تضمین راهآهن به سرمایهگذاران
مدیرعامل راهآهن اعلام کرد: در راستای تشویق بخش خصوصی برای حضور در سیستم حمل مسافری به آنها تضمین بلند مدت میدهیم که حق دسترسی دریافت نکنیم.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) محسن پورسید آقایی - معاون وزیر راه و شهرسازی - در پانزدهمین همایش بینالمللی حمل و نقل ریلی گفت: اگر میخواهیم سیستم حمل و نقل ریلی به جایگاه واقعی خود دست یابد باید نمادهای اقتصادی آن را اصلاح کنیم.
وی گفت: اگر نمیخواهیم نرخ سوخت افزایش یابد باید آلودگی سیستم حمل و نقل جادهای را بر نبود تولید آلایندهها توسط ریل ترجیح داد و هزینههای این تصمیم را در بخش ریلی پذیرفت.
پورسید آقایی افزود: حمل و نقل ریلی در تمام دنیا مورد توجه ویژه قرار دارد و از سویی آلوده کردن محیط در کشورهای اروپایی مالیات سنگینی دارد ضمن آنکه برای مصرف سوخت، مالیات اضافه تعلق میگیرد تا متقاضیان به سمت حمل و نقل ریلی متمایل شوند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه فقط در بخش توسعه ناوگان مسافری ۱۲ هزار میلیارد تومان سرمایهگذاری لازم است، اظهار کرد: این کار نیازمند سودده شدن بخش خصوصی است و راهکارش این است که هزینههای سوخت به راهآهن پرداخت شود.
پورسید آقایی اظهار کرد: در راستای تشویق بخش خصوصی برای حضور در سیستم حمل مسافری به آنها تضمین بلند مدت میدهیم که حق دسترسی دریافت نکنیم.
وی با بیان اینکه در حال حاضر سیستم حمل و نقل ریلی در هر تن کیلومتر ۱۲۰ تومان نسبت به جاده متضرر میشود، گفت: در اجرای قانون هدفمندی یارانهها قرار بود توزیع یارانهها هدفمند و به کسانی یارانه داده شود که کمتر مصرف میکنند یعنی متقاضیان حمل بار و مسافر راهآهن از این یارانهها استفاده کنند، در حالی که این هدف چندان محقق نشده است.
مدیرعامل راهآهن با بیان اینکه به شرکتهای ریلی و کسانی که متقاضی حضور در بخش مسافری ریلی هستند، تضمین بلندمدت میدهیم که حق دسترسی از آنها دریافت نمیکنیم، گفت: در برنامه داریم که با پیگیریهای خاص وجوه ارائه شده با نرخ سود پایین در اختیار شرکتها قرار گیرد.
وی اظهار کرد: اگر نرخ هر لیتر گازوئیل ۳۰۰۰ تومان شود، هزینه حمل هر تن کیلومتر در بخش جادهای باید از ۶۰ تومان فعلی به ۲۱۰ تومان افزایش یابد؛ ضمن آنکه در سیستم راهآهن نیز نرخ جابهجایی کالا در هر تن کیلومتر از ۵۰ الی ۶۰ تومان به ۱۵۰ الی ۲۰۰ تومان افزایش مییابد.
نظرات