معاون پژوهشگاه زلزله‌شناسی هشدار داد:خطر بروز زمین لغزش در جاده چالوس در پی زلزله‌های شدید

معاون پژوهشگاه زلزله‌شناسی هشدار داد:خطر بروز زمین لغزش در جاده چالوس در پی زلزله‌های شدید

http://www.bananews.irمعاون پژوهشی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله با اشاره به پتانسیل لرزه زایی بالای گسل شمال البرز هشدار داد: رخداد هر زلزله شدید با بزرگی بیش از ۶ در این منطقه می‌تواند به وقوع زمین‌لغزش های مهم منجر شود که به عنوان مخاطره ثانویه زلزله در منطقه کوهستانی البرز مرکزی و غربی می تواند موجب خسارت و تلفات به ویژه در جاده های مهم - نظیر جاده چالوس- و روستاها و شهرهای واقع در منطقه کوهستانی مانند کلاردشت منجر شود.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) دکتر مهدی زارع در گفت‌و‌گو با ایسنا ضمن اشاره به رخداد سه زمین لرزه کوچک در جنوب غرب چالوس در روز پنج شنبه ۲۱ شهریورماه اظهار داشت: اولین این زمین‌لرزه ها که به احتمال زیاد در اثر جنبایی گسل شمال البرز رخ داده‌اند، ساعت ۷:۰۲ بامداد پنج شنبه با بزرگی ۳٫۲، زلزله دوم ساعت ۸:۲۲ بامداد با بزرگی ۲٫۹ و زلزله سوم در ساعت ۱۹:۲۶ عصر پنج شنبه با بزرگی ۳٫۲ رخ داد. گسل مسبب این زلزله های کوچک که در فاصله های ۲۰ تا ۳۸ کیلومتری جنوب غرب شهر چالوس و در حوالی کلاردشت رخ داده اند، همان گسلی است که زلزله هشتم خردادماه ۱۳۸۳ فیروزآباد کجور با بزرگی ۶٫۵ را موجب شد که با ۲۷ کشته همراه بود و در منطقه های های بلده و کجور به شدت احساس شد.

وی خاطرنشان کرد: بخش شرقی این گسل همان گسل مسبب رخداد زمینلرزه ۱۱ تیر ۱۳۳۶ (۲ ژوئیه ۱۹۵۷) سنگچال (جنوب آمل) بود که حدود هزار نفر کشته بر جای گذاشت. بزرگی زلزله سنگچال -در مقیاس امواج سطحی Ms- از ۷٫۱ تا ۷٫۵ گزارش شده است؛ بنابراین گسل شمال البرز گسل مهمی است که پتانسیل لرزه زایی مهمی نیز داراست.

زارع با بیان این که هر رخداد زلزله شدید در این منطقه می‌تواند به وقوع زمینلغزش های مهم در منطقه کوهستانی البرز مرکزی و غربی منجر شود، اظهار داشت:

وجود دریاچه ولشت در نزدیکی کلاردشت نمایانگر سدی زمین‌لغزشی است که به احتمال زیاد به رخداد یک زمین‌لرزه مهم قبلی (با تاریخی که هنوز مشخص نشده است) در همین منطقه این سه زمینلرزه کوچک مربوط بوده؛ بنابراین چه بسا زمینلرزه تاریخی مهمی در همین منطقه در زمانی قبل از ثبت دستگاهی زمین‌لرزه ها رخ داده است.

    نظرات