رییس سازمان مدیریت بحران شهر تهران: مسئولان را لرزاندیم اما کافی نبود!

رییس سازمان مدیریت بحران شهر تهران: مسئولان را لرزاندیم اما کافی نبود!

http://www.bananews.ir/رییس سازمان مدیریت بحران شهر تهران گفت: با توجه به جابجایی در شورای شهر تهران تاخیری در ابلاغ مصوبه بازپسگیری مدیریت سوله‌های مدیریت بحران صورت گرفته و با توجه به عدم ابلاغ مصوبه هنوز نتوانسته‌ایم اقدامی در جهت بازپس‌گیری کامل سوله‌های مدیریت بحران داشته باشیم.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir)، عزیزالله رجب‌زاده در نشستی خبری به مناسبت هفته مدیریت بحران با اعلام اینکه در حال حاضر برای فرهنگ سازی و الزام سازمان‌ها و ارگانهای دولتی و غیر دولتی الزام قانونی برای همراهی و یا تجهیز سیستم‌های داخلی در زمان مدیریت بحران وجود ندارد، گفت: بسیاری از مردم، مسئولان و حتی دست اندرکاران اجرایی مدیریت بحران می‌دانند که در چه جاهایی اشکال و نگرانی وجود دارد و حتی در زمان بروز بحران اولین خسارت‌ها به همان بخشها وارد می‌شود اما به دلایل مختلف اقدامات موثر و مفیدی صورت نمی‌گیرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا لازم نیست اماکن عمومی، بیمارستان‌ها، مدارس و یا سایر مراکز عمومی که مردم در آنها تردد دارند و از لحاظ ایمنی حداقل‌های لازم را در زمان بحران نخواهند داشت به مردم معرفی شوند؟ و آیا این حداقل حق مردم در شهری مثل تهران نیست، گفت: ارزیابی‌های ما در مورد همه این ارگان‌ها و سازمان‌ها و اماکن عمومی به صورت مستمر انجام می‌شود، اما نمی‌توانیم به صورت دقیق چنین اقدامی را انجام دهیم.

وی در پاسخ به این سوال مجدد که آیا لازم نیست قبل از آمدن زلزله واقعی، شما زلزله‌ای در میزان مقاوم سازی و تحرک سازمان‌ها و ارگانهای دولتی و اماکن عمومی در ایمن‌سازی داشته باشید؟ گفت: ما چندین بار چنین زلزله‌ای را ایجاد کرده‌ایم اما مثل اینکه کافی نبوده است.

رجب‌زاده اضافه کرد: ما بارها و در زمان‌های مشخصی تذکرات لازم را به صورت کتبی و شفاهی اعلام می‌کنیم اما اینکه روی ارگان یا سازمان یا بیمارستان خاصی دست بگذاریم و آن را معرفی کنیم کار درستی نیست. وزیر قبلی بهداشت چندین بار به صراحت اعلام کرد که ۹۰ درصد بیمارستان‌های تهران فرسوده هستند اما توجه داشته باشید که همین ۹۰ درصد از بیمارستان‌ها تمام وقت و حتی به صورت فشرده متراکم از مردم و متقاضیان هستند و در واقع مردم مجبور هستند و هیچ حق انتخابی در استفاده از این بیمارستان‌ها ندارند. از سوی دیگر خود این دستگاه‌های اجرایی نیز اعتبار لازم را ندارند و اینطور نیست که اعتبارات اختصاص یابد اما برای این کار استفاده نشود.

 

رجب‌زاده اضافه کرد: البته بعضی از ارگان‌ها مثل آموزش و پرورش برای نوسازی و مقاوم سازی مدارس و اماکن خود اعتبارات خاصی به صورت سالانه دارند اما بسیاری از ارگان‌ها این اعتبارات را ندارند و یا آنقدر ناچیز است که امکان عملیات اجرایی را نمی‌دهد.

رییس سازمان مدیریت بحران شهر تهران تاکید کرد که وظیفه این سازمان نظارت، ارزیابی، اعلام و تذکر دادن به بخشهای مختلف دولتی و غیر دولتی پیش از حادثه و برای جلوگیری از وقوع آن است اما اینکه این سازمان‌ها به هر شکلی توجه نمی‌کنند و یا امکان اجرای کار را ندارند به سازمان مدیریت بحران برنمی‌گردد.

