حضور قطار شهری مشهد در کمپین جهانی حمل‌ونقل عمومی

حضور قطار شهری مشهد در کمپین جهانی حمل‌ونقل عمومی

http://www.bananews.ir/مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطار شهری مشهد از حضور این شرکت به عنوان اولین نماینده ایران در کمپین جهانی «رشد ارتباطات با حمل ‌و نقل عمومی» خبر داد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir)، مهندس ابوالفضل میرزایی فیض‌آباد، اظهار کرد: شرکت بهره‌برداری قطار شهری مشهد موفق به دریافت جایزه خدمات برتر کیفیت مترویی از اتحادیه بین‌المللی حمل‌ونقل عمومی شده است.

وی ادامه داد: پس از دریافت این جایزه شرکت بهره‌برداری قطار شهری مشهد برای حضور در کمپین جهانی رشد ارتباطات با حمل‌ونقل عمومی دعوت شد.

میرزایی با اشاره به اینکه هفته جهانی حمل و نقل عمومی از ۱۵ تا ۲۲ سپتامبر است، خاطرنشان کرد: به همین مناسبت امروز نشست خبری در ۸۰ شهر جهان با موضوع حمل و نقل عمومی برگزار می‌شود.

وی در خصوص کمپین جهانی رشد ارتباطات با حمل و نقل عمومی بیان کرد: این کمپین از سوی اتحادیه بین‌المللی حمل‌ونقل عمومی راه‌اندازی شده و بیش از ۳۰۰۰ عضو دارد.

میرزایی با اشاره به مضمون شعار اتحادیه بین‌‍المللی حمل‌ونقل عمومی تصریح کرد: براساس این شعار باید تا سال ۲۰۲۵ ظرفیت حمل‌ونقل عمومی و استفاده از آن به دو برابر نسبت به سال ۲۰۱۰ برسد.

وی اضافه کرد: از اهداف این کمپین می‌توان به مطرح ساختن موضوع حمل و نقل عمومی در یک زمان و با یک صدا، ساختن شهرها به جای بهتر برای کار و زندگی، منافع اقتصادی، محیط زیستی و اجتماعی و ... اشاره کرد.

میرزایی در خصوص اقدامات انجام شده شرکت بهره‌برداری قطار شهری مشهد در راستای تحقق اهداف کمپین تصریح کرد: نصب ۱۸ بنر حاوی پیام‌های کمپین بر روی ۹ دستگاه پل هوایی، طراحی و چاپ ۱۵۰۰ پوستر با سوژه‌های انسانی و حاوی پیام‌های کمپین، چاپ تمبر مخصوص هفته حمل و نقل عمومی بر روی بلیت‌های قطار شهری مشهد و ... از اقدامات انجام شده است.

وی با بیان اینکه براساس آمارها و پیش‌بینی‌ها تا سال ۲۰۲۵ میزان سفرهای شهری روزانه حدود ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت، خاطرنشان کرد: همچنین تا سال ۲۰۲۵ حدود ۶۰ درصد جمعیت جهان شهرنشین خواهند بود و با توجه به این امر اهمیت حمل و نقل عمومی مشخص می‌شود.

میرزایی پویایی اقتصاد شهری،‌ شهرهای سبز، بهره‌وری بیشتر انرژی و سفرهای راحت و آرام را برخی از مزایای حمل و نقل عمومی برشمرد و افزود: امیدواریم در دولت جدید بیش از پیش به بحث حمل و نقل عمومی توجه شود.

 

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطار شهری مشهد در خصوص فعالیت‌های انجام شده این شرکت از زمان آغاز کار تا پایان مرداد ماه ۹۲ بیان کرد: شرکت بهره‌برداری قطار شهری فعالیت‌های خود را از اسفند ۸۹ با سه قطار آغاز کرده و اکنون سرفاصله زمانی اعزام قطارها از ۳۰ دقیقه به حدود ۵ دقیقه کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه تاکنون در هر ماه حدود ۸۳۰۰ تا ۸۵۰۰ قطار اعزام شده است، گفت: متوسط اعزام قطار در هر روز ۲۴۰ تا ۲۶۰ قطار بوده است.

