نگرانی بخش سلامت از وضعیت دفع فاضلاب‌های شهری اهواز

نگرانی بخش سلامت از وضعیت دفع فاضلاب‌های شهری اهواز

http://www.bananews.ir/سرپرست مدیریت سلامت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت خوزستان با اظهار نگرانی از وضعیت کنونی دفع فاضلاب در کلان‌شهر اهواز گفت: مشاهدات بازرسان این حوزه و شکایات متعدد مردمی از نقاط مختلف شهر اهواز، حکایت از حاد شدن مشکل شبکه دفع فاضلاب این کلان‌شهر دارد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) مهران معلم اظهار کرد: این مشکل زمانی بسیار خطرناک‌تر می‌شود که مفقود شدن درب منهول‌ها خطرات جانی و ایمنی و خطر سقوط عابران و خودروها را بیشتر می کند.

وی افزود: فاضلاب شهری ترکیبی از فاضلاب خانگی و غیرخانگی است که فاضلاب خانگی حاصل فاضلاب انسانی و سایر پساب‌هایی چون حمام، لباسشویی، آشپزخانه و غیره است ولی آن‌چه در شبکه‌های فاضلاب شهری به نام فاضلاب خانگی نامیده می‌شود، علاوه بر فاضلاب‌های بالا، دارای فاضلاب مغازه‌ها، فروشگاه‌ها، تعمیرگاه‌ها، کارگاه‌ها و رستوران‌ها و مراکز مشابه نیز هست که جزو فضلاب‌های غیرخانگی محسوب می‌شوند.

معلم ادامه داد: به دلیل وجود عوامل مختلف بیماری‌زا مانند باکتری‌ها، ویروس‌ها و انگل‌ها در این فاضلاب، بروز بیماری‌های مختلف به ویژه اسهال دور از انتظار نخواهد بود. مخاطرات بهداشتی ناشی از دفع غیربهداشتی فاضلاب، عامل شیوع بیماری‌های عفونی و انگلی در جامعه خواهد شد و احتمال مرگ و میر ناشی از بیماری‌ها و به تبع، کاهش نیروی کار و میزان تولید و زشت و نازیبا شدن مرکز استان خوزستان خواهد بود.

وی بیان کرد: شرکت آب و فاضلاب شهر اهواز به عنوان متولی جمع‌آوری بهداشتی فاضلاب شهر اهواز در طول سال‌های اخیر اقدامات خوبی انجام داده ولی به نظر می‌رسد در حال حاضر حوزه بهره‌برداری از شبکه جمع‌آوری فاضلاب، نیاز به اتخاذ تدابیر ویژه و فوری دارد.

سرپرست مدیریت سلامت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت خوزستان تصریح کرد: مرکز بهداشت استان خوزستان به عنوان ناظر حفظ شاخص‌های حوزه سلامت در جامعه، مکررا هشدارهای خطرات ناشی از این موضوع را اعلام نموده است. همچنین گزاراش‌های به دست آمده از طریق بازرسان بهداشت و شکایات مردمی را به آن شرکت اعلام کرده و می‌کند.

معلم اظهار کرد: در صورت ادامه این وضعیت با شروع پیک دوم بیماری‌های روده‌ای واگیردار به ویژه وبا در استان خطر بروز این بیماری‌ها افزایش خواهد یافت و از سوی دیگر بار روانی و نارضایتی شهروندان اهوازی از چگونگی اقدامات مدیریتی دستگاه‌های متولی شهر و پاسخگویی به مطالبات بحق مردم را به دنبال خواهد داشت.

وی تاکید کرد: ضروری است شرکت آب و فاضلاب شهری اهواز با بسیج امکانات و سایر ظرفیت‌های شهرستانی هر چه سریع‌تر نسبت به رفع گرفتگی موجود در شبکه جمع‌آوری فاضلاب و همچنین درپوش‌گذاری منهول‌های معیوب اقدام کند.

    نظرات