افزایش بهره‌وری در استفاده از زیر‌ساخت‌های حمل و نقل

افزایش بهره‌وری در استفاده از زیر‌ساخت‌های حمل و نقل

http://www.bananews.ir/وزیر راه و شهرسازی بر افزایش بهره‌وری در استفاده از زیر‌ساخت‌های حمل و نقل تاکید کرد و گفت: در حمل و نقل ریلی شش برابر کمتر از حمل و نقل جاده‌ای انرژی مصرف می‌شود.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) عباس آخوندی در هفتمین همایش ملی بهره وری اظهار کرد: ۵۶ میلیون تن ظرفیت بارگیری در بنادر خوزستان وجود دارد که اگر این میزان به جاده‌ها منتقل شود علاوه بر بحث مصرف سوخت موجب فرسایش جاده‌ها می‌شود.

وی با بیان اینکه مصرف انرژی در حمل و نقل ریلی یک ششم جاده‌ای است افزود: تنها ۵ میلیون تن از بارهای تخلیه شده در بنادر از طریق ریل جابه‌جا و بقیه وارد جاده می‌شود که شش برابر حمل و نقل ریلی انرژی مصرف می کنیم.

آخوندی با اشاره به استفاده از ظرفیت‌های موجود گفت: در حالی که ما از ظرفیت بندر امام چیزی حدود ۷۰ درصد استفاده می کنیم اما از ظرفیت بندرعباس که از بنادر اصلی است تنها ۱۰ درصد استفاده می شود که نشان دهنده پایین بودن بهره وری است.

وی با بیان اینکه اکنون ۱۲۰ هزار میلیارد تومان پروژه و سرمایه گذاری جدید در دست اجرا داریم افزود: اکنون بحث ما در کشور فقط ساخت و ساز است در حالی که باید از آنچه داریم نهایت استفاده و بهره‌وری را ببریم.

آخوندی در ادامه کاهش هزینه مبادله را یکی از اصلی‌ترین مأموریت‌ها و وظایف دولت برشمرد و گفت: باید در مأموریت‌های دولت در اقتصاد تجدیدنظر شود؛ جامعه به لحاظ کارکردی به فعالیت مستقل از دولت اعتقاد ندارد و همه انتظارات در فعالیت‌ها از دولت است، ولی باید در مأموریت‌های دولت تجدیدنظر کرد.

وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه برای اجرای همه پروژه‌ها به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم، گفت: برای تحقق این اعتبار باید حداقل ۴۰ سال فعالیت کنیم.

 

وی با بیان اینکه مداخله دولت در حوزه قیمت‌گذاری پشیمانی سرمایه‌گذاران بخش خصوصی را درپی دارد، ادامه داد: باید به سمت آزادسازی قیمت‌ها در حوزه حمل و نقل حرکت کنیم.

آخوندی از اعتماد به عنوان بنیان اصلی فعالیت‌های اقتصادی بخش خصوصی و دولتی یاد کرد و گفت : این اعتماد باید بگونه‌ای باشد که از مشکلات عبور کنیم و منجر به اقدامی مشترک برای حمایت از بخش خصوصی شود.

وی تصریح کرد : حاصل کار بخش خصوصی و دولتی باید رفاه شهروندان باشد.

وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر لزوم توجه به میزان بهره‌وری در کنار ایجاد زیرساخت‌ها، اظهار کرد: با وجود ۱۸۰ هزار کیلومتر انواع راه، ۵۶ فرودگاه و ظرفیت تخلیه و بارگیری ۱۸۶ میلیون تن بار در بنادر، میزان بهره‌وری از زیرساخت‌ها و ناوگان حمل و نقل مهمترین موضوعی است که در آن نیازمند ارزیابی مجدد هستیم چراکه برای مثال با کریدور‌های جنوب- شمال و یا شرق - غرب به کشورهای دیگر متصل شویم، اما با وجود زیرساخت‌های بسیار زیاد در بندرعباس اما سهم این بندر در تخلیه بار کمتر از ۲۰ درصد است.

وی با مطرح کردن این سوال که آیا این حمل و نقل هوایی مدرن، ایمن و به موقع است و یا تامین کننده رفاه شهروندان است، ادامه داد: به تازگی یکی از وزرای خارجی خواستار دو برابر کردن پروازها به ایران بود ولی بنده نتوانستم درباره مشکلات حل و نقل کشور صحبتی کنم.

آخوندی صدور خدمات فنی و مهندسی را امری مهم ارزیابی کرد وافزود: توسعه باید بگونه‌ای باشد که در محیط جهانی ماندگار شویم و مهندسان برای رقابت در بازار جهانی آماده شوند.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: این کار نیازمند آموزش تکمیلی، حرفه‌ای حقوقی و بازاریابی در سطح بین‌المللی است.

وی با بیان اینکه نظام حرفه‌ای ایران باید توانایی رقابت با فرآیندهای جهانی را داشته باشد گفت: مهندس حرفه‌ای ایرانی باید توانایی رقابت و فعالیت در سطح بین‌المللی را داشته باشد اما راهکارهای این رقابت باید در گفت‌وگو با بخش خصوصی تعیین شود.

آخوندی درباره مطالبات پیمانکاران نیز اظهار کرد: مطالبات حق پیمانکاران است و مطمئن هستم با کمک بخش خصوصی راه‌حل‌هایی برای این مشکل پیدا می شود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه متأسفانه مهندسی در حال حاضر به یک امر فنی و تکنیکی تنزل یافته و حق انتخاب شهروندان در این حوزه بسیار ناچیز است ، تصریح کرد: کنشگران اقتصادی فارغ از حوزه فعالیت و اینکه چه تخصصی دارند، باید در ابتدا به عنوان یک شهروند وارد فعالیت شوند و این حق ملی و شهروند است.

وی به اهمیت موضوع رفاه شهروندی و توجه ویژه به آن اشاره کرد و گفت: مجموعه اقداماتی که در تهران با ظاهر فوق‌العاده و امکانات آن صورت گرفته منجر به آلودگی بیش‌ از اندازه این شهر شده تا جایی که ۲۸۰ روز سال هوا آلوده است پس باید در این فعالیت‌ها تردید داشته باشیم.

آخوندی با بیان اینکه مدافع و مخالف ادغام دو وزارتخانه مسکن و شهرسازی و راه و ترابری نیستم، افزود: همسو شدن توسعه شهری با توسعه حمل و نقل از جمله مزایای ادغام این دو وزارتخانه است تا جایی که هماهنگی برای راه دسترسی به سکونتگاه‌های حومه شهرها از جمله نکات مثبت است.

وی افزود: باید زیرساختهای حمل و نقل به شهرهای حاشیه‌ای کلانشهرها مانند هشتگرد، اندیشه، قرچک، ورامین، پردیس و پرند مهیا شود تا حجم ترافیک و حضور در تهران بیش از میزان کنونی نشود.

وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه امسال مجلس هیچ بودجه‌ای برای مسکن مهر در نظر نگرفته است، گفت: در بودجه سال ۹۲ تمام اعتبارات مسکن مهر متوقف شده است و بانک مرکزی حق اعطای خط اعتباری مسکن مهر به هیچ بانکی ندارد.

وی با بیان اینکه توسعه‌ای که با یک تصمیم بالا و پایین شود، پایدار نیست ، اظهار کرد: بخش مسکن همواره در اختیار مردم و بخش خصوصی بوده است و دولت نمی‌تواند با تصمیم‌گیری برای ۷۵ میلیون نفر مسکن بسازد تا مردم در آن زندگی کند.

    نظرات