‌پرحادثه‌ترین محور چهارمحال و بختیاری‌ در انتظار تامین اعتبارات ملی

‌پرحادثه‌ترین محور چهارمحال و بختیاری‌ در انتظار تامین اعتبارات ملی

http://www.bananews.ir/اگر بخواهیم از محورهای خطرناک و پرحادثه چهارمحال و بختیاری نام ببریم، باید به بیشتر آنها اشاره کنیم، به همین دلیل باید هشدار داد که با توجه به وضع نامناسب جاده‌های استان فقط احتیاط بیشتر هنگام رانندگی می‌تواند سالم رسیدن به مقصد را تضمین کند.

چهارمحال و بختیاری ۲٫۵ برابر متوسط کشوری به واسطه داشتن اقلیمی کوهستانی جاده دارد، جاده‌هایی پرپیچ و خم و با کیفیتی نامطلوب.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) ‌به اذعان مسئولان استان محور بروجن-لردگان از خطرناک‌ترین محورهای استان چهارمحال و بختیاری است که همواره سبب بروز تصادفات مرگباری می‌شود.

این مشکل با ارتقای زیرساخت­‌های جاده‌ای به عنوان یک تکنیک برای کاهش مرگ­ و میر و صدمات ناشی از تصادفات رفع می‌شود، اما متاسفانه تاکنون هیچ گونه اقدام موثر و مشهودی در راستای رفع این معضل صورت نگرفته است.

اما چند سوال. . .

محور بروجن- لردگان از خون چند تن دیگر از عزیزانمان سیراب شود، کافیست؟

گفتن و عمل نکردن تا کی ادامه دارد؟

آیا این نوشته‌ها، تلنگری بر وجدان‌های بیدار خواهد بود؟

چهارخطه شدن محور بروجن- لردگان نیازمند اعتبارات ملی است

رییس مجمع نمایندگان چهارمحال وبختیاری در مجلس شورای اسلامی در این زمینه در گفت و گو با خبرنگارخبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه چهارمحال و بختیاری، با بیان اینکه این جاده حادثه خیز‌ترین جاده در استان است، بر ضرورت چهارخطه شدن محور شهرکرد- بروجن- لردگان تاکید کرد.

جلیل خاطرنشان کرد: این محور استراتژیک، کریدور شمالی- جنوبی کشور محسوب می‌شود که همیشه با ترافیک سنگین مواجه است.

وی با بیان اینکه اعتبارات استانی جوابگوی رفع مشکلات این جاده نیست، تصریح کرد: چهارخطه شدن محور بروجن- لردگان نیازمند اعتبارات ملی است، بر همین اساس انتظار می‌رود دولت جدید با توجه ویژه به این جاده اقدامات موثری را انجام دهد.

به گفته وی، در حال حاضر بیش از ۱۰کارگاه جاده سازی در این جاده فعال هستند، اما با توجه به بالا بودن حجم کار و همچنین ناچیز بودن اعتبارات استانی این پروژه ۵۰سال به طول می‌انجامد.

منتخب مردم لردگان در مجلس با تاکید بر ضرورت دو بانده کردن این مسیر افزود: در حال حاضر ۵۰ درصد جاده شهرکرد-بروجن و ۵۵درصد جاده بروجن-لردگان دو بانده شده است، اما در مسیر لردگان- ایذه تاکنون هیچ اقدامی در راستای دو بانده شدن صورت نگرفته است.

جلیل اظهار کرد: تاکنون بیش ۲۲ میلیارد تومان به صورت نقدی و ۷هزارتن قیر خارج از برنامه بودجه سالانه استان صرف ساخت این جاده شده است.

با تامین اعتبار لازم، پروژه بروجن- لردگان تا پایان سال ۱۳۹۳ به اتمام می‌رسد

نماینده شهرستان بروجن در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت وگو با ایسنا با اشاره به اهمیت به بهره‌برداری رسیدن پروژه شهرکرد- بروجن- لردگان، افزود: در حال حاضر در محور بروجن-لردگان دو پیمانکار مشغول به کار هستند که تلاش می‌شود با تامین اعتبار لازم، این پروژه تا پایان سال ۱۳۹۳ به اتمام برسد.

