پرداختنی در ماه به ترتیب ۱۶ هزار و ۱۳۰ و ۱۳ هزار تومان در شش ماهه دوم سال قبل بود.

افزایش ۳۲ درصدی اجاره بهای خانه‌های تهران در یک سال

همچنین نرخ اجاره در استان تهران در شش ماهه دوم سال قبل نسبت به نیمه اول ۱۱٫۱ و نسبت به نیمه دوم سال ۹۰ یعنی حدود یک سال قبل رشد ۳۲٫۵ درصدی داشته است.

طبق این آمار بیشترین افزایش در نرخ اجاره در کشور مربوط به استان چهارمحال و بختیاری بوده است به طوری که اجاره ها در این استان با رشد نزدیک به ۲۰ درصدی نسبت به شش ماه اول سال ۹۱ همراه بود.

این در حالی است که هزینه اجاره هر متر زیربنای مسکونی در استان‌های ایلام، کهگیلویه و بویر احمد، کرمان، سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی در زمان مورد بررسی نسبت به نیمه اول سال تغییری نداشته و ثابت مانده است.

    نظرات