وی در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با واگذاری کامل سوله‌های مدیریت بحران به این سازمان خاطرنشان کرد: در گذشته همانند اقداماتی که در حال حاضر صورت می‌گیرد، ستادها و سوله‌های مدیریت بحران فعال نبودند و به همین دلیل بخشهایی از این سوله‌ها برای ورزش شهروندان اختصاص یافت اما در حال حاضر حجم کار سازمان مدیریت بحران بسیار گسترده شده و به این سوله‌ها به طور کامل نیاز دارد البته به دنبال حذف ورزش و تعطیل کردن حضور بانوان در برخی از این سوله‌ها نیستیم اما برنامه‌ریزی صورت می‌گیرد تا آنها در زمان مناسبی در این فضاها امکان ورزش داشته باشند.

رجب‌زاده تاکید کرد: سوله‌های مدیریت بحران قطعا باید در اختیار سازمان مدیریت بحران قرار گیرد تا بتواند زیر ساخت‌های لازم در زمان بحران در آن پایگاه‌ها مستقر کند چرا که در زمان وقوع حادثه دیگر زمان هماهنگی نیست و باید بلافاصله اقدام شود.

این مقام مسئول تاکید کرد که مصوبه واگذاری مسئولیت سوله‌های مدیریت بحران به سازمان مدیریت بحران در آخرین جلسات شورای سوم تصویب شده و با توجه به جابجایی در شورا تاخیری در ابلاغ این مصوبه صورت گرفته است و به همین دلیل با توجه به عدم ابلاغ تاکنون هنوز نتوانسته‌ایم اقدامی در جهت بازپس‌گیری کامل سوله‌های مدیریت بحران داشته باشیم.

 وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از اقدامات سازمان مدیریت بحران در راستای کاهش خسارت در ساختمان‌های بزرگ و عمومی این بوده است که برای پایان کار و یا مقاوم سازی این ساختمان‌ها مثل سایر ضوابط که مورد تاکید شهرداری قرار می‌گیرد، باید زمینه‌های تجهیزات ایمنی و پیشگیری از بحران در این ساختمان‌ها مورد تاکید قرار گیرد. همچنین همانند بسیاری از کشورهای دیگر باید تامین تجهیزات برای مدیریت بحران برای مردم و اماکن عمومی باید با تشویق و تخفیف همراه شود تا فرهنگسازی لازم در این زمینه صورت گیرد.

وی همچنین خاطرنشان کرد که اماکن عمومی که بیش از ۲۵ نفر ساکن داشته و یا دارای تردد زیادی باشند در قالب طرح مدیریت بحران اماکن مورد ارزیابی قرار گرفته و باید مجهز به تجهیزات مدیریت بحران شوند.

وی گفت: تاکنون ۳۰۰ مرکز و اماکن عمومی سطح شهر تهران شناسایی و تجهیز شده‌اند که این حرکت در سایر نقاط شهر تهران ادامه دارد.

رجب زاده همچنین با اعلام اینکه نقشه‌های تخلیه امن اضطراری محلات به طور کامل آماده شده و در ۷۰ محله چاپ و توزیع شده است، گفت: به دلیل کمبود منابع مالی امکان چاپ کلیه این نقشه‌ها در محلات را نداشته‌ایم اما این نقشه‌ها روی پورتال سازمان مدیریت بحران قرار گرفته و مردم در هر محله می‌توانند با مراجعه به سایت این نقشه را تهیه کنند.

رییس سازمان مدیریت بحران شهر تهران همچنین با اعلام اینکه در حال حاضر ۱۱ سایت اسکان موقت در اطراف شهر تهران آماده و تجهیز شده است گفت: این مراکز اسکان در پارک‌هایی نظیر پارک چیتگر، خرگوش دره،‌ بوستان فتح، جانبازان، شقایق، سرخه حصار و برخی سایت‌های دیگر آماده شده است.

رجب‌زاده اضافه کرد: همچنین ۵۸۵ گروه دوام در سطح شهر تهران ساماندهی و آموزش داده شده‌اند که برای واکنش‌های اضطراری در قالب گروه‌های ۳۵ و ۵۰ نفره آموزش دیده‌اند. همچنین لوازم مورد نیاز این گروه‌های دوام در کانکس‌های دوام در ۱۶۰ نقطه شهر تهران تاکنون مستقر شده است و تعداد این کانکس‌ها در آینده‌ای نزدیک به ۳۷۴ کانکس در ۳۷۴ محله شهر تهران افزایش می‌یابد.

