کلاف سردرگم مسکن مهر در همدان/ ۲ هزار واحد مسکن مهر در انتظار متقاضی

کلاف سردرگم مسکن مهر در همدان/ ۲ هزار واحد مسکن مهر در انتظار متقاضی

http://www.bananews.ir/مسکن مهر هرچند در برخی مناطق نتایج مفیدی داشته اما در برخی مناطق استان همدان، کمبودهای گوناگون و خلف وعده‌های متعدد باعث اعتراض متقاضیان شده است بطوری که هم اکنون در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر استان همدان متقاضی مسکن مهر وجود ندارد و دو هزار واحد مسکن مهر دراین استان بدون متقاضی و نیمه کاره باقی مانده است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) قرار بود طرح مسکن مهر برای همه اقشار آسیب‌پذیر و همه افرادی که به نوعی درگیر مشکل مسکن هستند با کمترین آورده متقاضی بین ۳ تا ۷ میلیون همه ایرانیان بی‌سرپناه را صاحب خانه کند، اما خبرهای رسیده از درخواست آورده‌های ۱۱تا ۲۳میلیونی و ناتوانی متقاضیان از تأمین این مبلغ حکایت از خلف وعده در سایت‌های تولید مسکن دارد.

آنچه مسلم است یکی از اصلی ترین گزینه ها در اجرای شعار عدالت در دولت نهم و دهم خانه دار کردن مردم بود که فی النفسه کار بسیار بزرگ و قابل تقدیری بود اما روند پر اشکال اجرا و حتی مکان یابی نامناسب و تمایل نداشتن متقاضیان به ثبت نام و... در برخی شهرها سبب شد روز به روز حجم انتقادها به این طرح ملی افزون شود تا جایی که امروز بسیاری از افراد متقاضی عطای خانه دار شدن را به لقایش بخشیده اند و خواهان دریافت پول اولیه خود هستند.

طرحی که با نام زیبای "مهر"تزئین شده بود، این روزنه امید را ایجاد کرد که آرزوی خانه دار شدن بسیاری از خانواده های ایرانی برآورده شود.

اجرای طرح مسکن مهر با قدرت و در مقیاس بزرگ در کشور آغاز شد و کوچک ترین شهرستان ها هم محل اجرای پروژه معرفی شد تا علاوه بر حل مشکل مسکن، معضل بیکاری نیز تا حدودی برطرف شد اما هر چه روزها پیش می رفت، مشکلات، کاستی ها و انتقادها درباره آن افزایش می یافت و هر روز خبرهایی از روند کند اجرای طرح، معطل ماندن پروژه ها استفاده نکردن از مصالح مرغوب به گوش می رسید..

پیمانکاران برای پایان پروژه ها متقاضی اعتبار هستند

در همین زمینه حسین جلالیان معاون اداره کل مسکن و راه شهرسازی استان همدان در گفتگو با خبرنگار مهر عنوان کرد: در تفاهم نامه‌های سه جانبه پیمانکاران مدعی هستند برای اینکه بتوانند پروژه‌ها را به پایان برسانند نیاز به مبلغی مصوب دارند که باید از طریق متقاضی به آنان پرداخت شود و استاندار همدان در آخرین شورای مسکن استان دستور داد که با هماهنگی دفترفنی استانداری واداره راه شهرسازی این افزایش مبلغ معین شود.

وی ادامه داد: این دو نهاد نیز با در نظر گرفتن زمان تاخیر در تحویل پروژه از سوی پیمانکار و همچنین پرداخت معوقات از سوی متقاضی،میزان افزایش هزینه را اعلام خواهند کرد.

معاون اداره کل مسکن و راه شهرسازی استان همدان با اشاره به اینکه در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر استان همدان متقاضی مسکن مهر نداریم، بیان داشت: دو هزار واحد مسکن مهر در استان همدان بدون متقاضی ونیمه کاره باقی مانده است.

 

جلالیان اذعان داشت: اکثر این پروژه‌ها به پایان نرسیده است و مقرر شد که از طریق بنیاد مسکن این موضوع تعیین تکلیف شوند.

در شهر دمق متقاضی برای مساکن مهر نداریم

وی با اشاره به اینکه به طور مثال در شهر دمق متقاضی برای مساکن مهر نداریم، افزود: این موضوع را در وزارت خانه مطرح می‌کنیم و امکان دارد بتوان افراد عادی که دارای شرایط دریافت مسکن هستند را به عنوان متقاضی دریافت این مساکن معرفی کرد.

وی در پاسخ به مهر در خصوص تعریف پروژه جدید مسکن در استان ادامه داد: با توجه به مشکلاتی که در بخش تسهیلات بانکی وجود دارد وزیر مسکن وشهرسازی تاکید دارد که دیگر پروژه جدیدی در بخش مسکن مهر تعریف نشود.

