تاثیر افزایش تسهیلات مسکن بر بخش‌های مختلف اقتصادی

تاثیر افزایش تسهیلات مسکن بر بخش‌های مختلف اقتصادی

http://www.bananews.ir/عضو هیات مدیره انجمن مهندسان راه و ساختمان ایران معتقد است: افزایش تسهیلات مسکن به شرط تاثیر بر کلیه‌ی بخش‌های اقتصادی موثر است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) منوچهر شیبانی‌اصل در گفت‌وگو با ایسنا ضمن اشاره به این‌که تامین مالی مسکن و افزایش تسهیلات در شهرهای بزرگ ضروری است، اظهار کرد: شاید در شهرهای کوچک رقم ۵۰ میلیون ۴۰ درصد قیمت یک واحد مسکونی را پوشش دهد اما ممکن است در شهرهای بزرگ همین رقم اندک بوده و پاسخ‌گوی تأمین حتی درصدی کمی از یک واحد مسکونی نباشد.

به گفته وی افزایش تسهیلات مسکن به نوبه‌ی خود برنامه‌ای مثبت و ضروری برای مسکن کشور است اما باید تاثیر این افزایش بر عوامل مختلف در اقتصاد کلان کشور سنجیده شود.

شیبانی‌اصل افزود: در شرایط اقتصادی متعادل و مثبت افزایش تسهیلات باعث رونق خرید و فروش مسکن می‌شود اما در شرایط فعلی کشور که دچار رکود تورمی شده‌ایم باید به همه جنبه‌ها توجه شود.

عضو هیات مدیره انجمن مهندسان راه و ساختمان ایران با اشاره به این‌که در صورت افزایش تسهیلات مسکن ممکن است صنعت و تولید نیز به کار گرفته شوند، گفت: این اقدام باید با تاثیر بر کلیه‌ی بخش‌های اقتصادی برنامه‌ریزی شود.

وی با بیان این‌که اگر این تاثیر بر دیگر جنبه‌های اقتصادی دوسویه نباشد، ممکن است با افزایش دوباره قیمت‌ها روبه‌رو شویم.

شیبانی‌اصل درباره‌ی نحوه اجرای افزایش تسهیلات به درصدی‌بودن وام‌ها به صورت ۷۰ تا ۹۰ درصدی گفت: اگر این میزان به گفته مسوولان کشور اجرایی شود، ایده‌آل‌ترین روش برای خانه‌دار شدن است، چرا که در کشور‌های پیشرفته همین روال پیش گرفته می‌شود.

وی اظهار کرد: اگر در شهرهای مختلف نسبت به قیمت هر واحد مسکونی درصدی مشخص از واحد مسکونی به صورت وام اعطا شود این طرح موفق خواهد بود.

به گفته عضو هیات مدیره انجمن مهندسان راه و ساختمان ایران اجرای این طرح به گونه‌ای می‌شود که اقشار مختلف نیز با دهک‌های پایین می‌توانند برای خود سرپناهی فراهم کنند.

وی هم‌چنین طرح اجاره‌ به شرط تملیک را از دیگر طرح‌های خانه‌دار شدن اقشار مختلف اعلام کرد و گفت: طرح‌های از پیش تعیین شده موثر بوده‌اند و بهتر است با برنامه‌ریزی به این طرح‌ها توجه شود.

    نظرات