نظر مشاوران املاک درباره اوضاع تازه بازار

نظر مشاوران املاک درباره اوضاع تازه بازار

http://www.bananews.ir/علیرضا خسروی، عضو کمیسیون عمران مجلس روزگذشته در واکنش به اظهارات وزیر راه و شهرسازی مبنی بر تاثیر طرح مسکن مهر بر افزایش ۵۰ درصدی تورم اعلام کرد: هر وزیری باید سالانه ۲ میلیون واحد مسکونی بسازد و هر چقدر کمتر از این میزان ساخته شود قیمت مسکن، زمین و اجاره افزایش می‌یابد چراکه تناسب بین عرضه و تقاضا بهم می‌خورد.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) این در حالی است که اغلب فعالان بازار مسکن در برابر نقل‌قول‌های این عضو کمیسیون عمران جبهه گرفته‌ و اظهار می‌کنند که مسکن مهر در بهبود وضعیت معیشت دهک‌های پایین تاثیرگذار نبوده است و از طرف دیگر عده کمی از مشاوران هم اظهار می‌کنند که حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد از متقاضیان بازار اجاره توسط مسکن مهر صاحب‌خانه شده‌اند. اگر مسکن مهر تاثیرگذار باشد بر بازار مسکن در محله‌های جنوبی تهران تاثیر خواهد گذاشت.
آن دسته از بنگاهداران املاکی که براین باورند مسکن مهر هیچ کمکی به قشر ضعیف در بازار مسکن نکرده است در این باره به «دنیای اقتصاد» گفتند: مسکن مهر برای پایین‌ترین دهک‌ها مفید نبوده است زیرا آنها همچنان در بازار اجاره مستاجر هستند البته باید خاطر نشان کرد که آنها فقط مستاجر هستند نه خوش نشین.
مسکن مهر برای آنهایی که خوش‌نشین هستند و در دهک‌های بالایی قرار گرفته‌اند کارساز بوده است که اغلب این افراد هم با عرضه واحدشان به بازار اجاره همچنان اجاره نشینی در تهران را انتخاب کرده‌اند، اما دهک‌های اول (کم درآمدها) که قدرت تامین ۱۰ میلیون تومان پول رهن یک واحد درجه ۳ یا ۴ را ندارند چطور می‌توان انتظار داشت که بتوانند مبلغ پیش پرداخت و اقساط ماهانه مسکن مهر را تامین و پرداخت کنند. حتی عده ای از متقاضیان بازار مسکن که قدرت خرید مسکن مهر را دارند با توجه به شنیده‌ها و دیده‌ها در رابطه با ضعف واحدهای مسکن مهر ترجیح می‌دهند در بازار مسکن مستاجر باقی بمانند. با این تفاسیر، این دسته از فعالان بازار مسکن که به مسکن مهر خوش بین نیستند، تاکید دارند که بود و نبود مسکن مهر هیچ تاثیری بر بازار مسکن، زمین و اجاره ندارد. از سوی دیگر همان‌طور که گفته شد برخی از مشاوران املاک معتقد هستند که در محدوده فعالیت‌شان، حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد از مستاجران در مسکن مهر صاحب خانه شده‌اند، اما به دلیل دوری مسافت از محل کارشان واحدهای خود را اجاره داده‌اند و سکونت در تهران را برگزیده‌اند. از اقدام این دسته از مستاجران مشخص است که این افراد علاوه بر داشتن توانایی در قدرت خرید شرایطی مسکن مهر، قدرت اجاره‌نشینی در تهران حتی در ضعیف‌ترین محله را دارند پس به نظر نمی‌رسد که متقاضیان این چنینی مسکن مهر جزو ضعیف‌ترین دهک‌ها باشند.

    نظرات