تولید بتن غیراستاندارد با آرم استاندارد

تولید بتن غیراستاندارد با آرم استاندارد

http://www.bananews.ir/رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اعلام اینکه اغلب واحدهایی که با نشان استاندارد، بتن تولید می کنند، استاندارد را رعایت نمی کنند، گفت: باید تا سال ۱۴۰۴ مقاومت بتن در کشور به ۵۰ مگاپاسکال برسد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) محمد شکرچی زاده در یازدهمین همایش روز بتن با بیان اینکه براساس آمار سازمان استاندارد ۷۵ درصد از واحدهای تولید بتن نشان استاندارد دارند، گفت: اما بیشتر این واحدها استاندارد را در تولیدات خود رعایت نمی کنند.

وی افزود: بین ۳۰ تا ۳۵ درصد از سیمان کشور در تولید بتن با کیفیت و استاندارد استفاده می شود و بر حدود ۷۰ درصد از سازه های بتن نظارتی نمی شود.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه در زمینه تدوین آیین نامه های استاندارد بتن کارهای خوبی انجام گرفته است، بیان کرد: اما در زمینه تولید بتن باید ادقامات بیشتری انجام شود و بخش تن در مرکز هم این ماموریت را دارد که به خصوص در زمینه فرهنگ سازی مصرف بتن فعالیت بیشتری داشته باشد.

شکرچی زاده با انتقاد از اینکه بتن آماده در ساختمان های شخصی بکار می رود که نظارت چندانی هم بر آن نمی شود، گفت: در مواردی احتمال فروریختن ساختمان های شهری وجود دارد که زنگ خطری برای شهر ها به شمار می رود.

وی با اشاره به اینکه موضوع دیگر مصرف افزودنی های شیمیایی در تولید بتن است، گفت: بیش از ۹۰ درصد از بتن ها در دنیا افزودنی دارند اما در کشور ما این رقم کمتر از ۵ درصد است بنابراین نمی توانیم از ظرفیت واقعی بتن استفاده کنیم.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه آیین نامه پایایی بتن برای خلیج فارس هم از موضوعاتی است که باید بیشتر پیگیری شود، افزود: با توجه به شرایط اقلیمی متفاوت در کشور باید بتن های متفاوتی هم تهیه شود.

شکرچی زاده با تاکید بر اینکه یکی از مهمترین مصارف بتن درابنیه است، افزود: بتن در ساخت پل ها، بنادر و اسکله ها کاربرد زیادی دارد و به جرات می گویم که بدنه وزارت راه سابق با این مقوله آشنایی زیادی نداشت در صورتیکه بتن های معمولی نباید در سازه های مهم استفاده شود.

وی تصریح کرد: افزایش نرخ صنعتی سازی ساختمان های بتنی و تحقیق و توسعه فرهنگ سازی سیمان های آمیخته از مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه بیش از ۹۵ درصد بتن های مورد مصرف در سازه های مختلف مقاومت ۲۵ تا ۳۰ درصدی دارند، افزود: بتن ۱۴۰۴ از برنامه هایی است که مرکز تحقیقات پیگیر آن است با مقاومت بتن را در آن سال به ۵۰ مگاپاسکال برسانیم که پیش بینی می کنیم تا ۵ سال دیگر به ۴۰ برسانیم. وی با بیان اینکه در کشورهای پیشرفته دنیا ۲۰۰ مگاپاسکال مقاومت بتن است، گفت: بنابراین رقم ۵۰ عدد بالایی نیست و عملی خواهد بود.

    نظرات