ضرورت تشکیل رگولاتوری و آزادسازی نرخ حمل و نقل

ضرورت تشکیل رگولاتوری و آزادسازی نرخ حمل و نقل

http://www.bananews.ir/وزیر راه و شهرسازی بر ضرورت تشکیل رگولاتوری در حوزه حمل و نقل تاکید کرد و گفت: این امر منجر به ارتقای استاندارد و ایمنی می‌شود. از سوی دیگر باید در حوزه تنظیم مقررات از مداخله در قیمت‌گذاری خارج شویم و به سمت آزاد‌سازی کامل حرکت کنیم.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) عباس آخوندی عصر روز گذشته در نشست اعضای تشکل‌های حرفه‌ای حمل‌ و نقل اظهار کرد: بخش عملیاتی حوزه حمل‌ و نقل نباید دست دولت باشد و دخالت دولت در حوزه عملیاتی حمل‌ و نقل باید به صفر برسد.

وی با تاکید بر این‌که باید دولت فهرستی از کارهایی که نباید انجام دهد تهیه کند، گفت: دولت به عنوان رگولاتوری و مالک زیرساخت محسوب می‌شود و باید از حوزه عملیاتی به طور کامل خارج شود و شبکه اصلی را به عنوان شبکه ملی کنترل کند.

بازنگری در رابطه‌ دولت و بخش خصوصی

وی افزود: با توجه به اینکه بدون بازنگری بنیادین در بخش خصوصی دچار تداخل‌های گسترده‌ای شده‌ایم باید در رابطه‌ دولت و بازار بازنگری صورت گیرد چراکه علیرغم این‌که دولت‌های مختلف زحمات زیادی کشیده‌اند میزان بهره‌وری، رضایت‌مندی و کارآیی بسیار کمتری از آنچه که باید باشد را شاهدیم.

مداخلات دولت منجر به زیان مصرف‌کنندگان و بهره‌برداران می‌شود

آخوندی با بیان این‌که به نظر می‌رسد همه مداخلات دولت منجر به زیان مصرف‌کنندگان و بهره‌برداران می‌شود، اظهار کرد: این مداخله توسعه‌ حمل‌ و نقلی ریلی را در بخش مسافر و بار محدود کرده و در بخش جاده‌ای نیز کیفیت ناوگان و خدماتی که مسافران می‌گیرند و امنیت آنها را در معرض خطر قرار داده است و این داستان در حوزه هوا و دریا نیز وجود دارد.

 

باید از قیمت‌گذاری خدمات حمل و نقل خارج شویم

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این‌که باید از حوزه قیمت‌گذاری خدمات حمل و نقل خارج شویم، گفت: آنچه به ارتقای استاندارد‌های عملیاتی، فنی و رعایت ایمنی مربوط می‌شود وظیفه‌ دولت است.

آخوندی با بیان این‌که دولت باید محیط کسب و کار و امکان مبادلات بین‌المللی را فراهم و از منافع اقتصادی ایران در حوزه بین‌المللی حمایت کند، اظهار کرد: با توجه به اینکه هزینه مبادلات باید کاهش یابد به دنبال آن هستم که به عنوان نماینده دولتی که از طرف مردم حافظ منافع ملی و مصرف‌کننده باشم. همچنین باید مدعی ارتقای استاندارد، افزایش ایمنی به مصرف‌کنندگان از طرف شما باشم و امیدوارم بتوانم به تدریج این نقش را ایفا کنم.

مداخله دولت در حوزه حمل‌ و نقل اخلال‌گرایانه است

وی با بیان این‌که مداخله دولت در حوزه حمل‌ و نقل اخلال‌گرایانه است و باید حذف شود، گفت: هر فعال اقتصادی قبل از این‌که خدمتی ارائه دهد شهروند است و به عنوان یک شهروند حقوقی دارد و اولین حق او آزادی در کسب و کار است. من نیز به شما حق می‌دهم به عنوان یک شهروند از دولت سوال کنید.

آخوندی ادامه داد: یک شهروند هم‌چنان که حق پرسش‌گری دارد و مسئول است و شما که در این جلسه حضور دارید در برابر همه مردم مسئول هستیئ و باید پاسخگو باشید.

وزیر راه و شهرسازی خطاب به فعالان بخش خصوصی اظهار کرد: در هر قرار‌داد یا تفاهم‌نامه‌ای باید متعهد باشید و اگر قرار باشد افراد از تعهداتشان طفره بروند آغاز بدبختی است.

تاکید بر ایجاد بنگاه‌های بزرگ‌ مقیاس در حوزه حمل‌ و نقل

وی با تاکید بر ایجاد بنگاه‌های بزرگ‌ مقیاس در حوزه حمل‌ و نقل که بتواند در سطح بین‌المللی فعالیت کند، گفت: هزینه‌ تمام شده بنگاه‌های کوچک برای مصرف‌کننده بیشتر از بنگاه‌های بزرگ است لذا از هر برنامه‌ای برای ایجاد بنگاه‌های بزرگ‌ مقیاس در حوزه حمل‌ و نقل استقبال می‌کنم.

فرآیند‌های انجام کسب و کار حمل و نقلی دست و پاگیر است

آخوندی با بیان اینکه تمام پیشنهادات دوستان را در این جلسه مبنی بر انجام برنامه‌هایی در مناطق ویژه تجاری، پس‌کرانه‌های بنادر و امنیت در حوزه‌های حمل‌ و نقلی را قبول دارم، گفت: فرآیند‌های انجام کسب و کار حمل و نقلی در ایران دست و پاگیر است و قبول دارم که باید تحقیق و بررسی جدی در حوزه عملیاتی داشته باشیم تا ببینیم که چه فرآیند‌هایی باید حذف شود.

با سرمایه‌گذاری در بخش ترمینال خصوصی موافقم

وی با ابراز موافقت با سرمایه‌گذاری در بخش ترمینال خصوصی گفت: از مباحث مرتبط با مدیریت هوشمند شبکه‌ها و به‌طور کلی استفاده از تکنولوژی‌های فناوری در حوزه حمل‌ و نقل استقبال می‌کنم و بی‌قید و شرط با آنها موافقم و منتظر پیشنهادات اجرایی هستم.

از حضور تجاری فعالان اقتصادی در خلیج فارس استقبال می‌کنم

وزیر راه و شهرسازی با اعلام موافقت خود مبنی بر حضور تجاری فعالان اقتصادی در خلیج فارس تاکید کرد: حمل‌ و نقل ریلی در زیرساخت و ناوگان سرمایه‌بر است و دولت باید این نبود تعادل را جبران کند بنابراین اگر راهکاری دارید ارائه دهید.

باید به داستان موش و گربه‌ای خاتمه دهیم

وی با بیان این‌که توسعه ملی به شرطی انجام می‌شود که سیاست‌های کلان دولت با سیاست‌گذاری‌های خرد در بنگاه‌ها همراه شود، گفت: در حال حاضر سیاست‌های کلان با سیاست‌های خرد در تضاد است و این داستان موش و گربه‌ای است که ما در حوزه اقتصادی داریم اما باید این داستان را تمام کنیم و سیاستی‌ هم‌ راستا در حوزه اقتصاد کلان و خرد داشته باشیم.

    نظرات