فاجعه انسانی در مترو تهران در راه است؟

فاجعه انسانی در مترو تهران در راه است؟

http://www.bananews.ir/متاسفانه اطلاعات نادرست به شهردار تهران داده اند. خط ۳ مترو به این زودی ها آماده بهره برداری نیست. دستکم سه ماه زمان نیاز است تا جنوب خط ۳ با یک قطار، آن هم بدون سیگنالینگ، بدون هواکش و بدون حتی یک پست برق، وارد مدار بهره برداری شود. عملاً مردم در سال ۱۳۹۳ از این بخش از خط، می توانند استفاده کنند.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) شهردار تهران، در مراسم معارفه شهردار منطقه ۱۵ اعلام کرد که تا چند روز آینده، بخشی از خط ۳ مترو مورد بهره برداری قرار گرفت. قبلاً شرکت مترو، اردیبهشت ماه امسال را زمان بهره برداری از جنوب خط ۳ اعلام کرده بود. این زمان به عید فطر در مرداد ماه تغییر یافت، اما در آن زمان هم چیزی برای افتتاح آماده نبود.

به گزارش انتخاب، مهندس عبدالرضا ابراهیمی، کارشناس حمل و نقل شهری در حاشیه همایش حمل و نقل ریلی، گفت: متاسفانه اطلاعات نادرست به شهردار تهران داده اند. خط ۳ مترو به این زودی ها آماده بهره برداری نیست. دستکم سه ماه زمان نیاز است تا جنوب خط ۳ با یک قطار، آن هم بدون سیگنالینگ، بدون هواکش و بدون حتی یک پست برق، وارد مدار بهره برداری شود. عملاً مردم در سال ۱۳۹۳ از این بخش از خط، می توانند استفاده کنند.

این کارشناس افزود: آنچه در اغلب مقالات همایش حمل و نقل ریلی عنوان شد، انتقاد از برنامه های «خودرو محور» شهرداری تهران در چهار سال اخیر و توسعه خیابان ها و اتوبان ها و غفلت جدی از توسعه خطوط ریلی بود که انتقادی بجا و درست است.

وی با بیان اینکه شهرداری تهران می خواهد با بهره برداری سریع از جنوب خط ۳ به این انتقادات جواب دهد، اظهار داشت: مترو سیستمی حساس است که اگر اصول ایمنی در آن رعایت نشود و کیفیت فدای سرعت گردد، در این صورت ممکن است با یک فاجعه انسانی در خطوط مترو مواجه شویم.

ابراهیمی هشدار داد: استفاده از قطار بدون سیگنالینگ و بدون سیستم ایمنی قطار(ATP) می تواند خطرات جدی به دنبال داشته باشد. در این خط هنوز ریل گذاری به پایان نرسیده و ریل سوم هنوز نصب نشده است. سیستم اطفای حریق و دیگر تجهیزات مورد نیاز خط، هنوز از گمرک بندرعباس ترخیص و حمل نشده است. نصب این تجهیزات وقت زیادی می طلبد و ایجاد توقع واهی در مردم، کار درستی نیست. بهتر است شهردار تهران قبل از وعده بهره برداری، کارشناس مستقلی را بفرستد و گزارش صحیح از پیشرفت کار دریافت کند.

 

این کارشناس به انتقاد از اعضای شورای شهر تهران پرداخت و گفت: هنوز اعضای شورا بازدیدی از خط ۳ نداشته اند و کیفیت بسیار پایین در ساخت آن را مشاهده نکرده اند. خطرات بهره‌برداری از خط، بدون پست برق و هواکش را جویا نشده اند. به نظر من شرکت مترو و شرکت بهره برداری، به تحقیق و تفحص شورای شهر، نیاز جدی دارند و سئوال از شهردار تهران که چرا این دو شرکت را به حال خود رها کرده و حیات شهر تهران را که ارتباط مستقیم با توسعه خطوط ریلی دارد، دچار مخاطره نموده است؟

وی افزود: برگزاری این همایش ها خوب است، اما اگر نتیجه عملی نداشته باشد، مفید نخواهد بود. در این همایش باید از شهرداری تهران سئوال شود، کدام کارشناس حمل و نقل هزینه میلیاردی در تونل نیایش و پل صدر را به تکمیل خطوط مترو اولویت داده است. شورای شهر پاسخ دهد، برای توقف این روند فاجعه شهری چه تمهیدی اندیشیده است؟

ابراهیمی، نگاه انتخاباتی به مقوله حمل و نقل شهری را آفت مدیریت شهری دانست و خاطر نشان کرد: خط ۳ مترو طبق برنامه باید چهار سال پیش به اتمام می رسید . خط شش، امسال باید افتتاح می شد. فاز دوم خط ۷ در سال ۱۳۹۲ باید به پایان می رسید. اما الان در چه وضعیتی قرار داریم؟ در این سه سال، غیر از وعده های توخالی چه اقدامی در حوزه ریلی انجام داده ایم؟ نتیجه کار چهار دستگاه حفار تی بی ام که سه سال پیش شروع به کار کرده ، تاکنون چه بوده است؟ این سوالات را شهردار تهران باید پاسخ بدهد.

وی اضافه کرد: وقتی در پاییز سال گذشته، بهره برداری پنج کیلومتر از بخش میانی خط ۳ به شکلی نادرست، هفت کیلومتر اعلام شد و خطی بدون حتی یک قطار، بدون هواکش، بدون ایستگاه جدید، بدون برق و بدون سیگنالینگ و سیستم اطفای حریق وارد مدار شد، شهردار باید از شرکت مترو علت این امر را بازخواست می کرد، نه اینکه خود نیز در مراسم تبلیغاتی تست سرد امسال، در حالی که هنوز ریل گذاری انجام نشده بود،‌شرکت کند و کار غلط آقایان را تایید کند. اگر اعضای شورای شهر ورود پیدا کنند، مسائل جالب و قابل توجهی را در شرکت مترو و شرکت بهره برداری خواهند یافت که می تواند مسیر غلط کنونی را اصلاح کند.

    نظرات