معاون اداره کل مسکن و راه شهرسازی استان همدان با اشاره به اینکه علی رغم اینکه در بسیاری از استان‌ها از جمله همدان متقاضیان ثبت نام شده ای داریم که شرایط دریافت مسکن مهر دارند، بیان داشت: فعلا نمی‌توانیم درخواست آنان را ترتیب اثر دهیم تا پروژه جدیدی ابلاغ شود.

جلالیان افزود: اولویت اول این نهاد به اتمام رساندن پروژه‌های موجودی است که متقاضیان در آن هزینه کرده‌اند.

وی در خصوص پرداخت یارانه به مساکن مهر اذعان داشت: یارانه‌ها از ابتدا به مساکن مهر پرداخت شده و وزیر نیز در زمان حضور خود در همدان یارانه مناسبی را به آن‌ها تخصیص داد.

مدیر مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی همدان با اشاره به اینکه احتمال پرداخت یارانه از این پس بسیارکم است، افزود: این موضوع به این دلیل است که ردیف‌های اعتباری قبلی دیگر وجود ندارد و یا به اتمام رسیده است.

فردی که می‌خواهد خانه دار شود هزینه آن را هم تقبل کند

جلالیان اظهار داشت: به دنبال طرح‌هایی هستیم که نیاز مردم را پاسخ دهد و باید بپذیریم فردی که می‌خواهد خانه دار شود باید هزینه آن را هم تقبل کند.

وی با اشاره به اینکه پیشنهاد داده‌ایم برای حل مشکل مردم همدان سقف تسهیلات در بخش مسکن مهر افزایش یابد، ادامه داد: هنوز پاسخی در این مورد داده نشده، علی رغم اینکه در دولت نهم و دهم مصوب شده بود تسهیلات از ۲۵ میلیون به ۳۰ میلیون در پنج استان افزایش یابدکه در واقع پیدا نکرد وعقیم ماند.

معاون اداره کل مسکن و راه شهرسازی استان همدان عنوان کرد: ۱۶۰۰ مورد متقاضی افزایش تسهیلات در همدان داریم که این موضوع را از طریق نماینده مردم همدان در مجلس نیز پی گیر شدیم اما بعید است که موافقت شود.

پیمانکاران در اجرای مساکن مهر قصور داشتند

وی در خصوص علت افزایش قیمت تمام شده مساکن مهر نیز اذعان داشت: پیمانکاران در اجرای مسکن مهر قصور داشتند.

معاون اداره کل مسکن و راه شهرسازی استان همدان ادامه داد: در تعاونی‌های مسکن معمولاآورده متقاضی به مرور تزریق می‌شود، اما در سه جانبه اینگونه نیست و پیمانکار تا سفت کاری از محل اعتبارات متقاضی استفاده می‌کند و بعد در خواست بقیه پول را از متقاضی می‌کند.

جلالیان اذعان داشت: برخی برای تامین ادامه ساخت مسکن در قرار داده سه جانبه مشکل دارند ویا موضوع را اصلا جدی نمی‌گیرند.

وی در پایان گفت: در سال‌هایی که نیاز به اعتبار داشتیم مردم همراهی لازم را نمی کردند و شاید اعتقادی به مسکن مهر نداشت، تا اینکه در سال ۹۰ قیمت مسکن در همدان به شدت بلا رفت و مردم به یکباره هجوم آوردند واین در حالی بود که مصالح نیز گران شده بود.

اما انچه مسلم است اینکه به طور کلی طرح مسکن مهر بزرگترین بسته ساخت و ساز در تاریخ کشور ما ارزیابی می شود که تاثیر عمده ای بر همه بخش ها خواهد داشت و بدیهی است چنین طرح عظیمی با انتقادات مختلف و گوناگون نیز مواجه شود که این انتقادات می تواند به تصریح و تعمیق برنامه ها کمک کند لذا از انتقادات نباید هراسی داشت بلکه با استقبال از آن کاری کنیم تا طرح های آینده با مشکلات و نواقص کمتری اجرا شود.

در همین خصوص اوایل مهر ماه بود که ۷۰ نفر از اعضای پروژه مسکن مهر «اهرام ایرانیان» به علت افزایش قیمت در پروژه مذکور از سوی پیمانکار، با تجمع مقابل اداره کل راه و شهرسازی، اعتراض خود را اعلام کردند.

این افراد نسبت به افزایش قیمت مسکن درخواستی خود که از سوی پیمانکار به صورت پیامکی به اعضا اطلاع داده شده بود، معترض بودند.
با مشاهده این رویدادها آنچه دستگیر می شود اینکه شاید مشکلات بیش از اندازه این واحدها متقاضیان را محبور به انصراف می کند که این نیز جای بسی تامل دارد.

    نظرات