استفاده از آبگرمکن‌های دیواری در مکان‌های بسته ممنوع

استفاده از آبگرمکن‌های دیواری در مکان‌های بسته ممنوع

http://www.bananews.ir/معاونت آموزش و پیشگیری سازمان آتش‌نشانی مشهد، گفت: منوکسید کربن گازی است بی‌رنگ، ‌بی‌بو و بی‌مزه و افراد درهنگام تراکم یافتن آن، بوی گاز استشمام نخواهند کرد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) غلامحسین حاجی‌زاده، در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: مقصود از«گازگرفتگی» دراغلب موارد در واقع مسمومیت اتفاقی با گاز منوکسید کربن است. منوکسید کربن هنگام سوختن ناقص موارد سوختی مختلف از نفت، ‌بنزین، ‌گاز و گازوئیل گرفته تا زغال و چوب، ‌یعنی هنگامی که اکسیژن کافی به آنها نمی‌رسد، متصاعد می‌شود.

وی نامحسوس بودن گاز منوکسیدکربن در فضا را از دلایل خطرناک بودن این گاز دانست و گفت: منوکسید کربن گازی است بی‌رنگ، ‌بی بو و بی مزه و افراد درهنگام تراکم یافتن آن به اصطلاح، بوی گاز استشمام نمی‌کنند.

حاجی زاده کنترل و انسداد منافذ مسیر دودکش قبل از راه اندازی بخاری را‌ بهترین راه پیشگیری از بروز حوادث مسمومیت با گاز منوکسید کربن برشمرد.

وی همچنین داشتن کلاهک مخصوص برای دودکش در پشت‌بام‌ها به منظور جلوگیری از خاموش شدن بخاری و در پی آن انتشار گاز CO2 را بسیار حائز اهمیت خواند‌ و یادآور شد: بخاری‌های بدون دودکش به هیچ عنوان از تولید گازCO2 جلوگیری نمی‌کند.

معاونت آموزش و پیشگیری سازمان آتش‌نشانی مشهد، دقت و توجه به داغ بودن دودکش را بهترین آزمایش سلامت دودکش دانست، و خاطرنشان کرد: اگر لوله دودکش بخاری سرد است، دلیل آن خارج نشدن محصولات احتراق و گازهای سمی از دودکش است. در این صورت باید ضمن رفع نقص، به طور موقت با باز کردن قسمتی از در یا پنجره، تهویه در محیط ایجاد شود.

وی با اشاره به اینکه آبی نبودن رنگ شعله بخاری، نشان از نرسیدن هوای کافی به بخاری و در پی آن تولید گاز منوکسید کربن دارد، افزود: رنگ شعله بخاری و وسایل پخت و پز باید آبی باشد و چنانچه رنگ شعله قرمز، ‌زرد یا نارنجی باشد، حتما نقص در سوخت رسانی و کمبود اکسیژن در محیط است که سریعا باید تعمیر و سوخت رسانی شود.

حاجی‌زاده تأکید کرد: در صورت استفاده وسایل گرمایشی مانند بخاری و شومینه، نباید تمام روزنه‌های جریان هوا در منزل بویژه اتاق خواب مسدود شود و حتما مختصری تهویه از طریق درب یا پنجره در فضا ایجاد شود.

 

وی ادامه داد: از بکار بردن وسایل گرمایشی بدون نصب دودکش ‌یا دارای نقص در دودکش، چراغ یا بخاری نفتی یا گازی بدون دودکش، درون خانه، به خصوص هنگام خواب جدا خودداری شود.

معاونت آموزش و پیشگیری سازمان آتش‌نشانی مشهد، درز بندی و بستن منافذ به منظور جلوگیری از اتلاف حرارتی را در صورت استفاده از شوفاژ و سیستم حرارت مرکزی، بلامانع دانست.

وی اعلام کرد: هر وسیله گاز سوز باید دارای یک دودکش مستقل و منتهی به فضای بیرون باشد.

حاجی زاده گفت: انتهای تمام دودکش‌ها باید حداقل یک متر از سطح پشت بام و حداقل یک متر از دیوار جانبی بام فاصله داشته و دارای کلاهک مخصوص به شکل H باشد.

وی افزود: دودکش و اتصالات آن باید از جنس مقاوم و بدون هیچ گونه منفذ یا نشتی در تمام آن باشد و بکار‌گیری لوله‌های آکاردئونی آلومینیومی مجاز نیست.

معاونت آموزش و پیشگیری سازمان آتش‌نشانی مشهد، با اشاره به اینکه قطر لوله دودکش باید مساوی یا بزرگتر از قطار لوله خروجی دستگاه گاز سوز باشد، خاطرنشان کرد: شیب لوله‌های افقی در داخل واحدها باید مثبت و رو به بالا و ارتفاع عمودی لوله در بیرون حداقل سه برابر طول افقی آن باشد.

وی اضافه کرد: تمام مسیر دودکش‌ها را به منظور اطمینان از هدایت مناسب محصولات احتراق به فضای بیرون حتما کنترل شوند.

حاجی زاده با بیان اینکه روشن بودن طولانی مدت آبگرمکن‌های دیواری گازی سبب بروز خطر می‌شود، اظهار کرد: بکار گیری آبگرمکن‌های دیواری در فضاهای بسته یا مکان‌های بدون جریان هوا مجاز نیست.

وی هشدار داد: از نصب آبگرمکن در حمام، روشن کردن شعله‌های اجاق گاز در آشپز خانه برای گرم نگه داشتن محیط داخل خانه باید جدا خودداری کرد.

معاونت آموزش و پیشگیری سازمان آتش‌نشانی مشهد، به شهروندان توصیه کرد: هیچ گاه از کباب پز یا منقل درون، گاراژ یا محوطه بسته استفاده نکنند.

وی تأکید کرد: تعمیر وسایل گرمایشی توسط افراد غیر مجرب و بی‌تجربه‌ یا نصب آنها توسط افراد خانواده باعث ایجاد خطر می‌شود.

    نظرات