۲۲ درصد پروانه‌های ساختمان‌سازی برای بافت فرسوده است

۲۲ درصد پروانه‌های ساختمان‌سازی برای بافت فرسوده است

http://www.bananews.ir/معاون سابق وزیر راه و شهرسازی گفت: ۲۲ درصد از پروانه‌های صادر شده ساختمان‌سازی در کل کشور متعلق به بافت فرسوده است که هنوز این رقم به میزان قانون برنامه پنجم نرسیده است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) مجید کیان‌پور - مدیر عامل سابق شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران - امروز در مراسم تودیع خود با اشاره به عملکرد این شرکت گفت:‌ اجرای پروژه‌های بافت فرسوده به گونه‌ای بوده که سهم ساخت و ساز شهری از پنج درصد به ۲۲ درصد تا پایان سال ۹۱ رسیده است.

وی افزود: با اشاره به ۹۲۰۰ هکتار بافت نوسازی شده توسط بخش خصوصی گفت: تعیین محدوده بافت فرسوده برای شهرهای بالای ۱۲ هزار نفر جمعیت بود که این کار در ۴۹۵ شهر توسط مصوبه شورای عالی معماری تعیین شد.

مدیر عامل سابق شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران افزود: برای ۲۱۰ شهر کشور طرح‌های مطالعاتی انجام شده که از این میان ۱۰۳ شهر برنامه مطالعاتی تعیین می‌شود.

به گفته وی در حال حاضر در ۷۷ شهر بالای ۱۵۰ هزار نفر به استثنای مراکز استان‌ها توانمندسازی سکونت‌گاه‌های غیر رسمی انجام می‌شود.

 

کیان‌پور اظهار کرد:‌ برای تامین منابع مالی بافت فرسوده از سال ۸۸ تا سال گذشته حدود ۹۰ هزار و ۱۵۲ واحد از خط اعتباری مسکن مهر تسهیلات دریافت شده است.

مدیر عامل سابق شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران افزود: تکمیل و اجرای ۱۴۰ پروژه به ارزش ۱۲۳۰ میلیارد تومان با استفاده از توان بخش خصوصی نیز صورت گرفته است.

وی افزود: ۱۶۸ پروژه در ۶۸ محله در ۱۸ شهر کشور بالغ بر ۸۰ میلیارد ریال در جهت توانمندسازی اجرایی شده است.

کیان‌پور معتقد است: بافت فرسوده نیازمند مدیریت شهری به سمت مدیریت شهری واحد است و اگر فکری به حال حاشیه‌نشینی در شهرها نشود توسعه‌ای برای بافت فرسوده و احیای آن نیز نمی‌شود.

در ادامه محمد سعید ایزدی - مدیرعامل جدید شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران - نیز با اشاره به نامه آخوندی در مرداد ماه سال ۷۶ خطاب به این شرکت گفت: باید نکات در نظر گرفته شده و محوری در این نامه به خوبی بررسی شود چرا که نیازمند سیاست گذاری‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است.

وی افزود: مفهوم بازآفرینی برای این شرکت به عنوان بازآفرینی پایدار در نظر گرفته می‌شود؛ به گونه‌ای که امروز شرط لازم تمام اقدامات پایداری آن‌ها است و این پایداری جزو مشارکت شهروندان امکان پذیر نیست.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: به زودی برنامه‌ها و خط مشی شرکت عمران در راستای پایداری طرح‌های بافت فرسوده اعلام می‌شود.

    نظرات