روزی ۳۶ نفر در جاده‌ها می‌میرند

روزی ۳۶ نفر در جاده‌ها می‌میرند

http://www.bananews.ir/معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: با وجود کاهش تلفات جاده‌ای طی چها ماهه امسال به طور میانگین روزانه ۳۶ نفر درجاده‌ها جان باختند که به منظور برطرف کردن نقاط پرحادثه و ایمن‌سازی جاده‌ها در سال جاری حدود ۳۰۰ میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) شهریار افندی‌زاده - رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای - در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در سال جاری حدود ۵۰۰ تا ۵۵۰ میلیارد تومان از بودجه‌ ملی برای بهسازی و روکش آسفالت جاده‌ها پیش‌بینی شده که اگر بودجه‌های استانی را به آن اضافه کنیم این اعتبار افزایش خواهد یافت.

وی با بیان این‌که نقاط پرحادثه نقاطی هستند که تعداد تصادفات آن قابل توجه است، گفت: این نقاط با گذاشتن علائم در جاده‌ها مشخص می‌شوند.

به گفته افندی‌زاده وزارت راه در راستای کاهش حادثه در نقاط حادثه‌خیز اقدام به تعریض جاده‌ها، علامت‌گذاری‌، استفاده از تجهیزات ایمنی و سیستم‌های هوشمند می‌کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تصادفات به دلیل نقص فنی خودرو، عامل انسانی، پیچ‌ جاده‌ها و مواردی از این قبیل اتفاق می‌افتد، افزود: مهم‌ترین عامل تصادفات، سرعت غیرمجاز رانندگان و انحراف به چپ به ویژه در جاده‌های دوطرفه است.

 

بیشترین نقش در تصادفات مربوط به عوامل انسانی است

وی اظهار کرد: رعایت نکردن فاصله بین دو وسیله نقلیه و واژگونی خودرو به دلیل خستگی و خواب آلودگی رانندگان از دیگر عواملی است که منجر به بروز تصادف می‌شود که با توجه به این موارد سعی می‌کنیم نقاطی که بیشتر احتمال تصادف در آنها وجود دارد را ایمن کنیم.

رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه هرچه جاده‌ها به آزاد‌راه‌ها و بزرگراه‌ها تبدیل شوند، احتمال تصادف در آنها کمتر می‌شود، گفت: امروز بیشترین نقش در تصادفات مربوط به عوامل انسانی است.

معاون وزیر راه استفاده از علائم و تجهیزات ایمنی مناسب، تعامل با ارگان‌های پلیس، هلال‌احمر، اورژانس، ایجاد سیستم‌های آموزش برای حمل ونقل عمومی جاده‌ای مثل اتوبوس‌ها و کامیون‌ها، ساماندهی سیستم‌های امداد خودرو در کشور را از دیگر اقدامات برای کاهش تصادفات عنوان کرد.

تلفات ۱۹ هزار نفری در سوانح رانندگی سال گذشته

به گفته وی تبدیل آیین‌نامه‌های مختلف مربوط به ایمنی خودروها، ساماندهی وانت‌بارها، توسعه مراکز معاینه فنی خودروهای سنگین از طریق سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، ایجاد مجتمع‌های خدماتی، رفاهی در جاده‌های کشور از طریق سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به دلیل کاهش خستگی رانندگان و ایجاد برنامه‌های مناسب راهداری در زمانی که تقاضای سفر افزایش می‌یابد از دیگر فعالیت‌ها برای کاهش حوادث در جاده‌هاست.

افندی‌زاده یادآور شد: با وجود کاهش ۹٫۵ درصدی تلفات سوانح رانندگی در چهار ماه ابتدای امسال ۶۰۸۳ نفر در تصادفات رانندگی جان باختند که میزان تلفات در حمل و نقل برون شهری و روستایی ۴۴۰۵ نفر بوده است.

رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان این‌که حدود ۷۰ درصد سوانح رانندگی در جاده‌های برون شهری و روستایی و ۳۰ درصد مربوط به درون شهری است، گفت: کل تلفات ناشی از سوانح رانندگی در سال گذشته ۱۹ هزار و ۸۹ نفر بوده است.

    نظرات