سیاست صادرات برق ادامه می‌یابد/ صادرات به سوریه و لبنان در صورت توجیه‌پذیری

سیاست صادرات برق ادامه می‌یابد/ صادرات به سوریه و لبنان در صورت توجیه‌پذیری

http://www.bananews.ir/حدود دو سال است که ایران برای صادرات برق به سوریه و لبنان تلاش می‌کند که تاکنون به نتیجه عملی نرسیده است و حال معاون وزیر نیرو از بررسی صادرات برق به سوریه و لبنان خبر می‌دهد.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در مورد صادرات برق به سوریه و لبنان که ایران برای آن هزینه مالی، زمانی و فنی زیادی صرف کرده اظهار کرد: در صورت وجود توجیه فنی واقتصادی برای صادرات برق به سوریه ولبنان این کار را در دستور کار می گذاریم.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) هوشنگ فلاحتیان در گفت‌وگو با ایسنا، تاکید کرد:‌ سیاست ایران در صنعت برق کشور این است که تا جای ممکن صادرات برق صورت گیرد چرا که صادرات برق به جای سوخت ارزش افزوده‌ای بیشتری را ایجاد می کند.

وی افزود:‌خوشبختانه در حال حاضر شبکه‌های ایران به کشورهای پیرامون متصل شده است و علاوه بر این که صادرات برق به آن کشورها داریم، در تابستان از کشورهای همسایه برق خریداری می کنیم.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی تصریح کرد:‌در گسترش امر صادرات برق به سایر کشورها سیاست گذاری این است که در جایی که شرایط فنی و اقتصادی ایجاب کند صادرات صورت گیرد.

فلاحتیان با اشاره به این‌که صادرات برق به سوریه ولبنان استراتژی مشخص خود را دارد گفت:‌ اگر این موضوع از نظر اقتصادی وفنی توجیه پذیر باشد، این امر را در دستور کار می گذاریم.

تلاش دوساله ایران برای صادرات برق به سوریه به نتیجه نرسیده است

 با این‌که ایران حدود دو سال است که برای صادرات برق به سوریه و لبنان از طریق خاک عراق تلاش می‌کند، مسایل ژئوپلتیک عراق و سپس سوریه مانعی برای صادرات بودند و عملا تلاش دوساله ایران برای صادرات ۲۰۰ مگاوات برق به کشورهای مذکور به ثمر نرسیده است.

حال آن‌که پس از مشکلات و بهانه‌های طرف عراقی، طرف سوری هم از دریافت برق خودداری کرده است.

 

پیش از این معاون اسبق وزیر نیرو در امور برق و انرژی از وجود مسائل ژئوپولتیک در حوزه صادرات برق ایران به سوریه و لبنان از طریق عراق خبر داد و گفت که کشورهای سوریه، لبنان و عراق باید ارتباطشان را از نظر غیر فنی حل کنند.

محمد بهزاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان این‌که ایران از لحاظ فنی آمادگی کامل را دارد و از نظر فنی مسیر صادرات برق به سوریه و لبنان تست شده گفت: در حال حاضر بیش از ۱۲۰۰ مگاوات برق به عراق داده می شود و از نظر فنی شبکه آن کشور به سوریه و لبنان وصل است.

وی با تاکید بر این‌که مباحث فنی در عراق همچنان دنبال می‌شوند گفت: اکنون مسائل ژئوپولتیک باید در آنجا حل شوند و مسئله فنی باقی نمانده بلکه مشکلات دیگر وجود دارد.

معاون سابق وزیر نیرو در امور برق و انرژی در واکنش به این که سوریه نیز به تازگی اعلام کرده که مشکل فنی دارد و نمی تواند برق ایران را بگیرد گفت: سوریه از ایران برق می‌خواهد، لبنان نیز از ایران برق می خواهد بگیرد و ما هم از لحاظ فنی یک بار مسیر را تست کردیم و آماده است.

بهزاد تاکید کرد: در حال حاضر مسائل سوق الجیشی و مسائل ژئوپولتیک درمنطقه وجود دارد که باید حل شود و سه کشور باید ارتباطشان را از نظر غیر فنی حل کنند.

عراق برق ایران را ترانزیت نمی‌کند/ سوریه برق صادراتی را نمی‌گیرد

ایران برای صادرات برق به سوریه و لبنان از طریق عراق حدود دو سال است که تلاش می‌کند راه را هموار کند اما با توجه به درخواست سوریه و عراق برای دریافت برق بیشتر، بهانه‌های جدیدی از سوی سوریه و عراق برای همکاری مطرح شده است.