جابه‌جایی حدود ۵۱ میلیون مسافر تاکنون

میرزایی با بیان اینکه از ابتدای بهره‌برداری تاکنون حدود ۵۱ میلیون مسافر توسط خط یک قطار شهری مشهد جابه‌جا شده است، تصریح کرد: بیشترین تقاضای سفر در ایستگاه بسیج و کمترین تقاضا در ایستگاه آزادی بوده است.

اهدای بسته‌های حاوی لوازم‌التحریر در روز اول مهر ماه به دانش‌آموزان

وی در خصوص برنامه‌های ویژه شرکت بهره‌برداری قطار شهری مشهد در آستانه بازگشایی مدارس اظهار کرد: سعی کردیم با دقت بر روی حرکات فنی راهبر و قطار، سرفاصله زمانی اعزام قطارها را کوتاه کرده و مسیر را نیز حدود ۵ دقیقه کوتاه کنیم.

میرزایی با بیان اینکه در روزهای اول بازگشایی مدارس ساعت بهره‌برداری از قطارها ۳۰ دقیقه افزایش می‌یابد، افزود: پیش‌بینی کردیم در این طرح در روز اول مهر بسته‌های حاوی لوازم‌التحریر و بروشورهایی که حاوی اطلاعاتی قطار شهری به دانش‌آموزان اهدا شود.

وی با اشاره به اینکه استفاده از قطار شهری فرهنگ خاصی را می‌طلبد، از والدین خواست در روزهای اول بازگشایی مدارس، فرزندان خود را همراهی کرده و آموزش‌های لازم را در خصوص ورود و خروج از قطار شهری به آنان بدهند.

پیشرفت ۲۰ درصدی خط دو قطار شهری مشهد

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطار شهری مشهد با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۲۰ درصدی خط دو قطار شهری اظهار کرد: نرم‌افزارها این رقم را نشان می‌دهند اما اقدامات قابل توجه‌ای که در این خط انجام شده، تاثیر چندانی بر میزان پیشرفت فیزیکی این خط نداشته است.

وی بحث تامین واگن را از مسائل بسیار مهم در بهره‌برداری به موقع از قطار شهری دانست و افزود: اگر تامین واگن برای خط یک قطار شهری به موقع انجام می‌شد این خط چند سال زودتر به بهره‌برداری می‌رسید.

میرزایی با اشاره به انعقاد قرار داد واگن خط دو قطار شهری با تولیدکننده داخلی، افزود: این قرارداد در مرحله نقل و انتقال پیش‌پرداخت است.

وی ادامه داد: طول خط دو قطار شهری مشهد حدود ۱۳ کیلومتر است که تاکنون عملیات اجرایی حدود ۶ کیلومتر آن انجام شده است.

میرزایی در خصوص زمان بهره‌برداری از خط دو قطار شهری اظهار کرد: براساس پیش‌بینی‌ها زمان بهره‌برداری از پروژه ۵ سال بوده و با توجه به اینکه عملیات احداث آن از سال ۸۷ آغاز شده این پروژه باید در سال ۹۲ به بهره‌برداری می‌رسید اما با توجه به مشکلات مالی قطعا این امر محقق نمی‌شود.

وی اضافه کرد: در صورت رفع مشکلات مالی و قراردادی پروژه می‌تواند ظرف یکی دو سال به بهره‌برداری برسد.

بهره‌برداری از دو ایستگاه مسیر فرودگاه تا اوایل سال ۹۴

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطار شهری مشهد در خصوص دو ایستگاه باقی‌مانده مسیر فرودگاه خاطرنشان کرد:عملیات اجرایی این دو ایستگاه تاکنون پیشرفت خوبی داشته و مطابق برنامه زمان‌بندی پیش رفته است.

وی تصریح کرد: اگر مشکلات موجود در زمینه تجهیزات مورد نیاز برطرف شود، پیش‌بینی می‌کنیم این دو ایستگاه نیز تا اوایل سال ۹۴ به بهره‌برداری برسد.

    نظرات