امیرعباس سلطانی با بیان اینکه این پروژه به بیش از ۱۰۰میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، خاطر‌نشان کرد: تا پایان آبان ماه سال جاری حدود ۲۵ کیلومتر از محور چهاربانده بروجن- لردگان به بهره‌برداری خواهد رسید .

وی با اشاره به طولانی و خطر‌ناک بودن این مسیر، تصریح کرد: امید است با حذف تونل و گردنه کره بس از این مسیر ، طول محور کاسته و خطرات نیز کمتر شود.

تامین اعتبار پروژه چهارخطه بروجن- لردگان در اولویت قرار گیرد

مدیریت ساخت وتوسعه راه استان نیز در گفت وگو با ایسنا اظهارکرد: پروژه چهارخطه محور شهرکرد- بروجن-لردگان در راستای رفع مشکلات این جاده از سال ۱۳۸۶ شروع شده است، اما متاسفانه به علت کمبود بودجه ناتمام مانده است.

حسین مقصودی خاطرنشان کرد: بعد از سفر دولت دهم به استان و پیگیری‌های نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی تا حدودی اعتبارات این پروژه تامین شد که حدود ۲۴ کیلومتر از این جاده در قالب ۶ قسمت در حال ساخت است که تا آخر امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی با بیان اینکه تاکنون بیش از ۳۰میلیارد تومان برای دوبانده شدن این محور هزینه شده است، افزود: این پروژه بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان دیگر اعتبار نیاز دارد که اعتبارات استانی پاسخگوی آن نخواهد بود.

وی این محور را حادثه خیز‌ترین جاده استان عنوان کرد و گفت: با توجه به تصادفات و خسارات جانی و مالی که این محور در بر‌دارد، می‌طلبد مسئولان و نمایندگان استان در راستای اجرای کامل این پروژه پیگیری‌های موثری داشته باشند، چراکه تامین بودجه آن از مطالبات اعتباری درجه یک استان است.

مقصودی با بیان اینکه نامطلوب بودن وضعیت آسفالت برخی نقاط جاده نیز باعث نارضایتی رانندگان است، افزود: حدود ۲۰ کیلومتر از جاده قدیم این محور در برنامه آسفالت و بهسازی قرارگرفت و به بهره‌برداری رسید.

بیشترین آمار کشته و مجروح شدن بر اثر تصادفات در محور بروجن- لردگان است

رییس مرکز فوریت‌های پزشکی استان نیز در گفت وگو با ایسنا محور شهرکرد- بروجن- لردگان را پرحادثه‌ خیز‌ترین جاده در استان چهارمحال و بختیاری عنوان کرد و گفت: سالانه بیشترین آمار کشته و مجروح شدن بر اثر تصادفات در این محور اعلام می‌شود.

به گفته وی، بیشترین حوادث جاده‌ای سال گذشته در محور بروجن– لردگان و محور شهرکرد- خوزستان از مسیرجاده خراجی بوده است، همچنین بیشترین آمار ماموریت ۱۱۵ نیز در این دو محور استان بوده است.

شاهین با بیان اینکه هم اکنون در مسیر بروجن- لردگان ۱۱پایگاه اورژانس ۱۱۵ فعال است، تصریح کرد: حدفاصل پایگاه‌ها برحسب استاندارد کشوری ۴۰کیلومتر است، این در حالی است که در این استان میانگین فاصله ۲۰ تا ۲۵ کیلومتر است.

وی ادامه داد: با توجه به خطرات موجود در مسیر بروجن- لردگان فاصله این پایگاه‌ها از "دوراهان" تا "گوشکی" به ۱۷کیلومتر هم رسیده است.

وی با اشاره به ترانزیتی و ترافیکی بودن جاده بروجن- لردگان گفت: مسئولان باید تلاش کنند با ایجاد محور چهارخطه در این مسیر از خطرات جاده و آمار تصادفات جاده‌ای بکاهند.

گزارشی از: زهرا شاهینی، خبرنگار ایسنا، منطقه چهارمحال و بختیاری

    نظرات