بازار تبریز در برابر زلزله مقاوم نیست

بازار تبریز در برابر زلزله مقاوم نیست

http://www.bananews.ir/مجری طرح مرمت بازار تبریز از تشکیل گروه مردم نهاد و هزینه کرد جایزه ۲۰۰ هزار دلاری آن در قالب طرح‌های تحقیقاتی و پژوهش خبر داد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) علی اکبر تقی زاده در گفت و گو با ایسنا، خاطرنشان کرد: این تشکل مردم نهاد با نام انجمن دوستداران بازار تبریز در حال اتمام مراحل ثبت قانونی است و تصمیم داریم پس از واریز جایزه ۲۰۰ هزار دلاری آقاخان این منابع در مواردی از جمله کارهای تحقیقاتی پژوهشی و مرمت‌های آثار تاریخی شاخص هزینه شود.

وی با اشاره به جایزه آقاخان گفت: اهدای جایزه آقاخان در زمینه معماری از سال ۱۹۷۷ آغاز شده است و هر سه سال یکبار به پروژه‌هایی که یک سال از مرمت آنها گذسته است و مروج صلح ، مروت و دوستی مسلمین هستند، اهداء می‌شود.

تقی زاده ادامه داد: بازار قدیمی تبریز که یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین بازارهای سرپوشیده در سطح ایران و قارهٔ آسیا است، برنده «جایزه آقاخان ۲۰۱۳ در زمینه معماری» به همراه چهار اثر تاریخی جهان اسلامی شد.

وی در خصوص شروع به کار مرمت بازار تبریز گفت: مرمت بازار تبریز از سال های قبل از ۷۳ آغاز شده بود، ولی شروع به کار من برای احیاء مرمت بازار تبریز از سال ۷۳ بود.

مجری طرح مرمت بازار تبریز گفت: می توان مدعی شد که در آن دوره پس از آغاز مرمت بازار ترکیب اجتماعی بازار تغییر یافت و رونق اجتماعی به آن بازرگردانده شد.

تقی زاده در خصوص وضعیت فعلی بازار تبریز گفت: کار مرمت همچنان در لایه‌های مختلف تعریف شده و ادامه باید داشته باشد، چرا که مرمت کار امروز و فردا نیست و موضوعی همیشگی است.

وی در پاسخ به نیاز‌های امروز بازار تبریز افزود: تمرکز بر تاسیسات زیربنایی از جمله سیستم‌های گرمایشی، شبکه توزیع آب و برق و جمع آوری و دفع آب‌های سطحی از اولویت‌های اساسی برای مرمت بازار تبریز به حساب می‌آید.

تقی زاده ادامه داد: بافت تاریخی و فرهنگی بازار تبریز می‌بایست با تمام توان حفظ شود و در این بین باید از ساخت هرگونه مرکز خرید و پاساژ در محدوده این منطقه جلوگیری شود و بنده نیز با تاسیس پاساژ‌های متعدد در محدوده بازار به شدت مخالف هستم.

وی در پاسخ به میزان مقاوم بودن بازرا تبریز در برابر زلزله گفت: بازار تبریز در برابر نیروهای سقلی مقاوم است، ولی در مقابل زلزله به هیچ عنوان از مقاومت کافی برخوردار نیست.

مجری طرح مرمت بازار تبریز ادامه داد: امروز ضروری است که پروژه‌های تحقیقاتی منسجم برای مقاوم سازی بازار تبریز هر چه سریعتر تعریف شود تا بتوان به مقاوم سازی آن امیدوار بود.

وی گفت: رویکرد مدنی، نگاه قالب در مسائل میراث فرهنگی در جهان است و امیدواریم در کشور ما در خصوص مسائل فرهنگی خواسته‌ها و کشمکش‌های سیاسی کنار گذاشته شود تا شاهد میراثی ماندگار برای کشورمان باشیم.

    نظرات