فعالیت روان حمل ونقل ریلی و هوایی در زمان اجرای قانون هدفمندی یارانه
بخش های حمل و نقل ریلی و هوایی کشور در زمان اجرای قانون هدفمندکردن یارانه ها با حمایت های صورت گرفته از سوی دولت همانند گذشته خدمت رسانی مطلوبی به مردم دارد.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) به نقل از ایرنا، پیش از این اجرای به قانون هدفمندکردن یارانه ها ، محور اصلی گمانه زنی ها در خصوص آثار اجرای این قانون بر بخش حمل و نقل ریلی و هوایی ، گران شدن قیمت خدمات این دو بخش بود.
از زمان تحقق عملی قانون هدفمندکردن یارانه ها ، ۲۸ آذرماه ۱۳۸۹، تاکنون هیچ افزایش قیمت حمل در ناوگان هوایی و ریلی کشور اعمال نشده است و این دو بخش مشمول بهره مندی از بستههای حمایتی و تشویقی ارایه شده از سوی دولت شده اند.
'شهریار افندی زاده' معاون وزیر راه و ترابری در تایید این اقدام گفت: با اجرای قانون هدفمند سازی یارانه ها تا پایان سال بخش ریلی و هوایی افزایش قیمت نخواهند داشت و دولت از این بخشها حمایت می کند.
به گفته نماینده تامالاختیار وزارت راه و ترابری در اجرای قانون هدفمندی یارانهها، بررسی میزان افزایش قیمت بلیت هواپیما و قطار در ستاد هدفمندسازی یارانهها و ستاد تحولات اقتصادی دولت بررسی میشود و در صورت عدم افزایش قیمت بلیت هواپیما و قطار، دولت مابهالتفاوت قیمت سوخت را برای این دو سیستم حمل و نقل عمومی تا پایان سال تامین میکند.
کارشناسان اقتصادی در زمان بررسی لایحه هدفمندکردن یارانه ها دردولت بارها بر این نکته تاکید داشتند که توسعه حمل ونقل ریلی یکی از راهکارهای اصلی کاهش مصرف انرژی در سیستم حمل و نقل کشور است.
با اجرای قانون هدفمندکردن یارانه ها ، بخش حمل و نقل ریلی از اجرای آن استقبال کرد. به گفته فعالان این بخش ، اجرای این قانون مزایای حمل و نقل ریلی را آشکار خواهد کرد و موجب انتقال کالا و مسافر به این بخش خواهد شد.
دولت در راستای حمایت از بخش ریلی مقرر کرد که گازوئیل به قیمت هر لیتر ۱۵۰۰ ریال (۱۵۰ تومان) به این بخش تخصیص یابد.
'عبدالعلی صاحب محمدی'مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی در این خصوص گفت: گازوئیل ۱۵۰ تومانی که هماکنون در اختیار راهآهن قرار میگیرد، سهمیهای است و تنها برای مصرف لکوموتیوهای راهآهن است، برای مصارف دیگر گازوئیل در راهآهن، غیر از مصرف لکوموتیو، نظیر موتورخانه و از این قبیل، راهآهن باید گازوئیل به قیمت هر لیتر سه هزار و ۵۰۰ ریال(۳۵۰ تومان) خریداری کند.
با این وجود، دولت در راستای حمایت از این بخش و با توجه به افزایش هزینه های سوخت راه آهن جمهوری اسلامی (مابهالتفاوت قیمت سوخت از ۱۶۵ ریال تا ۱۵۰۰ ریال) در بستههای حمایتی خود مقرر کرد مبلغی حدود ۲۰۰ میلیارد ریال برای بخش ریلی و دریایی پس از آزادسازی قیمت حاملهای انرژی اختصاص یابد که ۱۵ میلیارد تومان آن برای بخش ریلی و مابقی برای بخش دریایی مانند قایقها و لنجها است.
به گفته مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ،در اینباره تفاهمنامهای بین راه آهن جمهوری اسلامی و وزارت کشور به امضاء رسیده است. ضمن اینکه فعلا مقرر شده است در مرحله اول مبلغ ۱۰ میلیارد ریال از ۱۵۰ میلیارد ریال بسته حمایتی به راهآهن اختصاص یابد و به مرور تخصیص کامل صورت گیرد.
در بخش حمل و نقل هوایی افزایش ۳۰ درصدی قیمت بلیت هواپیما در ۱۵ مهرماه امسال توانست بخشی از زیانهای شرکتهای هوایی را جبران کند.
به گفته دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی حمل و نقل هوایی در صورتی که از زیر بار کسب و کار تکلیفی آزاد شود می تواند وضعیت مناسبی داشته باشد.
حمید غوابش با اشاره به برگزاری جلسات متعدد شرکتهای هواپیمایی با مسئولین اظهار داشت:حمل و نقل هوایی میزان مصرف بالای سوخت دارد و مصرف آن در قیاس با سایر بخشهای حمل و نقل بسیار بالاست.
وی با بیان اینکه آثار اجرای قانون هدفمند سازی یارانهها تنها به شکل مستقیم نیست، افزود: افزایش قیمت سوخت علاوه بر آثار مستقیم ،اثرات غیرمستقیمی هم بر حمل و نقل هوایی خواهد داشت چرا که ایرلاینها بخش زیادی از خدمات از قبیل کترینگ و هندلینگ را از دیگران خریداری می کنند.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی افزود: با این شرایط دولت باید با ارائه و بستههای حمایتی از ایرلاینها حمایت کند.
نظرات