مردم برای خانه‌دار شدن نیازمند افزایش تسهیلات هستند

مردم برای خانه‌دار شدن نیازمند افزایش تسهیلات هستند

http://www.bananews.ir/اعطای تسهیلات مسکن به میزان ۷۰ تا ۹۰ درصد خرید واحد مسکونی کمک خوبی به بازار مسکن و سرمایه این بخش است چراکه عامه مردم نیازمند دریافت تسهیلات مسکن برای خانه‌دار شدن هستند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) عباس اکبرپور - عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور - در گفت‌وگو با ایسنا ضمن اشاره به طرح افزایش میزان تسهیلات بانکی برای خانه‌دار شدن مردم گفت: تخصیص وام توسط بانک مرکزی که بخشی از سرمایه بانک و قابلیت اعتباری آن است،‌ همواره به دو بخش وام‌ مسکن و وام‌های صنعتی اختصاص دارد.

وی معتقد است: عامه مردم نیازمند دریافت تسهیلات مسکن برای خانه‌دار شدن هستند لذا باید بانک‌ها با نیازسنجی پاسخ‌گوی این تقاضا باشند.

اکبرپور با اشاره به اینکه این وام‌ها در دو بخش مسکن و صنعت هزینه می‌شوند، اظهار کرد: ممکن است بانکها در تخصیص اعتبار برای پروژه‌های ویژه دست به کار شوند و پروژه‌های عمرانی کمترین توجه را داشته باشند و در نهایت عامه‌ مردم از این تسهیلات بی‌بهره بمانند.

 

عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با اشاره به اینکه ممکن است تقاضا و نیاز مردم با اعطای این تهسهیلات عملی‌ نشود،‌ گفت: ابتدا باید به منابع موجود در صندوق بانک‌ها توجه شود که آیا اعتبار کافی برای اعطای وام‌های بلند مدت وجود دارد یا خیر و پس از آن برای تسهیلات بلند مدت تصمیم گرفته شود.

اکبرپور افزود: در صورت وجود اعتبار کافی، بانک مرکزی بر تخصیص منابع به طرح‌های عمرانی و غیره تصمیم می‌گیرد که به نظر می‌رسد بانک‌ها به دلیل دریافت تضمین وام متقاضیان دچار مشکل و ضرر نمی‌شوند.

وی درباره افزایش تسهیلات مسکن و تاثیر آن‌ بر افزایش قیمت‌ها اظهار کرد: توانایی جامعه در پرداخت‌ اعتبارات سقف مشخصی دارد که از این تراز مشخصی بالاتر نمی‌رود.

به گفته این عضو سازمان نظام مهندسی کشور در صورت افزایش بی‌رویه قیمت‌ها متقاضیان کمتر می‌شوند و دست از خرید می‌کشند لذا بازار با کمبود تقاضا و کاهش قیمت‌ها و درنهایت تعادل قیمتی مواجه می‌شود.

وی تاکید کرد: هنگامی که تورم به نقطه اوج برسد، خرید و فروش‌ها نیز کمتر می‌شوند و پس از آن منجر به رکود معاملات می‌شود.

اکبرپور گفت: اعطای تسهیلات بلند مدت بانک‌ها کمی محدود است چرا که یک دهه گذشته تجربه افزایش قیمت‌های مسکن اعمال شد و پس از آن با رکود و شکست قیمتی یک سومی همراه بود.

این عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور خاطر نشان کرد: اعطای وام‌های بلند مدت مسکن در کشورهای پیشرفته امری متداول است؛ به گونه‌ای که بازپرداخت این وام‌ها به ۱۰ تا ۱۵ سال می‌رسد.

با توجه به اینکه مسئولان وزارت راه و شهرسازی بر افزایش قیمت‌ مسکن طی یکی - دو سال اخیر و پایین آمدن ارزش وام ۲۰ میلیون تومانی خرید مسکن اذعان داشته و معتقدند قدرت خرید مردم کاهش یافته طرح‌های جدیدی برای خانه‌دار شدن مردم از قبیل راه‌اندازی بازار رهن و بازار رهن ثانویه را مطرح کرده‌اند تا در صورت تصویب قدرت خرید برای اقشار کم درآمد و زوج‌های جوان افزایش یابد.

    نظرات