حاشیه‌نشینان سنندج، در انتظار شهرنشینی

حاشیه‌نشینان سنندج، در انتظار شهرنشینی

http://www.bananews.ir/‌یکی از اعضای شورای شهر سنندج گفت: اولویت اول شوراها در تمامی کارها، مردم و اولویت اول در میان مردم توجه بیشتر به حواشی و نواحل منفصل شهری است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) یوسف اسدی در گفت‌وگو با ایسنا، خاطرنشان کرد: اولویت اول شوراها، خدمت به مردم و انجام کار برای مردم است و لازمه تحقق این مهم جذب امکانات و تعامل با دستگاهای دولتی است.

عضو شورای دور چهارم شهر سنندج تصریح کرد: اعضای شورا نباید از موقعیت خود سوء استفاده کنند و به جای خدمت به مردم به دنبال منفعت شخصی خود باشند، بلکه باید زندگی خود را صرف مردم کنند.

وی اضافه کرد: از زمان آغاز به کار شورای جدید سنندج با پیگیری‌های مکرر اجرای پروژه‌های خوبی در مناطق حاشیه‌ای از جمله نایسر، حسن آباد، تقتقان و غیره آغاز شده است که تغییرات ایجاد شده با اجرای این پروژه‌ها به راحتی قابل مشاهده است.

 

اسدی تصریح کرد: نواحی منفصل شهری از کمترین امکانات شهری بی بهره‌اند. متاسفانه نواحی منفصل در حالی‌که جزئی از شهر هستند هیچ گونه امکانات شهری ندارند و از امکانات و خدماتی نیز که دهیاری‌ها به آنها ارائه می داد محروم شده‌اند.

وی عنوان کرد: با وجود توقعات کم مردم مناطق حاشیه‌ شهر برخلاف مردم مناطق بالاشهری و مرفه، متاسفانه کاری برای آنها انجام نمی‌شود. شورای این دوره شهر سنندج هم سوگند شده‌اند که در راستای بهره مندی مردم مناطق حاشیه‌ای از امکانات رفاهی و شهری تمام تلاش خود را به کار گیرند و توجه بیشتری را به این نواحی مبذول دارند.

اسدی افزود: ساکنان محله‌های فقیرنشین و حاشیه‌نشین در حالی‌که در تمامی عرصه‌های اجتماعی و سیاسی پای کار بوده و هستند، هیچ گونه امکاناتی از جمله فضای سبز، شبکه فاضلاب، فصای ورزشی و حتی در برخی نواحی آب سالم در اختیار ندارند، لذا در این دوره از فعالیت شورا برای برخورداری آنها از حداقل امکانات شهری تلاش می شود.

این عضو شورای شهر سنندج با اشاره به این‌که شهرداری یک ارگان مردمی است و بودجه‌های دولتی تنها برای پروژه‌های تعریف شده تخصیص می‌یابد، گفت: باید با پرداخت عوارض به تامین بودجه شهرداری کمک کرد و باتوجه به این‌که نواحی حاشیه‌ای شهر خود را ملزم به انجام این کار نمی‌دانند باید با بهره‌گیری از راهکارهای مختلف در این راستا فرهنگ سازی شود.

وی با اشاره به تامین بخش عمده بودجه شهرداری‌ها از طریق عوارض، از فرهنگ سازی نکردن برای پرداخت عوارض، انتقاد و اعلام کرد: در حال حاضر حاضر طرح ممیزی خانه‌ها برای پرداخت عوارض و سهولت در اخذ آن در دستور کار قرار گرفته است.

اسدی، نداشتن درآمد پایدار را یکی دیگر از مشکلات شهرداری سنندج دانست و گفت: بودجه سالیانه شهرداری سنندج با ۵٠ تا ۶٠ میلیارد تومان بسته می‌شود، در حالی‌که در شهرهای برخوردار و توسعه یافته، بودجه با ۵٠٠ میلیارد تومان بسته می‌شود.

وی با ابراز تاسف از این‌که شهرداری‌های کردستان و شهرداری سنندج هیچ سیستم درآمدی پایداری ندارند، احداث شهربازی بزرگ و دارای امکانات، پارگینگ طبقاتی، نصب تله‌کابین و تعریف پروژه‌های درآمدزای دیگر را از راه حل‌های مناسب برای ایجاد درآمد پایدار عنوان کرد.

اسدی اضافه کرد: شورای شهر و شهرداری به تنهایی نمی‌تواند در راستای حفظ و حراست از شهر و توسعه و آبادانی آن کاری را پیش ببرد، لذا تحقق این مهم نیازمند همراهی تمامی شهروندان است.

وی عنوان کرد: بدنه شهرداری سنندج اشباع و پرحجم شده و درحالی‌که افراد زیادی جذب و مشغول به کار هستند متاسفانه تعداد نیروهای متخصص آن کم است که این امر موجب کاهش کارایی شهرداری شده است.

اسدی، فکر و اندیشه را آیتمی مهم برای انجام کارهای شهری و خدمت رسانی، عنوان و تاکید کرد: باید فکر خود را اصلاح کنیم و با استفاده از فکر درست خود اقداماتی را برای توسعه شهر در عرصه‌های مختلف از جمله اجتماعی و فرهنگی، برنامه ریزی و در راستای هرچه بهتر انجام شدن این برنامه فرهنگ‌سازی کنیم.

وی، کار فرهنگی را کم هزینه‌ترین و در عین حال پردرآمد ترین کار در سطح شهر، ذکر و بیان کرد: باید بیش از پیش به این مقوله توجه داشت، چرا که با فعالیت در این عرصه بسیاری از مشکلات اجتماعی شهر کاهش می‌یابد.

اسدی با اشاره به ضرورت ورود بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران در انجام طرح‌ها و توسعه شهر، ادامه داد: در حال حاضر به صورت جدی به دنبال جذب سرمایه گذار برای تحویل پروژه‌های شهری از جمله تله‌کابین و پارکینگ طبقاتی به آنان هستیم.

عضو شورای شهر سنندج افزود: مشکلات زیای در زمینه عمران و توسعه شهری داریم که حل این مشکلات می تواند با دست سرمایه‌گذارن میسر شود، لذا باید زمینه و بسترهای لازم را برای فعالیت آنها فراهم کنیم.

وی، بزرگترین مشکل سکونت گاه‌های غیررسمی و حواشی شهر را وجود ساخت و سازهای غیرمجاز دانست و گفت: ساکنان این نواحی در حالی‌که هیچ گونه عوارضی برای ساخت و سازهای غیر مجاز خود پرداخت نمی‌کنند، خواستار امکانات رفاهی از جمله آب، برق و تلفن هستند.

اسدی بیان کرد: باید از طریق بکارگیری سیستم تشویقی و کاهش جریمه‌های غیرضروری در پروسه اخذ مجوز و همچنین کاهش مدت زمان صدور آن مردم حواشی شهر را به سمت پرهیز از ساخت و ساز غیرمجاز هدایت کنیم.

    نظرات