بازار آهن به دنبال فرصتی برای افزایش قیمت

بازار آهن به دنبال فرصتی برای افزایش قیمت

http://www.bananews.ir/بازار آهن که این روزها بی‌صبرانه منتظر محرک‌هایی جهت تشویق تقاضا برای برون رفت از رکود چند ماهه خود است، پس از شوکی که سخنان رییس کل بانک مرکزی در هفته‌های پیش به بازار ارز وارد کرد و در نتیجه آن آهن‌آلات نیز چند روزی افزایش نرخ را تجربه کرد، به نظر می‌رسد دوباره به روال کاهشی خود بازگشته است؛ چرا که از ابتدای هفته جاری اکثر مقاطع با ریزش مجدد قیمت‌ها مواجه شده‌اند.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) البته این موضوع در حالی است که به گفته یکی از تجار بازار آهن، با توجه به اینکه نرخ دلار مدتی است به ثبات رسیده و در دامنه محدودی نوسان می‌کند، بازار آهن را در شرایطی که تقاضایی برای مصرف نیست، آماده برای جهش قیمت‌ها کرده است. این تاجر می‌افزاید: با توجه به شایعات موجود در بازار مبنی بر افزایش احتمالی قیمت سوخت و پایین نیامدن نرخ دلار و ثابت ماندن آن در کانال ۳۰۰۰ تومانی، به نظر می‌رسد بازار آهن به دنبال فرصتی برای افزایش قیمت است.
به هر طریق روز گذشته، به دلیل کمبود عرضه ورق ۲ سیاه HB وارداتی در گمرک شمال کشور، در حالی‌که این کالا یکشنبه ۱۸۹۰ تومان بود به ۱۹۲۰ تومان در دوشنبه رسید که همین افزایش نرخ ۳۰ تومانی موجب شد، کارخانه‌های پروفیل‌سازی که مصرف‌کننده اصلی این محصول وارداتی هستند، تولیدات خود را با افزایش قیمت راهی بازار کنند. از سوی دیگر دوشنبه میلگردهای وارداتی اعم از ۵/۵ و ۵/۶ کلاف ساده نیز در بنادر جنوبی، ۱۸۸۵ تومان به ازای هر کیلو عرضه شدند.
در همین حال رییس اتحادیه آهن‌فروشان پیرامون بررسی احوال این روزهای بازار فولاد کشور در گفت‌و‌گو با «ایلنا» گفته است: به دلیل نیاز بازار به نقدینگی، هم‌اکنون معاملات هر کیلوگرم تیر‌آهن در بازار حدود ۲۰۰۰ تومان است، در حالی‌ که بهای آن در تابلوی بورس کالا بیش از این رقم تمام می‌شود به همین دلیل علاوه بر بازار، بورس کالا هم دچار رکود در دادوستدهای خود شده است.
به گفته آزاد، خوشبختانه نرخ آهن‌آلات در افزایش تورم موجود تاثیری نداشته است؛ چرا‌که فولاد از خردادماه ۲۰ درصد کاهش قیمت هم داشته که علت آن تقویت ارزش پول ملی در مقابل دلار و از سوی دیگر کاهش ۳۰ درصدی تقاضا در مقابل عرضه بوده است.
وی با بیان اینکه در این مدت واردات محصولات فولادی محدود و منحصر به مواد اولیه بوده است، تصریح کرد: از سال گذشته تاکنون مقدار بسیار ناچیزی کالای ساخته شده به کشور وارد شده و عمده آهن‌آلات و فولاد، تولید داخل بوده است. آزاد با اشاره به کاهش ساخت‌و‌سازها و تعطیلی طرح مسکن مهر افزود: به نظر می‌رسد انبوه سازان فعالیت‌های خود را بسیار محدود کرده‌اند و خرید و فروش مسکن نیز تا حدودی راکد شده؛ چرا که به نظر آنها در شرایط کنونی ساخت‌و‌ساز مسکن به صرفه نیست و دستمزدها افزایش یافته است. وی با بیان اینکه نرخ آهن‌آلات تنها ۲۰ درصد از هزینه کل ساختمان را به خود اختصاص می‌دهد، گفت: ۸۰ درصد دیگر هزینه کل ساختمان، شامل سایر مصالح ساختمانی است که در ساخت‌و‌سازها به کار می‌رود، به علاوه و در این میان دستمزدهایی که به کارگران نیز داده می‌شود، رشد چشمگیری داشته است که به هر طریق تا بهبود شرایط اقتصادی به نظر می‌رسد رکود در ساخت‌و‌سازها تداوم یابد.

تختال فولاد خوزستان، عرضه رقابتی روز دوشنبه
از سوی دیگر روز گذشته در جریان معاملات بورس کالا، فولاد مبارکه اصفهان بالغ بر ۳۰ هزار و ۸۰۰ تن ورق گرم B و ۳۴ هزار و ۴۰۰ تن ورق گرم C را به ترتیب با قیمت‌های ۱۶ هزار و ۸۹ و ۱۶ هزار و ۲۷۷ ریال مورد دادوستد قرار داد. در این میان دوشنبه فولاد خوزستان نیز که عرضه‌کننده تختال C بود با ۶۱ هزار تن تقاضا روبه‌رو شد که در نتیجه آن از ۳۰ هزار تن افزایش عرضه استفاده کرد و توانست ۵۰ هزار تن از تقاضای تختال را پوشش دهد. به علاوه امروز فولاد آذربایجان هم عرضه سبد میلگرد خود را در قالب یک معامله نقدی با ۴۵ تومان پایین‌تر از بهای هفته‌های پیش در دستور کار دارد که باید منتظر رفتار معامله‌گران در برابر این کالای ارزان قیمت بود.

    نظرات