وی گفت: در حال حاضر ۱۰۱ پایگاه مدیریت بحران شهر تهران در سطح محلات گسترده شده است و تقریبا هر محله سوله مدیریت بحران خود را به طور کامل می‌شناسد که از این میان ۲۲ سوله به صورت ویژه و چهار سوله به عنوان پایگاه ستادهای معین شهر تهران در چهار طرف شهر مستقر شده است. همچنین ۹ پایگاه دیگر در حال ساخت است.

رییس سازمان مدیریت بحران شهر تهران در عین حال از آغاز به کار دانشکده علمی راهبردی سازمان مدیریت بحران از آبان ماه خبر داد و گفت: این دانشکده سال گذشته مجوز خود را از دانشگاه علمی کاربردی اخذ کرده است و دانشجویان خود را نیز از طریق آزمون از کل کشور جذب کرده است و در مرحله اول ۱۲۰ دانشجو در این دانشکده ثبت نام کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، وی در پاسخ به این سوال که کدام مناطق دارای امن‌ترین ساختمان‌ها و ناامن‌ترین ساختمان‌ها هستند، از دادن پاسخ امتناع کرد و گفت: نمی‌توانیم آمار دقیقی در این مورد ارائه کنیم اما این سازمان ارزیابی‌های مستمر را در مورد وضعیت ساختمان‌ها در اختیار دارد.

وی گفت: اکثریت بیمارستان‌های شهر تهران قدیمی هستند و در مورد هشدار به این بیمارستان‌ها و مسئولان مربوطه آنها نیز مکاتبات متعددی داشته‌ایم.

وی گفت: در حال حاضر بسیاری از بیمارستان‌ها و مدارس شهر تهران ایمنی لازم را ندارند و حتی امکان مقاوم‌سازی نیز در آنها وجود ندارد بلکه باید به طور کامل نوسازی شوند.

رجب‌زاده اضافه کرد: قطعا از شش هزار و ۲۸۰ هکتار بافت فرسوده شهر تهران بخش قابل توجهی از ساختمان‌های عمومی، مدارس و بیمارستان‌ها و حتی ساختمان‌های دولتی وجود دارند که محل مراجعه و تردد مردم هستند. همچنین بسیاری از مدارس غیرانتفاعی و خوابگاه‌های دانشجویی در شهر تهران در ساختمان‌ها و خانه‌های قدیمی ایجاد شده که اکثریت آنها فرسوده و بسیار ناایمن هستند.

وی در آماری متفاوت گفت: در حال حاضر مناطق یک، سه و چهار در صورت بروز حادثه بیشترین خسارت را خواهند داشت. اما مناطق ۹، ۱۰، ۱۲ و ۱۷ بیشترین بافت فرسوده را دارند که آنها نیز در صورت بروز حادثه خسارت زیادی خواهند دید.

رجب‌زاده همچنین در پاسخ به سوالی در مورد حضور کارشناسان این سازمان در گودبرداری‌های بزرگ از جمله گودبرداری خیابان ایران زمین که چندی پیش زمینه یک حادثه را فراهم آورد گفت:‌ معمولا کارشناسان سازمان مدیریت بحران در گودبرداری های بیش از ۱۵ متر در محل حاضر شده و بررسی‌های کارشناسی این سازمان را انجام می‌دهند و حضور آنها ربطی به خود گودبرداری و ساخت هر مجموعه خاصی را ندارد.

وی اضافه کرد: سطح شهر تهران زیر خانه‌ها و خیابان‌ها قرار گرفته و در حال عادی امکان بررسی لایه‌های زمین وجود ندارد به همین دلیل در هر گود برداری بزرگ کارشناسان سازمان در محل حاضر شده و بررسی لایه‌ها و گسل‌های جدید و فعلی شهر تهران را انجام می‌دهند. در این مورد خیابان ایران زمین نیز با توجه به حجم گودبرداری کارشناسان ما از محل بازدید داشته و حتی تذکرات کتبی نیز در مورد آن محل اعلام کرده بودند.

    نظرات