آزادسازی قیمت‌ها در صنعت هوایی یک اجبار است

آزادسازی قیمت‌ها در صنعت هوایی یک اجبار است

http://www.bananews.ir/معاون بازرگانی ایران ایر، آزادسازی قیمت‌ها در صنعت هوایی را یک اجبار دانست و گفت: صندلی هواپیما در بخش مسافری به عنوان یکی از فاسدشدنی ترین کالاهای دنیا شناخته می شود، بنابراین شرکتها نمی‌توانند نرخ‌های رویایی برای بلیت تعیین کنند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) محمدرضا خوشنویسان در کارگاه بررسی آزادسازی قیمتها در صنعت حمل و نقل هوایی اظهار داشت: کمیته ای در انجمن شرکت های هواپیمایی در خصوص موضوع آزادسازی در صنعت حمل و نقل هوایی تشکیل شد که تا کنون بیش از ۹۰ درصد خروجی این کمیته مسکوت مانده که یکی از دستورات این جلسه آماده سازی در زمینه آزادسازی در صنعت هواپیمایی است.

وی با بیان این که متاسفانه در جریان آزادسازی همه به فکر افزایش نرخ می افتند، گفت: مقوله آزادسازی در گذشته در کشورهای دیگر دنیا به اجرا رسیده و خروجی آن هم کاهش قیمت بوده است.

معاون بازرگانی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی با اشاره به آغاز آزادسازی نرخ حمل و نقل هوایی از سال ۱۹۸۵ اظهار داشت: یکی از وظایف یاتا(انجمن بین المللی هواپیمایی) این بوده که نرخ را بین نقاط مختلف دنیا تعیین کند اما این موضوع در مغایرت با قوانین کشورهای آمریکایی و اروپایی بود؛ به همین جهت آنها یاتا را متقاعد کردند که تعیین تعرفه را انجام ندهد.

وی تصریح کرد: به اعتقاد این کشورها تایید تعرفه بر علیه حقوق مصرف کننده بود زیرا مسافر حق انتخاب خدمات و قیمت را نداشت.

خوشنویسان با بیان اینکه صنعت هواپیمایی در دنیا مدیون تلاش های کشورهای غربی است و حتی کشور روسیه هم از هواپیمای غربی در ناوگان خود استفاده می کند، گفت: متاسفانه کشور ما با تحریم صنعت هوایی روبرو شده؛ به همین جهت تکنولوژی های روز صنعت در داخل کشور وارد نشده است.

معاون بازرگانی هما با انتقاد از اینکه سرانجام تحریمها به قطعات هواپیما هم وارد شد، گفت: در ۴ سال گذشته تقریباً تمامی مبادی رسمی فروش قطعات هواپیما به ایران ممنوع شد. از سوی دیگر کشور ما با مشکلات بانکی هم روبرو شد که در نهایت صنعت هوایی را با چالش مواجه کرد.

وی اظهار داشت: هیچ هواپیمایی در دنیا وجود ندارد که هر روز نیاز به بازبینی و چک های فنی نداشته باشد، ضمن آن که همه هواپیماها هفته ای یک بار نیاز به تعمیر قطعات دارند.

خوشنویسان با بیان اینکه آزادسازی قیمت‌ها در یک اجبار در صنعت هوایی است، گفت: برای کاهش هزینه ها نیاز داریم تا به سراغ راهکارهای بخش خصوصی در تعیین قیمت ها برویم، زیرا شرکت ها در مقوله نرخ تابع رفتار و تصمیمات خود نیستند، در این شرایط مشتری حق انتخاب قیمت های متفاوت را پیدا می کند.

وی تصریح کرد: صندلی هواپیما در بخش مسافری به عنوان یکی از فاسدشدنی ترین کالاهای دنیا شناخته می شود، بنابراین شرکتها نمی توانند نرخهای رویایی برای بلیت تعیین کنند.

