مدل پهنه‌بندی و کاهش مخاطرات زلزله مشهد طراحی شد

مدل پهنه‌بندی و کاهش مخاطرات زلزله مشهد طراحی شد

http://www.bananews.ir/در راستای طرح مدل زلزله منطقه خاورمیانه (ٍEMME)، مدل ریزپهنه‌بندی خطر زلزله در مشهد طراحی شد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) طرح مدل زمین‌لرزه خاورمیانه با همکاری کشورهای مختلف منطقه از جمله ایران در قالب پروژه مدل جهانی زلزله از سال ۱۳۸۸ در حال اجراست که هدف آن تهیه و به روزرسانی نقشه خطرزمین لرزه در سطح منطقه است.

دکتر دومنیکوجیاردینی، استاد دانشگاه پلی تکنیک زوریخ و مدیر طرح مدل زمین لرزه جهانی در نشست خبری کنفرانس پایانی فاز اول طرح مدل زمین لرزه خاورمیانه (EMME) که در استانبول ترکیه برگزار شد با ابراز خرسندی از همکاری خوب محققان منطقه در اجرای این طرح اظهار داشت:‌ در این طرح، علاوه بر مطالعه کلی تاریخچه لرزه‌خیزی، وضعیت گسل‌ها و پهنه‌بندی خطر زلزله در منطقه، مطالعات کاهش آسیب‌پذیری در برابر زلزله در چند شهر نمونه شامل مشهد، کراچی(پاکستان)، ایروان(ارمنستان)، تفلیس( گرجستان)، ایربد (عمان) و تیر (لبنان) هم انجام شد که در هر یک از این شهرها اطلاعاتی در زمینه وضعیت ساختمان‌ها، تراکم جمعیت، شرایط خاک و ... تهیه شد.

وی با اشاره به این که خاورمیانه علاوه بر خطر آسیب‌پذیری بالا در برابر زلزله با چالش‌های منطقه‌یی فراوانی نیز مواجه است، اظهار داشت: محققان در ایران، ترکیه، پاکستان، هند، کشورهای تازه استقلال یافته شوروی سابق و سایر کشورهای منطقه مطالعات گوناگونی درباره زلزله در هر کشور انجام داده‌اند ولی همواره این مطالعات به صورت جداگانه و بدون ارتباط با محققان کشورهای همسایه انجام شده که در قالب طرح مدل زمین لرزه خاورمیانه برای اولین بار امکان همکاری و مطالعات هماهنگ دانشمندان منطقه فراهم شده است.

جیاردینی خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط متنوع لرزه‌خیزی خاورمیانه مطالعات باید در خود منطقه و برای منطقه انجام شود که با توجه به این مساله، اطلاعات حاصل از مدل زمین لرزه خاورمیانه می‌تواند پایه‌ای برای مطالعات ریسک در آینده باشد.

استاد دانشگاه پلی تکنیک زوریخ در ادامه با تاکید بر این که با مطالعه موردی در مشهد و دیگر شهرهای منتخب منطقه، اطلاعات مفیدی برای استفاده مدیران شهری و سازمان‌های ملی و بین‌المللی که می‌خواهند در زمینه کاهش آسیب پذیری شهرها در برابر زلزله کار کنند، فراهم شده است، اظهار داشت: در مرحله بعد باید ضمن انتشار عمومی تمامی داده‌ها و اطلاعات حاصل زمینه کاربرد عملی آنها در راستای ارتقای ایمنی شهرها را فراهم کنیم که تحقق این امر در گرو حمایت مناسب مدیران و مسوولان ملی و محلی است.

وی خاطرنشان کرد: در این پروژه با جذب حمایت‌های مالی مناسب، شیوه مطالعه لرزه خیزی و کاهش خطرپذیری در برابر زلزله ارائه شده ولی نقش اصلی بر عهده مقامات خود شهرهاست که در زمینه استفاده از این اطلاعات و شیوه‌ها اقدام کنند.

جیاردینی تصریح کرد: با انجام این مطالعات پایگاه داده مناسبی فراهم شده که با ادامه مطالعات و بررسی‌های آسیب پذیری در آینده نواقص احتمالی کار نیز برطرف خواهد شد.

در ادامه این نشست خبری، چند تن از مسوولان شهرداری‌های شهرهای مورد مطالعه منطقه از جمله کراچی و تیر لبنان به ارائه اطلاعات حاصل از بررسی‌های این طرح پرداخته و ابراز امیدواری کردند در فازهای بعدی پروژه زمینه گسترش مطالعات و رسیدن به شیوه‌های موثرتر کاهش مخاطرات زلزله فراهم شود.

در پایان این نشست هم از شهرداری‌های شهرهای مورد بررسی از جمله مشهد تقدیر شد.

    نظرات