قائم مقام وزیر نیرو در امور بین الملل نیز پیش از این با اشاره به این‌که در حال حاضر مباحث فنی بر سر صادرات برق به سوریه و لبنان از طریق عراق مطرح هستند، گفته بود که هنوز برای صادرات برق به جمع بندی نرسیده‌ایم.

اسماعیل محصولی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: وزارت برق عراق موضوع اقلیم کردستان را مشکل کنونی برای ترانزیت برق ایران به سوریه می‌داند و اظهار می‌کند که مشکل در کردستان عراق باید حل شود.

وی تصریح کرد:‌ طرف سوری نیز مشکلات فنی را مطرح کرده است که باید ببینیم آن کشور انگیزه قوی برای دریافت برق ایران دارد یا خیر. با توجه به مطرح شدن بحث فنی، دنبال موضوع هستیم که ببینیم مباحث فنی که مطرح شده درست است یا خیر.

دکل‌ها نیز مانع شدند!

پیش از این قائم مقام وزیر نیرو در امور بین‌الملل در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به این‌که هنوز صادرات برق به سوریه و لبنان از سوی عراق عملی نشده است، اظهار کرده بود که علاوه بر مسایل اقلیم کردستان، مشکلات فنی نیز برای این صادرات باید حل شود.

محصولی گفت: صادرات برق در سال گذشته که پس از چند روز متوقف شد به دلیل مشکلات فنی موجود در عراق بود و به خاطر دکل‌هایی که زده بودند، ترانزیت برق متوقف شد.

حکایت صادرات برق ایران به سوریه و لبنان

با توافق وزیر برق سوریه و وزیر نیرو ایران، در روز چهارشنبه ۲۶ بهمن‌ماه ۱۳۹۰ قرار شد که شبکه برق کشورهای ایران، عراق، سوریه و لبنان به یکدیگر متصل شوند.

براساس این تفاهم‌نامه دو طرف علاقمندی خود را برای اتصال شبکه های برق دو کشور از طریق کشور عراق برای تحویل برق ایران به سوریه و لبنان اعلام کردند.

در روز بیست و هشتم همان ماه وزیر نیرو در گفت و گو با ایسنا از افزایش صادرات برق به عراق و لبنان و درخواست سوریه برای واردات ۵۰۰ مگاوات برق از ایران خبر داد.

مجید نامجو ادامه داد: با توافق‌های اصولی انجام شده، اکنون باید روشی را تعیین کنیم که بتوانیم درخواست کشورهای غربی ایران برای برق را پوشش دهیم.

در نهایت در روز بیست و چهارم اردیبهشت‌ماه سال گذشته وزارت نیرو از آغاز صادرات برق ایران به کشورهای سوریه و لبنان در عرض یک هفته خبر داد. براساس اعلام مسئولان ارشد صنعت برق، ایران آمادگی کامل برای انتقال برق را دارد و بعد از یک هفته انتقال برق به طور رسمی آغاز می‌شود.

براساس این گزارش، خط های ارتباطی صادرات برق شامل سه خط ۴۰۰ کیلوولت و یک خط دو مداره ۱۳۲ کیلوولت و یک خط دو مداره ۶۳ کیلوولت است که یکی از خط ها از نظر فنی مورد تایید قرار گرفته و دو خط دیگرنیز مورد بررسی قرار می‌گیرند و در صورت نهایی شدن شاهد عملیاتی شدن ارسال ۵۰ مگاوات برق به سوریه و لبنان خواهیم بود.

بر این اساس صادرات برق ایران به کشورهای سوریه و لبنان در فاز نخست ۵۰ مگاوات و در فاز دوم تا حجم ۲۰۰ مگاوات برق خواهد بود.

ایران عراق را برای ترانزیت انتخاب کرد چون روش میسر تری بود!

براساس گزارش‌ها هماهنگی برای انتقال برق ایران به لبنان کمی مشکل بوده و باتوجه به این‌که لبنان با ایران مرز خاکی ندارد، برای صادرات برق به این کشور، دو روش پیش روی ایران بوده است؛ یک روش از طریق ترکیه سوریه و لبنان و روش دوم از عراق سوریه و لبنان که وزارت نیرو راه دوم را انتخاب کرد چرا که به گفته مسئولان صنعت برق گزینه دوم برای صادرات میسرتر بوده است.

با تمام برنامه‌ریزی‌ها صادرات برق به سوریه پس از یک هفته قطع شد و از آن پس همواره مشکلات فنی و ژئوپلتیک عراق به عنوان مانع صادرات مطرح شد.

    نظرات