معاون بازرگانی هما با انتقاد اینکه دولت تعیین کننده رتبه بندی ایرلاین ها باشد، گفت: این که رتبه ایرلاین ها توسط یک ارگان دولتی انجام بگیرد، در دنیا بی سابقه است، زیرا رتبه بندی یک شرکت باید بر عهده مسافر باشد.

وی افزود: در تمام دنیا سازمانهایی مسئول این کار هستند که کار آنها توزیع فرمهای نظرسنجی و جمع آوری اطلاعات شرکتها است.

 

وی خاطرنشان کرد: مگر دولت می تواند به هواپیمای غیرایمن هم مجوز پرواز بدهد که درجه بندی ایمنی برای پروازها تعیین کرده است. در هیچ کجای دنیا برای ایمنی رده بندی تعریف نمی شود، زیرا ایمنی در صنعت هوایی باید ۱۰۰ درصد باشد.

خوشنویسان در پاسخ به پرسش مهر گفت: در آزادسازی هیچ شرکت هواپیمایی حق انحصار ندارد، ضمن آنکه سیاست گذاری‌ها با سازمان هواپیمایی است و در کشورهای اروپایی و آمریکایی هم اجرای کامل این طرح بین ۵ تا ۱۵ سال طول کشید.

وی افزود: زمانی به الگوی درست می رسیم که شرکتها دوشادوش یکدیگر فعالیت کنند، بنابراین ما معتقد نیستیم که از همان لحظه اول باید تمام سیاست‌گذاری ها به درستی اجرایی شود اما به طور قطع حق و حقوق مسافران در نظر گرفته خواهد شد.

معاون بازرگانی هما با بیان اینکه آزادسازی یک فرآیند تدریجی است، گفت: در سال اول امکان تحقق همه شرایط آزادسازی وجود ندارد اما با حمایت دولت می شود با حداقل مشکلات آن را اجرا کرد.

وی با اشاره به اینکه در پیشنهادی که این انجمن برای دولت تهیه کرده، تمامی مراحل آزادسازی آورده شده است، گفت: به دلیل اینکه شرکتها از تحریم آسیب دیده اند، بنابراین در جریان آزادسازی نیاز به حمایت دولت وجود دارد.

خوشنویسان تصریح کرد: خرید هواپیما هنر نیست بلکه روند ورود قطعات یا زنده نگه داشتن یک هواپیما مقوله بسیار مهمتری است و همیشه در صنعت یا موضوع مطرح است که از آمار اعلام شده واردات هواپیما به کشور چه تعداد از آن پرواز می کنند.

در ادامه حمید غوابش دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی با بیان اینکه نرخ ارز ایرلاین ها به نرخ مبادله ای است، گفت: بیش از ۵۰ درصد هزینه شرکتها ارزی پرداخت می شود و با بالا رفتن نرخ ارز هزینه ها هم افزایش پیدا کرده است، بنابراین برای حفظ صنعت باید عملیات آزادسازی به گونه ای باشد که درآمدها با خدمات دهی یکسان باشد.

وی با بیان اینکه در هیچ کجای دنیا دولت‌ها صنعت هواپیمایی را به حال خود رها نکرده اند، اظهار داشت: آزادسازی به معنای افزایشی تعرفه ها نیست بلکه نرخ گذاری بر اساس تقاضا است.

غوابش با تاکید بر اینکه آزادسازی نرخ سوخت یک صحبت غیرکارشناسی است، گفت: اگر قصد دارند که صنعت هوایی ایران برای همیشه از بین برود می توانند نرخ سوخت را آزاد کنند.

دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی در خصوص احتمال ورود بازار سیاه فروش بلیت در جریان آزادسازی گفت: ممکن است قیمت های تهاجمی و غیرواقعی در بازار به وجود بیاید اما سازمان هواپیمایی باید با مانیتورینگ بازار و اطلاع از بیلان شرکتها از این اتفاق جلوگیری کند.

وی با بیان اینکه قیمت گذاری برای حذف رقبا از بازار صورت می گیرد، گفت: در انجمن نیز به این موضوع میپردازیم تا زمینه دلالی و بازار سیاه فراهم نشود.

    نظرات