روند کاهش فروش املاک در اسپانیا ادامه دارد

روند کاهش فروش املاک در اسپانیا ادامه دارد

http://www.bananews.ir/تازه ترین گزارش موسسه ملی آمار اسپانیا حکایت از تداوم روند کاهش فروش املاک در این کشور بحران زده اقتصادی اروپا دارد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) در حالی که مقامهای دولت اسپانیا می گویند رکود در این کشور به پایان رسیده و از سال آینده پس از شش سال بحران اقتصادی، اسپانیا به رشد مثبت دست خواهد یافت، اما شرایط برای بهبود بازار مسکن به عنوان موتور محرک اقتصاد آن همچنان نامساعد است.
بر اساس گزارش موسسه ملی آمار اسپانیا که امروز دوشنبه انتشار یافت، میزان خرید و فروش املاک در این کشور در ماه آگوست - ۱۰ مرداد تا ۸ شهریور- گذشته در مجموع به ۲۳ هزار و ۵۵۲ مورد رسید که نسبت به یکسال قبل ۴/۱۵ درصد کاهش نشان می دهد.
میزان فروش ماه آگوست همچنین حکایت از تداوم روند کاهش خرید و فروش در بازار مسکن در چهارماهه اخیر دارد.
موسسه ملی آمار اسپانیا با این حال گفت که مجموع فروش املاک در اسپانیا در هشت ماه نخست سال جاری میلادی نسبت به مدت مشابه آن در سال ۲۰۱۲ میلادی ۲/۱ درصد افزایش نشان می دهد. این در حالی است که وضعیت فروش در ماه آگوست امسال نسبت به ماه پیش از آن، یعنی ژوییه ۴/۸ درصد کاهش داشته است.
ماه آگوست امسال همچنین شاهد فروش ۱۰ هزار و ۴۹۸ واحد نوساز بود که نسبت به شمار واحدهای نوساز فروخته شده در سال گذشته کاهشی ۸/۲۴ درصدی داشت، حال آنکه میزان فروش خانه های دست دوم ۱۳ هزار و ۵۴ واحد بود که نسبت به آگوست پارسال ۹/۵ درصد کاهش داشت.
در مجموع، از میان کل واحدهای مسکونی فروخته شده در اسپانیا در ماه آگوست ۶/۴۴ درصد نوساز و ۴/۵۵ درصد دست دوم بود که نشانگر کاهش ۳/۳ درصدی واحدهای نوساز و افزایش ۵/۵ درصدی فروش واحدهای نوساز در طول یکسال اخیر است.
بنا به گزارش موسسه ملی آمار اسپانیا، علاوه بر واحدهای مسکونی یادشده، در ماه آگوست ۱۱۹ هزار و ۲۳۷ مورد خرید و فروش باغ و مزرعه در سطح این کشور ۵۰۵ هزار کیلومتر مربعی شبه جزیره ایبری صورت گرفت که ۷ درصد کمتر از آگوست سال گذشته و ۵/۱۹ درصد کمتر از ماه ژوییه امسال بود.
موسسه ملی آمار اسپانیا در گزارش خود به قیمت املاک فروخته شده اشاره ای نکرده است اما کارشناسان می گویند با تداوم رکود در بازار مسکن این کشور، قیمتها نیز همچنان رو به افت است.
بنا به گزارشها، هم اکنون بیش از ۸۰۰ هزار واحد مسکونی در اسپانیا از سوی بانکها یا اشخاص حقیقی و حقوقی در معرض فروش قرار دارد اما خریداری برای آن یافت نمی شود.
بحران اقتصادی اسپانیا که از سال ۲۰۰۸ میلادی آغاز شد و همچنان ادامه دارد، در نتیجه ترکیدن حباب مسکن شکل گرفت و به همین دلیل، کارشناسان معتقدند تا زمانی که این بخش رونق لازم را به خود نگیرد، امکان حل بحران بیکاری این کشور که اکنون دارای یک نرخ ۲۷ درصدی است و شش میلیون نفر را گرفتار کرده است، وجود نخواهد داشت.

    نظرات