تاکید بر گسترش منطقی شهرها

تاکید بر گسترش منطقی شهرها

http://www.bananews.ir/تیم جدید استقرار یافته در وزارت راه وشهرسازی در نخستین جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری با حضور رییس شورا (عباس آخوندی) بر گسترش عرصه شهرها در یک چارچوب منطقی و قانونمدار تاکید کردند.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) این در حالی است که نظر شورای عالی شهرسازی و معماری در دولت گذشته بر جلوگیری از هرگونه گسترش کلان شهرها بود و معتقد بود هرگونه توسعه شهری باید به‌صورت منفصل(توسعه‌ شهرهای جدید در اطراف کلانشهرها) صورت گیرد.
البته در این جلسه معاون شهرسازی و معماری وزارت راه با انتقاد از روند توسعه غیرمنطقی شهرها در سال‌های گذشته عنوان کرد: به‌منظور جلوگیری از گسترش و تغییر بی‌رویه و غیرقانونمند شهرها، لغو مغایرت‌های اساسی و احاله بررسی این فعالیت‌ها در قالب بازنگری طرح‌های جامع ضرورت دارد.
پیروز حناچی، دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری استفاده از مشاوران جوان در عرصه شهرسازی را از سیاست‌های این دوره دانست و گفت: برخی از طرح‌های مصوب شورای عالی شهرسازی و معماری در دهه‌های گذشته در فرآیند اجرایی با اشکال مواجه شده‌اند، در همین راستا بررسی و بازنگری این طرح‌ها در این دوره ضروری به نظر می‌رسد.
با وجود این دبیر جدید شورای‌عالی شهرسازی و معماری اگرچه بر گسترش منطقی شهرها تاکید کرده اما درباره چگونگی گسترش شهرها و اینکه آیا نحوه گسترش به شکل منفصل خواهد بود یا متصل، توضیحی ارائه نکرده است.
همچنین در این جلسه وزیر راه و شهرسازی خواستار ضرورت توجه به منافع عمومی در تهیه طرح های توسعه و عمران (جامع) شهری شد. به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم با اشاره به برخی تخلفات دولتی، ‌بر قانونمندی دولت در همه عرصه‌ها به ویژه شهرسازی و تغییر نقش دولت از موضع اجرایی به موضع نظارتی تاکید کرد.
در این جلسه دیگر اعضا نیز بر ضرورت توجه به امر سیاست‌گذاری در زمینه شهرسازی و معماری، ضرورت نظرات هرچه بیشتر بر اجرای طرح‌های توسعه و عمران، توجه هر چه بیشتر به نوسازی بافت‌های فرسوده شهری، توجه به شاخص‌های زیست محیطی در تصویب طرح‌های توسعه و عمران و آسیب‌شناسی شرح خدمات و فرآیندهای بررسی و تصویب طرح‌های با رویکرد جلوگیری از ساخت‌وسازهای بی‌ضابطه را ضروری عنوان کردند.
گسترش منطقی شهرها و جلوگیری از تصویب بی‌رویه مغایرت‌های اساسی و فعال کردن گروه‌ها و کمیته‌های فنی و کارشناسی جهت بررسی کارشناسی طرح به صورت کامل پیش از شورای عالی و به‌منظور استناد این شورا به گزارش‌های کارشناسی توسط اعضا مطرح شد.

    نظرات