۹۷ درصد از مناطق مسکونی کشور در معرض زلزله هستند

۹۷ درصد از مناطق مسکونی کشور در معرض زلزله هستند

http://www.bananews.ir/معاون سازمان ملی استاندارد گفت: ۹۷ درصد از مناطق مسکونی کشور در معرض زلزله است و ایران ششمین کشور زلزله‌خیز در دنیا است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) فریدون بلغاری در نخستین همایش ساخت و ساز استاندارد و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در مدیریت شهری اظهار کرد: از ۴۰ دلیل شناسایی شده در وقوع زلزله، ایران ۳۰ نوع از این موارد را دارد.

به گفته وی ایران که از جمله ششمین کشورهای زلزله‌خیز است اما طی سال‌های گذشته با سیر نزولی تلفات زلزله روبه‌رو بوده‌ایم.

معاون سازمان ملی استاندارد افزود: از ۲۱ میلیون خانوار و حدود ۲۰ میلیون واحد مسکونی ۳۰ درصد واحدهای کشور آپارتمانی و ۷۰ درصد غیر آپارتمانی هستند.

بلغاری با اشاره به گذشت بیش از ۵۰ سال از تدوین اولین آیین‌نامه مقررات ملی ساختمان، گفت: استانداردسازی از ۳۸۰۰ سال پیش در تاریخ کشور دیده شده است.

وی با اشاره به آیین نامه ۲۸۰۰ در خصوص ساخت و سازها گفت: ۲۳ سال از اجرای این آیین‌نامه می‌گذرد و حدود هشت میلیون واحد مسکونی دراین مدت ساخته شده است.

کیفیت ساخت و سازها به ۵۳ درصد رسیده است

معاون سازمان ملی استاندارد با اشاره به ساخت هشت میلیون واحد مسکونی ساخته شده در طول این مدت گفت: این واحدها از کیفیت مناسبی برخوردارند و می‌توان گفت ۵۰ درصد مردم ساکن واحدهای ساخته شده در این مدت هستند.

بلغاری با اشاره به سرشماری سال ۸۵ گفت: تنها ۴۰ درصد ساخت و سازها استاندارد و مورد تایید بود و به طور متوسط سالانه ۴۰۰۰ نفر در حوادث زلزله و استاندارد نبودن ساخت وسازها جان خود را از دست می‌دادند.

وی افزود: در سرشماری سال ۹۰ بهبود نسبی کیفیت ساخت و ساز دیده شده؛ به گونه‌ای که کیفیت ساخت و سازها به ۵۳ درصد رسیده است.

تنها ۲۱ درصد از بناهای روستاها کیفیت مناسب دارند

معاون سازمان ملی استاندارد گفت: در حال حاضر تنها ۲۱ درصد از بناهای روستاها از کیفیت حدودا مناسب برخوردار هستند.

بلغاری تاکید کرد:‌ از انتهای سال ۸۴ دولت سازمان ملی استاندارد را مکلف کرد تا برای ارتقای کیفیت تولیدات در مصالح ساختمانی هم افزایی داشته باشد.

به گفته وی تلاش زیادی در زمینه‌های مختلفی صورت گرفت که منجر به آموزش ۸۰ هزار ساعتی در این زمینه شد.

افزایش کیفیت استاندارد مصالح به ۸۸ درصد

معاون سازمان ملی استاندارد تاکید کرد:‌ در فاصله سال ۸۵ تاکنون بیش از ۷۰۰۰ پروانه کاربرد علامت استاندارد صادر شده که تنها ۳۷ درصد مصالح با کیفیت استاندارد عرضه می‌شد که اکنون کیفیت استاندارد مصالح به ۸۸ درصد رسیده است.

بلغاری با اشاره به اینکه در سال ۸۵ تنها یک درصد تولید شن و ماسه دارای کیفیت بود، گفت: از میان ۱۲ واحد تولیدی در سال ۸۵ استحکام بتن و سازه‌های تولیدی داخلی ۲۰ درصد بود که اکنون به ۸۰ درصد رسیده است.

تولید ۵ محصول سازه با کیفیت صد درصدی

وی تاکید کرد: در حال حاضر پنج محصول سازه با کیفیت صد درصدی در کشور تولید می‌شود.

معاون سازمان ملی استاندارد با اشاره به مقایسه صدور پروانه از سال ۸۰ تا ۹۱ گفت: در سال ۸۰ حدود ۲۰ پروانه صادره داشتیم که در سال ۹۱ به بیش از ۱۶۰۰ پروانه رسید.

در ادامه این همایش بختیاری، مدیر مهندسی شرکت تعاونی انبوه‌سازان مسکن و حمل و نقل با اشاره به ساخت و ساز استاندارد در کشور اظهار کرد: باید هم ساخت و ساز استاندارد و هم مصالح استاندارد به کار گرفته شود.

وی افزود: کنترل و نظارت از جمله مهمترین اقدامات ساخت و ساز استاندارد محسوب می‌شوند و در صورت فعال‌سازی بخش کنترل، مشکلات استاندارد سازی کاهش می‌یابد.

به گفته بختیاری توجه خاص انبوه سازان به ساخت و ساز استاندارد، فرصت مناسبی ایجاد کرده که باید امنیت و کیفیت سرلوحه ساخت و سازها صورت گیرد.

وی با تاکید بر کنترل و نظارت بر ساخت و سازها گفت: به تازگی دیوار پیش ساخته بتنی مناسبی که با مصالح استاندارد بکارگرفته شده ساخته شده است و امیدواریم به خوبی رواج یابد.

بختیاری بهینه سازی را در کنار استاندارسازی مناسب عنوان و اظهار کرد: باید استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد و بهینه سازی در کنار استاندارد سازی مورد توجه قرار گیرد.

    نظرات